Evolutie of revolutie ?

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Vandaag m'n nieuwe cirkelzaak in ontvangst mogen nemen; een Festool TSC55 met 2 18V accu packs. :):):)
"Ooit" (zo'n 30 jaar geleden) een Festo AXT55 gekocht en daar al die jaren met plezier mee gewerkt. Nooit een probleem mee gehad, anders dan misschien eens een keer een stomme bedieningsfout en daarmee een geleide-rails naar de filistijnen geholpen :whistle:.
Nou ja, die rails was dus oorspronkelijk 140 cm en daar is nu nog ongeveer de helft van over (trouwens ook wel gemakkelijk om te hebben, zo'n korte rails!)

Vandaag de 2 eens naast elkaar gezet en met allebei een paar zaagsnedes in 18mm eiken gemaakt; nou, dan pas merk je wat 30 jaar doorontwikkeling betekend.
OK, de TSC heeft uiteraard een nieuw zaagblad, wat ook nog eens een keer dunner is dan die van de AXT. Hiermee is de zaagsnede dan ook gelijk veel strakker.
Verder vielen me de volgende zaken op als je deze 2 machines zo naast elkaar zet zijn:

- ergonomie: de TSC ligt veel beter ("natuurlijker") in de hand dan de AXT
- de TSC is veel stiller (en dan bedoel ik VEEL stiller)
- de TSC loopt over de nieuwe rails veel strakker dan de AXT over het oude type rails
- de stofafzuiging van de TSC is veel efficienter dan bij de AXT (veel minder zaagsel op de vloer; uiteraard mede geholpen door het nieuwe zaagblad), zelfs bij gebruik van de bijgeleverde stofzak welke je direct op de machine kunt plaatsen.

Al met al heel blij met de nieuwe aanwinst (de oude zal ik binnenkort op het marktplein zetten, alleen voor de echte liefhebber...)

Onderstaand een paar plaatjes; zoek de verschillen :D
 

Bijlagen

  • IMG_0963.jpg
    IMG_0963.jpg
    147,3 KB · Weergaven: 56
  • IMG_0964.jpg
    IMG_0964.jpg
    142,9 KB · Weergaven: 53
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.