Esdoorn tafel op basis van Japans model.

ArjandJ

Actieve deelnemer
3 jun 2020
42
28
Alkmaar
Voor mijn dochter wil ik een salontafeltje maken op basis van een japans model. Stevig blad en poten. Het zal 800x800mm worden.
japanse salontafel.jpg

Als basis materiaal gebruik ik schaaldelen van esdoorn. Deze zijn 30mm dik, dus na schaven kom ik uit op ongeveer 25 mm. Het blad van de tafel wil ik ongeveer 50 mm dik hebben. Nu kan ik twee dingen doen: 2 keer een blad maken van 10 maal 80mm brede balkjes en die 2 bladen op elkaar lijmen of van 32 maal 50mm brede balkjes en die aan elkaar lijmen.
Bij de eerste optie krijg ik een rustiger beeld van het blad omdat het maar 10 balkjes van 80mm breed zijn. Bij optie twee ben ik bang dat het een stuk onrustiger is. Het zijn dan 32 balkjes van 25mm breed. Waar ik ook bang voor ben is dat bij optie 1 de twee op elkaar gelijmde bladen onderling gaan werken. De bladen worden wel zodanig gelijmd dat de nerf van beiden in dezelfde richting liggen. Dus niet kruislings.
En het is wel zo dat de nerf van esdoornhout wel heel rustig is. Dus in hoeverre zal het onrustig overkomen bij optie twee.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Groet,
Arjan
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
3.015
2.223
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik zou de tweede optie doen want zo'n horizontale lijn om de hele omtrek van het blad lijkt me niet mooi. Dat je balkjes in de bovenzijde ziet heb je met beide opties toch wel. Optie twee oogt ook 'beefier'.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.509
2.238
Terkaple
www.woodworking.nl
Hoe breed zijn de schaaldelen? Ik denk dat mijn voorkeur een blad zou zijn van zo breed mogelijke delen en aan de onderkant de rand opdikken voor het 50 mm effect. Een blad van 25 mm dik zal ook prima staan.
Je staat voor het dillema om het ontwerp aan te passen aan het materiaal of esdoorn van de juiste dikte te kopen.

jaap
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.667
2.412
Klein-Brabant, Vlaanderen
je kan de breedtes van 80 mm eerst aan mekaar lijmen, en nadien voor 10x80 gaan
(in praktijk zal die 80 rond de 75 worden)
breedtes van 25 mm doen de mooie tekening van het hout onrecht aan
 

jorisvh

Post veel
2 keer een blad maken van 10 maal 80mm brede balkjes en die 2 bladen op elkaar lijmen
Ik zou deze optie doen maar dan wel eerst de stroken apart opdikken tot 50mm en dan het blad samenstellen. zo lopen de naden tussen te stroken verticaal door.
Als je 2 volledige platen maakt en die verlijmt is dat lastiger. En klemmen is ook een uitdaging tenzij je een platenpers hebt.
of van 32 maal 50mm brede balkjes en die aan elkaar lijmen.
Bij de eerste optie krijg ik een rustiger beeld van het blad omdat het maar 10 balkjes van 80mm breed zijn. Bij optie twee ben ik bang dat het een stuk onrustiger is. Het zijn dan 32 balkjes van 25mm breed.
helemaal mee eens. bredere stroken is mooier omdat je de tekening beter ziet. met strookjes van 25mm breed ga je meer lijmnaden zien en minder houttekening.
de stroken mogen gerust 10cm zijn en, als het kwartiers is 15cm.
Waar ik ook bang voor ben is dat bij optie 1 de twee op elkaar gelijmde bladen onderling gaan werken.
De bladen worden wel zodanig gelijmd dat de nerf van beiden in dezelfde richting liggen. Dus niet kruislings.
zeker niet kruiselings, dat gaat met deze diktes fout.
ik zou persoonlijk enkel de rand opdikken. dan kan je de kopse kanten gespiegelde tekening krijgen. zoiets:
1728022598049.png
Je zaagt/schaaft stroken van een goeie 1m. Aan beide kanten een kleine 10cm er af, omklappen en verlijmen.
daarna de lijmkanten nog eens vlak en haaks zetten en samenstellen.
de buitenste stroken klap je in de andere richting om. Of, je gebruikt daar een 25mm brede x 50mm hoge strook.

heb het hele proces onlangs beschreven in dit bouwverslag
Onderwerp 'ovale eettafel voor 10 personen in sapeli mahonie'
 
  • Leuk
Waarderingen: hansth

ArjandJ

Actieve deelnemer
3 jun 2020
42
28
Alkmaar
Ik zou deze optie doen maar dan wel eerst de stroken apart opdikken tot 50mm en dan het blad samenstellen. zo lopen de naden tussen te stroken verticaal door.
Aan dat opdikken had ik nog niet gedacht, maar een goed voorstel. En zeker als je de kopse kanten spiegelt. Dan blijft de lijmnaad ook een stuk minder zichtbaar zoals @trigger al zei.
Je bouwverslag van je ovale tafel doorgelezen. Mooi en duidelijk neergezet.
Zelf probeer ik ook zoveel mogelijk met degelijke houtverbindingen te werken. Daarom zat ik ook te denken om het blad 50mm dik te maken en de poten met pen-gat verbindingen te bevestigen. Maar als ik alleen de randen ga opdikken blijft het midden stuk maar 25mm dik. Lijkt me aan de dunne kant om een knappe pen-gat verbinding te maken. Ik zou wel de opdik stukken zo groot kunnen maken dat de poot en nog net invalt. Dan is de hele poot 'de pen' en de opening 'het gat'. Voor de poten heb ik massieve balken van esdoorn.
De schaaldelen zijn vrij breed: van 25 tot 40cm. Ik kan dus nog wat bredere balkjes hieruit zagen zodat het oppervlak nog rustiger overkomt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.