Esdoorn of Linden of ...?

JeroenVdW

Actieve deelnemer
5 mei 2021
45
47
Aarschot
www.hextree.be
Hey,

Ik was al een tijdje op zoek naar Esdoornhout om te gebruiken in onder andere snijplanken. Na wat rondbellen uiteindelijk in het Brusselse een houthandel gevonden die esdoorn hout in stock hadden. Toen ik hier gisteren mee thuis kwam en het begon te verwerken vond ik dit verassend licht. Ik heb het eens uitgerekend en ik kom op 390kg/m³. Wat ik online terugvind voor esdoorn is tussen de 550-750kg/m³. Verder kan ik ook vrij gemakkelijk putjes maken in het hout met mijn nagel.
Mijn vraag is nu: kan dit alsnog esdoorn hout zijn of hebben ze mij iets verkeerd aangesmeerd? Het is zelf de eerste keer dat ik in aanraking kom met esdoorn hout. Na lang zoeken op het internet lijkt het eerder op Lindenhout (basswood), dit komt qua kleur en massa toch beter overeen. Wat denken jullie?IMG_20210505_030949.jpgIMG_20210505_030957.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Waarom ben je in het Brusselse terecht gekomen? In Aarschot heb je toch Carlens die toch wel wat hebben liggen. Of anders Cras (in Beringen). En in Tielt heb je Broos. Daar moet je wel stevig in je schoenen staan want die verkoopt niet graag.
 

JeroenVdW

Actieve deelnemer
5 mei 2021
45
47
Aarschot
www.hextree.be
Ik heb Carlens gebeld, die hadden geen esdoorn in voorraad, heb ook Thiels (Herselt) en Martens (Leuven) gecontacteerd, ook die hadden geen esdoorn. Ben nog maar een jaartje bezig met houtbewerking, dus ben nog op zoek naar een degelijke houthandel ergens in de buurt. Zal die die je daar vermeld zeker noteren voor volgende keren, bedankt daarvoor.

Die in Brussel (Vanhumbeeck Freres) ga ik denk ik trouwens niet direct terug gaan. Het bleek effectief Ayous te zijn. Uiteindelijk daar dan een ander stuk Esdoorn gekocht, nog redelijk wat moeten bij betalen aangezien dat stuk groter was, maar aan de prijs konden ze niets doen, wat ik persoonlijk niet echt goede service vind. Zij hebben ten slotte een fout gemaakt, dan vind ik dat er toch iets, al is het maar een symbolische 10% korting af kan. Verder spreekt er ook bijna niemand Nederlands, wat wel te verwachten is in Brussel zeker...

Enfin, ik heb nu wat esdoorn op voorraad en mijn moederdag cadeau is op tijd af, dus alles is in orde zeker :)IMG_20210506_233309.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb Carlens gebeld, die hadden geen esdoorn in voorraad, heb ook Thiels (Herselt) en Martens (Leuven) gecontacteerd, ook die hadden geen esdoorn. Ben nog maar een jaartje bezig met houtbewerking, dus ben nog op zoek naar een degelijke houthandel ergens in de buurt. Zal die die je daar vermeld zeker noteren voor volgende keren, bedankt daarvoor.

Die in Brussel (Vanhumbeeck Freres) ga ik denk ik trouwens niet direct terug gaan. Het bleek effectief Ayous te zijn. Uiteindelijk daar dan een ander stuk Esdoorn gekocht, nog redelijk wat moeten bij betalen aangezien dat stuk groter was, maar aan de prijs konden ze niets doen, wat ik persoonlijk niet echt goede service vind. Zij hebben ten slotte een fout gemaakt, dan vind ik dat er toch iets, al is het maar een symbolische 10% korting af kan. Verder spreekt er ook bijna niemand Nederlands, wat wel te verwachten is in Brussel zeker...

Enfin, ik heb nu wat esdoorn op voorraad en mijn moederdag cadeau is op tijd af, dus alles is in orde zeker :)Bekijk bijlage 102820
Nederlands in Brussel... Je kan alles verwachten in Brussel maar niet dat je in het Nederlands geholpen wordt. Maar dat hoort onlosmakelijk bij Bxl.
Ik denk dat de meeste beginnende houtbewerkers wel eens in de zak gezet zijn door een houthandelaar. Ik in ieder geval ook. Bij de grotere houthandels helpen ze je wel, maar dat heeft zijn prijs. Vaak is die prijs veel te hoog.
De beste ervaring heb ik met Jehoulet Bois (nu ook Cras) in Manhay. Ze hebben ook een vestiging in Braives wat vanuit Aarschot niet zo heel ver is. In Braives ben ik wel nooit geweest, dus over de service en voorraad daar kan ik me niet uitspreken. In Manhay hebben ze in ieder geval mooi hout liggen (eik, beuk, es, esdoorn, yellow pine, de gangbare tropische houtsoorten, wengé). Je wordt netjes geholpen (er was zelfs een magazijnier die uitstekend Nederlands sprak) en prijzen zijn ok. Maar dat is ook al een tijdje geleden dat ik daar was. Als vervanger voor esdoorn in snijplanken zou je ook perenhout kunnen gebruiken. Dat is verkrijgbaar bij Ivo in Diepenbeek. Ivo is hobbyzager die vooral notenhout doet, maar ook flink wat peren heeft liggen.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
593
138
58
Linter
Ik heb Carlens gebeld, die hadden geen esdoorn in voorraad, heb ook Thiels (Herselt) en Martens (Leuven) gecontacteerd, ook die hadden geen esdoorn. Ben nog maar een jaartje bezig met houtbewerking, dus ben nog op zoek naar een degelijke houthandel ergens in de buurt. Zal die die je daar vermeld zeker noteren voor volgende keren, bedankt daarvoor.

Die in Brussel (Vanhumbeeck Freres) ga ik denk ik trouwens niet direct terug gaan. Het bleek effectief Ayous te zijn. Uiteindelijk daar dan een ander stuk Esdoorn gekocht, nog redelijk wat moeten bij betalen aangezien dat stuk groter was, maar aan de prijs konden ze niets doen, wat ik persoonlijk niet echt goede service vind. Zij hebben ten slotte een fout gemaakt, dan vind ik dat er toch iets, al is het maar een symbolische 10% korting af kan. Verder spreekt er ook bijna niemand Nederlands, wat wel te verwachten is in Brussel zeker...

Enfin, ik heb nu wat esdoorn op voorraad en mijn moederdag cadeau is op tijd af, dus alles is in orde zeker :)Bekijk bijlage 102820
Dat van dat Frans in Brussel zijn wij Nederlandstalige zelf schuldig aan. Ik spreek in Brussel alleen Nederlands. Willen ze mij niet helpen , ga ik op een ander.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.