Met de hand schaven is mooi maar geen doen aangezien het regelmatig gaat om partijen esdoorn van 5m2.
Ik overweeg nog om een breedbandschuurmachine van 40cm breed aan te schaffen om de laatste halve millimeter er af te halen.
Probleem is dat die dingen erg duur zijn
Een goedkopere oplossing is investeren in HM schaafmessen, de standtijd van die dingen is VEEL langer dan de gewone HSS variant. Sommige HSS messen bevatten ook nog eens 18% cobalt, dat geeft al een langere standtijd. In de loop der jaren heb ik dikwijls kunnen ervaren dat er bij HSS messen een groot verschil in kwaliteit kan zijn, sommige sets zijn na een uur al bot terwijl een andere set blijft snijden

In de pennenkoppen van van mijn penmachine zitten ook HSS messen en voorsnijders, die dingen blijven snijden, de laatste slijpbeurt is al minstens twee jaar geleden

terwijl er toch regelmatig Eik, Meranti, Afzelia, etc dooreen gaat.
Bij Esdoorn is het eindresultaat van het vandikteschaven meestal beter dan het resultaat van het vlakschaven, daarom laat ik het hout voor het vandikte schaven altijd tweemaal door de machine lopen, de eerste maal om het vlak geschaafde hout één mm dikker te schaven dan de gewenste maat. De tweede maal gaan de stukken opnieuw door de vandikte, maar nu met de vlakgeschaafde kant naar omhoog, zo zijn beide zijden door de vandikte op maat geschaafd. Door de constante druk en aanvoer krijg je sowieso al een mooier schaafbeeld, tijdens de tweede schaafsessie onder de vandikte controleer ik de doorvoerrichting van het hout ook nog eens, zat er bij het vlakschaven wat veel inspringsel in, dan gaat het hout er onder de vandikte 180° gedraaid dooreen.
Met wat zorg is Esdoorn quasi foutloos te schaven. Wat meer tijd besteden aan het schaven bespaard je nadien heel wat (schuur)tijd

Het is ook altijd een goed idee om voor je een stapel hout gaat schaven te zorgen dat er frisse messen op de machine zitten. Bij de gewone HSS messen wat tijd besteden om de vers geslepen messen grondig af te wetten legt je ook geen windeieren, het verlengt de standtijd.
Mvg,
André