Even voorstellen

thijs947

Nieuw lid
13 jun 2020
18
7
Hoi, ik ben Thijs, bijna 40, en naast een kantoorbaan (software) vind ik het leuk om met hout aan de slag te zijn. Ik heb een werkplaatsje van 3x6m met dubbele garagedeur en verrijdbare werkbank zodat ik ook makkelijk buiten kan werken. Volgend jaar gaan alle kids naar school maar blijft altijd wel een beetje schipperen met tijd om iets te maken. Ik ben vrij technisch en beetje sleutelen aan fietsen of gereedschap doe ik graag, maar de auto laat ik liefst aan de garage over.
Ik heb meeste handgereedschap wat ik nodig heb inmiddels wel aangeschaft, tijd voor de volgende stap: een zaagtafel. Ergens droom ik ook al een tijdje van een 3d-printen/cnc frees of lasersnijder, lijkt me leuk om mee te spelen, maar kan dat nog niet helemaal verantwoorden aangezien ik er ook weer niet al teveel mee verwacht te doen.

Omdat ik nooit een opleiding voor iets met hout heb gedaan leer ik het liefst al doende met wat ik op het internet kan vinden. Filmpjes van bijvoorbeeld Matthias Wandel of forma zoals deze. Ik zoek een plek waar ik af en toe wat kan delen en wat kan vragen, dus vandaar dat ik hier lid ben geworden. Als ik wat aan een discussie kan bijdragen doe ik dat graag, maar ik ben zeker nog geen hout expert
 

thijs947

Nieuw lid
13 jun 2020
18
7
En hier een fotootje van mijn laatste project: een rekje om de aardbeien niet meer te laten verrotten. Gemaakt van fijnbezaagde eikenhouten planken. Geolied met lijnzaadolie


1592053169220.png1592053221764.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Nogmaals welkom Thijs.
Wat betreft opleiding: Al doende leert men. Ik ben in mijn werkzame leven scheepswerktuigkundige en centralewerktuigkundige geweest, en aangezien er bij mijn rederij (Nedlloyd) indertijd geen houten schepen meer waren, moest ik meer van metaalbewerking weten. Maar met vallen en opstaan en creativiteit leer je een hoop!

Heel leuk gemaakt die aardbeienrekjes. Zal ik eens aan mijn vrouw laten zien.
Wat betreft jouw verrijdbare werkbank: Kun je daar eens een foto van laten zien? Ik ben namelijk ook nog op zoek naar inspiratie voor zoiets. Bijvoorbeeld: Wat voor wielen heb je gebruikt en hoe zwaar en hoe groot is hij?
Maar eerst moet mijn garagekanteldeur worden omgebouwd naar dubbele openslaande deuren..
Groeten van Jan
 

thijs947

Nieuw lid
13 jun 2020
18
7
Wat betreft jouw verrijdbare werkbank: Kun je daar eens een foto van laten zien? Ik ben namelijk ook nog op zoek naar inspiratie voor zoiets. Bijvoorbeeld: Wat voor wielen heb je gebruikt en hoe zwaar en hoe groot is hij?
Bij deze dan een foto van de werkbank, afmeting ongeveer 150x60x90, en weegt een heleboel. Ik schat zo'n 120kg- 140kg. Er zitten deze wielen onder en die doen het tot nog toe prima. Als ik de bankschroef als aambeeld misbruik dan zet ik die kant meestal wel even op blokken, maar verder staat ie als een huis.
20200617_100323.jpg
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Bij deze dan een foto van de werkbank, afmeting ongeveer 150x60x90, en weegt een heleboel. Ik schat zo'n 120kg- 140kg. Er zitten deze wielen onder en die doen het tot nog toe prima. Als ik de bankschroef als aambeeld misbruik dan zet ik die kant meestal wel even op blokken, maar verder staat ie als een huis.
Bekijk bijlage 88018
Dag Thijs. Dankjewel. Wat zijn de gebruikte materialen voor het onderstel? Staal of hout?
 

thijs947

Nieuw lid
13 jun 2020
18
7
Dag Thijs. Dankjewel. Wat zijn de gebruikte materialen voor het onderstel? Staal of hout?
Onderstel is staal, werkblad is een dik stuk (denk iets van 60mm) multiplex. Heb hem gekregen van mijnvrouw, geloof dat ze hem van een inboedel veiling had gehaald. Wat erg handig is dat er veel stpocontacten in zitten en een goed snoer, zodat je alleen de werkbank hoeft in te stekkeren en je kan aan de slag. Er zaten andere wielen onder, maar een van de lagers was stuk dus heb ik ze vervangen
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.