Excentrische schuurmachine defect?

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Gister pakte ik mijn excentrische schuurmachine van Bosch om snel wat planken glad te schuren. De laatste keer deed hij het prima. Nu zette ik hem aan en kwam hij moeilijk op gang en kwam er een brandlucht vanaf...
Meteen uitgezet en weggelegd. Vandaag even opengeschroefd. Wel wat stoffig van binnen maar niet bijzonder. Alles goed schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Draait iets beter maar zodra ik hem op het hout zet verliest ie al zijn vermogen en staat stil. Ook met hele lichte druk. Ook komt er dan weer een brandlucht vanaf... iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Of gewoon een nieuwe kopen?

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties :)
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
210
84
Ik denk eerder dat er een wikkeling van de motor aan het doorbranden is (of al kapot is). Lager komt meestals geen brandlucht vanaf of hij moet wel heeeel heet lopen en dat zou je dan goed moeten kunnen voelen aan het lager (veel weestand). Bij een wikkeling die wegvalt klopt het inderdaad dat het ding geen power meer heeft. (ligt een beetje aan het type motor) bij sommige motors (inductie gelloof ik) kan het ook dat er een condensator in zit die kapot is, dan loopt de motor ook niet meer lekker.

Verder kunnen het de koolborstels zijn (als die erin zitten)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.