Even voorstellen; ja maar wat willen jullie allemaal weten?

hoezithet

Nieuw lid
12 jan 2022
2
0
Warmenhuizen
Ik ben een beginnend lid die vooral in leeftijd ervaren is. Op het gebied van houtbewerking weet ik nagenoeg niets.

Ik ben Wim uit 1951. Mijn beroep is altijd pennenlikker geweest en als tegenwicht hield ik mij hobbymatig bezig met keramiek, tuinwerk en soms een spijker in hout slaan.
Ik heb een voorliefde voor massief hout en tussen de bezigheden door vond ik het leuk om zelf een paar meubels te maken.
Maar eigenlijk kan ik niet eens een behoorlijke zaagsnede te maken.
Door, gespeend van enige kennis van zaken, een kast te maken, ontstonden bijvoorbeeld krimpscheuren die wel heel mooi in beeld kwamen, maar die je eigenlijk liever niet ziet.

Wat uiteindelijk uit mijn handen kwam was zelden het product van een geordend en doeltreffend proces; maar meer het werk van een rat in een doolhof, die na veel omwegen er uiteindelijk toch een resultaat uit wist te persen.

Het is niet uit verveling dat ik mij op dit forum aangemeld heb, maar voor informatie.
Misschien wordt het toch eens tijd mij in de basiskennis te verdiepen voor er weer een boom tot brandhout wordt verwerkt.

Antwoorden op vragen zal ik zoveel mogelijk proberen te zoeken in eerder gestelde vragen; maar heb inmiddels wel gemerkt dat het niet altijd makkelijk is het juiste draadje te vinden.

Met vriendelijke groet, Wim
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
@hoezithet
het zit zo . . .
jezelf iet of wat voorstellen wanneer je ergens nieuw komt, wordt overwegend op prijs gesteld
dat bestaat meestal uit vertellen in welke hoek van het hout je passies en vaardigheden liggen, welk gereedschap en machines je gebruikt, wat je reeds voor mekaar gekregen hebt, en wat je komende projekten zijn
welkom !
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.590
540
Steenbergen, Noord Brabant
Wees welkom Wim. Ach, de een heeft aanleg voor dit, een ander voor dat. Als je je vaardigheden naar een wat hoger niveau wilt brengen, kan ik je alleen maar aanraden om eens wat workshops of kort durende cursussen te gaan volgen. Iemand beschikbaar hebben die het foefje voordoet en je kan vertellen wat er niet goed gaat helpt enorm. Geloof me: goud waard! De kwaliteit van wat er uit je handen komt zal flink vooruitgaan en dat geeft ook meer plezier. Buiten dat: zo’n cursus is ook altijd beregezellig. Vragen stellen kun je hier, maar het is wel de kunst om de vraag goed te stellen wil je ook goede antwoorden krijgen;). Veel plezier!
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

hoezithet

Nieuw lid
12 jan 2022
2
0
Warmenhuizen
Aanvulling op de gegeven informatie.

Mijn interesse is vooral gericht op praktische, bruikbare en mooi gemaakte spullen.
Vanwege mijn gebrek aan basiskennis gebruikte ik (gedurende circa 5 jaar) een festool zaag en bovenfrees.
10 Jaar geleden werd het gereedschap 's nachts opgehaald en niet terugbezorgd.
Door deze gebeurtenis en omdat ik weinig tijd vanwege mijn werk had, kwam ik er niet toe nieuwe spullen te kopen.
MIjn produktie tot op heden: een salontafel, bijzettafel, kast voor geluidsapparatuur en voor cd's.

Ik heb besloten opnieuw te beginnen en van dit forum gebruik te maken voor de vragen die ongetwijfeld boven komen..
Machines die ik wil gaan gebruiken: tafelzaag en bovenfrees.

Komende projecten: Doordat ik altijd alles kwijt ben, zal ik eerst mijn "werkplaats" eens systematisch proberen in te richten en de nodige opbergruimte gaan maken. Daar zal ik voorlopig wel en tijdje mee bezig zijn.

De tip een cursus te volgen neem ik zeker ter harte en had dit al gedaan ware het niet dat Corona roet in het eten gooide.

Kunnen jullie overigens een goede beginnerscursus aanbevelen niet te ver van Warmenhuizen?
Zit nu in omgeving Haarlem te kijken.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
Welkom op het forum. Mijn advies is om op YouTube filmpjes te kijken. Voor mij werkte dat beter dan teksten lezen.

Veel plezier
 
  • Leuk
Waarderingen: Hulpverlener

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
.... Aan de andere kant vind ik boeken ook heel fijn, ik koop vaak oude exemplaren op biblio.com. zo heb ik de trilogie van Tage Frid die ik regelmatig opensla, en las ik recent het boek "the why and how of woodworking". Door de ontwerpen van anderen leer ik ook zelf weer nieuwe dingen. Het belangrijkste: ga iets maken! En dan is dit een fijne plek om je ideeën tegen het licht te houden.
Welkom!
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Welkom.
(Dammt, alweer een nieuw lid met meer ervaring dan mijzelf. (grapje.) ;-) )
Zelf vind ik dit een fijn forum om kennis te kunnen opdoen van andermans ervaringen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henkies

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi @hoezithet , hoi Wim,
Weten hoe het niet moet, of dat je het een volgende keer anders aanpakt, moet je niet onderschatten. Dat is namelijk óók ervaring. En belangrijke ook. En oh ja, iedereen die ooit eens wat gemaakt heeft heeft díe ervaring ook hoor. Niks gaat immers vanzelf goed. Vanzelf fout, dat dan weer wel :)

Welkom op het vriendelijkste forum van Nederland. Je kan echt alles vragen, maar dat heb je misschien al gezien.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
895
758
Nootdorp
Welkom,

Hoe het zit, weet ik ook niet. Ik ben een jaar geleden lid geworden met o (nul) kennis. Daarom lid geworden van dit forum. Elke avond 15 minuten lezen helpt mij al heel veel. In het weekend wat uitproberen en doordeweeks heb ik hetzelfde beroep als dat jij ongeveer had ✏️. We zien je creaties wel tegemoet!
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Welkom bij de club. Als mede pennelikker (procesmanager bij een multinational) miste ik ook wat in het werk en heb in houtbewerken gevonden wat ik zocht. Ben er niet goed in en mag graag ideeen van anderen eigen maken maar het doet me plezier en drukt me geregeld op mijn eigen fouten (Waar je van leert en wat je vergevingsgezinden maakt).

dus! Nogmaals welkom en schroom vooral niet om foto’s van je bouwsels te delen. Daar leven we voor hier op het forum.

Groet,

HTBDTL
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.