Excentrische schuurmachine , 2,5 of 5 mm rotatie

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
245
5
Oud gastel
wil een exentrische oplaadbare schuurmachine van Milwaukee kopen, nu kun je kiezen uit 2,5 of 5 mm rotatie. Welke zal ik nemen
Lak schuren ja maar stuk roestig ijzer van roest ontdoen ook ja , uitstekend randje hout weg/glad schuren ook ja
Wat is de beste keus 2,5 of 5 mm rotatie

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.840
820
Antwerpen
Ik heb tot mijn spijt een Metabo SX150 2.5mm gekocht ipv de 5.0mm versie. Die 2.5mm neemt heel weinig af, ook met 80grid. Dus ja voor veel fijn werk, en nee als je meer grover werk hebt.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.189
614
Noord-Veluwe
Wat wil je ermee gaan doen? Een machine met een slag van 2,5 mm is uitstekend geschikt voor fijn schuurwerk. Bijvoorbeeld de afwerking van oppervlakken van werkstukken. Met een grove korrel erop kun je dan ook wel wat materiaal afnemen, maar dat gaat wel lang duren. Een machine met een slag van 5 mm is vooral bedoeld voor materiaalafname. Bij dit soort machines werkt het echter niet de andere kant op: met een fijne korrel erop ga je nog steeds geen heel mooi schuurbeeld krijgen als je oppervlakken wilt afwerken. Je kunt een gulden middenweg proberen te zoeken (dan zou ik voor 2,5 mm gaan), maar je zult geen machine krijgen die het allebei echt goed kan.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.221
3.396
Gaanderen
Ik heb sinds begin jaren 90 een Festo et2e 2.5mm (nu de ets 150) uitslag. Sinds twee jaar of zo een metabo (mirka kloon) met 5 mm schuuruitslag. In bijna alle gevallen pak ik de oude festo met 2.5mm uitslag. Moet ik een eiken tafelblad schuren dan pak ik de 5 mm of bij het schuren van muren wat de eigenlijke reden van aanschaf was.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.