Even voorstellen

TheScientist

Nieuw lid
21 jul 2022
4
7
Mijdrecht
Hallo allemaal,
Ik zal me even voorstellen. Ik ben Sander. Van huis uit wetenschappelijk onderzoeker op het gebied van genetica, ons afweersysteem en infectieziekten. Ook betrokken bij het aanbieden van diagnostiek voor consumenten, en in de afgelopen 2,5j veel bezig geweest met een zekere pandemische virusinfectie ;). Daardoor ook weinig tijd gehad voor hobbies en dergelijke.
Voor vaderdag dit jaar het boekje 'Houtsnijden' van Chris Lubkemann gekregen, omdat m'n vrouw en zoons het beter vonden als ik ook weer wat creatiever bezig zou zijn ;).
In de afgelopen vakantie daar dus ook mee begonnen. Meteen ontdekt dat mijn oude zakmes iets te bot was geworden. Dus ik heb al het onderstaande werk gedaan met een hobby/afbreekmes en mezelf ingeschreven voor een cursus messenslijpen.
image002.jpgimage004.jpgimage005.jpgimage007.jpgimage008.jpgimage010.jpgimage011.jpgimage013.jpgimage012.jpg
Het lepeltje heeft een groef doordat er een redelijk stuk zachte merg in zat. Het het kommetje van het lepeltje heb ik even wat gladder gemaakt met m'n dremel. Voor de rest is alles met een afbreekmes en soms een beetje schuurpapier gedaan.

Ik hoop hier veel advies en inspiratie op te doen.
Dank jullie allen.

M.vr.gr.
Sander
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.458
546
Welkom.

breekmessen zou ik niet gebruiken voor houtsnijden. Want die ...breken ...en dat kan voor lelijke verrassingen zorgen. Ik ken een jonge vrouw die hierdoor een stuk van een stukje vinger verloor, voor altijd. Verder is het niet stabiel genoeg.

groeten,

Ornament
www.houtsnijden.eu
 

TheScientist

Nieuw lid
21 jul 2022
4
7
Mijdrecht
Welkom.

breekmessen zou ik niet gebruiken voor houtsnijden. Want die ...breken ...en dat kan voor lelijke verrassingen zorgen. Ik ken een jonge vrouw die hierdoor een stuk van een stukje vinger verloor, voor altijd. Verder is het niet stabiel genoeg.

groeten,

Ornament
www.houtsnijden.eu

Dank je.
Het breekmes heeft ook niet mijn voorkeur. Met m'n zakmes kwam ik echt niet door het hout heen en ik ben nog niet in het bezit van 'echte' houtsnijmessen. Ik ga binnenkort leren m'n mes te slijpen en met de informatie op dit forum misschien op zoek naar een uitbreiding om het houtsnijden verder onder de knie te krijgen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
909
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mora rechte houtsnijmessen kosten niet de wereld en zijn tegenwoordig (zelfs) bij de Hornbach te koop ;-) Ja, er zijn (veel) betere messen, maar een Mora houtsnijmes is m.i. te prefereren boven een zakmes of breekmesje...
 

TheScientist

Nieuw lid
21 jul 2022
4
7
Mijdrecht
Mora rechte houtsnijmessen kosten niet de wereld en zijn tegenwoordig (zelfs) bij de Hornbach te koop ;-) Ja, er zijn (veel) betere messen, maar een Mora houtsnijmes is m.i. te prefereren boven een zakmes of breekmesje...
Dank je. Lubkemann gaat uit van het bekende Zwitserse zakmes. Het zijn over het algemeen ook maar kleine dingetjes die je snijdt volgens dat boekje. Vaststaande messen zijn over het algemeen inderdaad wel wat sterker / stabieler.
Je schrijft "...er zijn (veel) betere messen...". Is er iets wat je zou adviseren wat nog beter is dan Mora? Google is erg fanatiek met Beavercraft en Flexcut, maar de meningen verschillen ook enorm. Ik ga het forum hier ook nog verder op doorspitten. Dank alvast.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.854
909
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Niet zoveel ervaring met houtsnijden - kijk eens bij baptist - maar ik heb wat lepelmessen van Mora, en een aantal van die goedkope outdoormessen. Mora is prima - maar binnen randvoorwaarden; en die outdoormessen zien er niet uit met die plestik handvatten en foudralen, maar functioneel zijn ze absoluut. Ik heb er 1 in de caravan liggen en 1 in de auto - gewoon voor voorkomende gevallen - allebei met een koolstofstalen lemmet. O.a. afgelopen vakantie gebruikt om berkenbast te oogsten (in NO), maar ook gewoon om een gebakken ei met spek in tweeën te delen ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.