Esdoorn tafel op basis van Japans model.

ArjandJ

Actieve deelnemer
3 jun 2020
39
27
Alkmaar
Voor mijn dochter wil ik een salontafeltje maken op basis van een japans model. Stevig blad en poten. Het zal 800x800mm worden.
japanse salontafel.jpg

Als basis materiaal gebruik ik schaaldelen van esdoorn. Deze zijn 30mm dik, dus na schaven kom ik uit op ongeveer 25 mm. Het blad van de tafel wil ik ongeveer 50 mm dik hebben. Nu kan ik twee dingen doen: 2 keer een blad maken van 10 maal 80mm brede balkjes en die 2 bladen op elkaar lijmen of van 32 maal 50mm brede balkjes en die aan elkaar lijmen.
Bij de eerste optie krijg ik een rustiger beeld van het blad omdat het maar 10 balkjes van 80mm breed zijn. Bij optie twee ben ik bang dat het een stuk onrustiger is. Het zijn dan 32 balkjes van 25mm breed. Waar ik ook bang voor ben is dat bij optie 1 de twee op elkaar gelijmde bladen onderling gaan werken. De bladen worden wel zodanig gelijmd dat de nerf van beiden in dezelfde richting liggen. Dus niet kruislings.
En het is wel zo dat de nerf van esdoornhout wel heel rustig is. Dus in hoeverre zal het onrustig overkomen bij optie twee.

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Groet,
Arjan
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.815
2.067
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik zou de tweede optie doen want zo'n horizontale lijn om de hele omtrek van het blad lijkt me niet mooi. Dat je balkjes in de bovenzijde ziet heb je met beide opties toch wel. Optie twee oogt ook 'beefier'.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.223
1.866
Terkaple
www.woodworking.nl
Hoe breed zijn de schaaldelen? Ik denk dat mijn voorkeur een blad zou zijn van zo breed mogelijke delen en aan de onderkant de rand opdikken voor het 50 mm effect. Een blad van 25 mm dik zal ook prima staan.
Je staat voor het dillema om het ontwerp aan te passen aan het materiaal of esdoorn van de juiste dikte te kopen.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.