Ervaringen met verticale CNC (holzher, Homag etc)

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Hoi Allemaal,

Ik ben benieuwd of er hier ook houtbewerkers zijn die een verticale CNC hebben staan voor hun meubelwerk? Ik overweeg een gebruikte Holzher Evolution aan te schaffen om de stijgende hoeveelheid aanvragen aan te kunnen.
Er zijn voor mij 2 overwegingen om te kijken naar een verticale CNC en niet naar een horizontale cnc.
1: Ruimte, ik denk niet dat ik genoeg ruimte heb om een horizontale cnc kwijt te kunnen in mijn werkplaats.
2: gemakkelijk om deuvel en bijvoorbeeld clamex verbindingen te maken aan de kopse kanten.

Nu is mijn vraag hebben jullie ervaring met verticale CNC machines, zo ja, wat zijn de voor- en nadelen?
Zie ik nog dingen over het hoofd bij mijn overweging?

Alvast bedankt voor jullie inbreng!

Rik
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
verticale CNC voor meubelwerk
heb er geen staan

ben verleden jaar wel bij een collega geweest die plaats zat heeft om een horizontale te plaatsen
hij heeft een vertikale gekozen omdat het laden voor hem makkelijker is
die man doet plaatwerk

ook verleden jaar heb ik een demo van de felder creator 950 gevolgd
veel mogelijkheden op een kleine plaats
aanlokkelijk, maar een startprijs van 60.000 euro is mij te veel

meubelwerk ?
hoeveel assen denk je nodig te hebben ?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
heb er geen staan

ben verleden jaar wel bij een collega geweest die plaats zat heeft om een horizontale te plaatsen
hij heeft een vertikale gekozen omdat het laden voor hem makkelijker is
die man doet plaatwerk

ook verleden jaar heb ik een demo van de felder creator 950 gevolgd
veel mogelijkheden op een kleine plaats
aanlokkelijk, maar een startprijs van 60.000 euro is mij te veel

meubelwerk ?
hoeveel assen denk je nodig te hebben ?
Dank voor de reactie.
Wat voor machine heeft je collega staan en is hij daar tevreden over? Alvast bedankt!

De machine zou enkel voor plaatwerk zijn. Een horizontale cnc me ook mooi, maar dat gaat in deze wp niet passen.
3 assen is voor mij genoeg. (zolang er maar een mogelijkheid op zit om kopse kanten van deuvels te voorzien. )

Mooie machine idd die Felder creator, toch heb ik niet zo'n groot vertrouwen als je kwetsbare platen in die machine laat bewerken. Op de presentatievideo zie je toch veel rommel tussen de rollers en het plaatmateriaal komen.

Mijn interesse in de Holzher is voornamelijk omdat dit de enige machine is die met 1 opspanning alle bewerkingen kan uitvoeren en er dus geen mogelijkheid is voor verschuiving van het werkstuk bij, herpositioneren of opnieuw vastpakken door de machine.
Daarnaast werk ik ook geregeld met gefineerde panelen, bijna alle machines werken met aandrukrollen of klemmen. Hiermee is mijn ervaring dat deze ALTIJD vervelende deuken geven op fineer die ik er niet altijd uitgeschuurd krijg.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Holzher Evolution
holzher is in de houtwereld een naam als een klok
dat ze (nu) bij weinig horen, wist ik niet
Mijn interesse in de Holzher is voornamelijk omdat dit de enige machine is die met 1 opspanning alle bewerkingen kan uitvoeren
in de info lees ik dat de maximum lengte zonder heropspannen 1.500 mm is

1627023432383.png

aanvulling
er zouden toch versies bestaan die grotere lengtes aankunnen

ik schat dat die machine boven het budget van de leden van dit forum zit
je kan bij de nl verkoper van holzher naar referenties vragen

aanvulling
ik herinnerde mij dat sommige cnc's boringen kunnen doen voor de lamello clamex
1627027129153.png
 
Laatst bewerkt:

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
Wat ik er zo van zie cq begrijp is een vertikale cnc machine voor een vrij specifieke toepassing, aanrechtbladen bv.
Of je er veel ruimte mee bespaard dat kun je je afvragen.
Maar ik weet het niet, geen ervaring mee, wel eens naar gekeken op een beurs.

Verder, die kopse lamello verbindingen heb je niet meer nodig als je een cnc hebt, die verbinders zijn handig als je alleen rechthoeken kan zagen :)

In den beginne van CNC zaagde men de delen op maat en dan per stuk inspannen op een CNC.
Nu is het NBM, nested based manufacturing, de hele plaat op de machine, eerst alle kleine bewerkingen en dan uitfrezen.
Dan kun je dus geen kopse bewerkingen doen, maar uit ervaring weet ik dat dat ook echt (bijna) nooit nodig is, en zo ja toch dan met een andere machine of alsnog opnieuw inspannen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat ik er zo van zie cq begrijp is een vertikale cnc machine voor een vrij specifieke toepassing, aanrechtbladen bv.
de collega die de machine onder #6 staan heeft, zit 15 jaar in de stiel, en is van massief naar plaat gëvolueerd
hij heeft ruimte zat, dus een horizontale was geen probleem geweest
toch is hij om volgens hem praktische redenen voor een vertikale gegaan
hij doet voltijds interieurbouw met zijn 3-asser, dus niet enkel aanrechtbladen
wat de keuze ook beïnvloed zal hebben, is dat hij niet meer met massief hout werkt, en dus geen grote horizontale cnc nodig heeft om bv trapwangen van 4 meter uit te frezen
Verder, die kopse lamello verbindingen heb je niet meer nodig als je een cnc hebt
de praktijk van de combinatie cnc + lamello zeta is mij onbekend
ik weet enkel dat de freeseenheid van de lamello zeta op de cnc's van veel grote merken beschikbaar is
(collega @rik vermeldt de mogelijkheid tot frezen voor de clamex op de holzher die hij op het oog heeft)
hoe mijn collega zijn platen verbindt, heb ik niet gevraagd, omdat ik toch geen cnc heb
misschien gebruikt hij wel minifixen, want die zijn spotgoedkoop
of gewoon deuvels, maar dan moet hij de corpussen monteren vooraleer ze te gaan plaatsen
de lamello zeta maakt gaatjes die veel esthetischer zijn dan de minifix, en biedt de luxe dat ik alles gedemonteerd kan vervoeren, en ter plaatse enkel de 'schroevendraaier' nodig heb
die verbinders zijn handig als je alleen rechthoeken kan zagen
wat bedoel je met rechthoeken ?
met mijn formaatzaag zaag ik alle vormen waarvan de buitenzijden uiteraard recht zijn
verder zaag ik die onder alle hoeken
de verbinders van de lamello zeta gaan daar zonder problemen in, ook in hoeken of schuin
Dan kun je dus geen kopse bewerkingen doen
de kopse kanten doet mijn collega ook met de biesse brema eko 2.1
 
Laatst bewerkt:

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
Phoe, waar ben ik nu weer aan begonnen :)
Ik wil maar zeggen, euh, hoe vat ik dat samen. Speciale machines kunnen speciale dingen heel goed maar zijn niet handig voor andere dingen, zo ook met software.
En als je nog nooit met een cnc hebt gewerkt is dat wel een leer curve. Maar als je al hout bewerker bent en je kunt al CAD tekenen dan is dat wel heel handig.

Als ik een kast wil maken dan frees ik de planken in in de zijkanten, daar zijn ook weer vele varianten in.

Ik heb ook wel eens een kast gemaakt met lamello's, de ene kant kon ik wel op de machine doen, de andere kant, kops in de plank deed de klant zelf.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
@rik
wat denk je van deze
betaalbaar + leverancier zit dicht tegen jou aan (denk ik toch)
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
dank
als ik doorklik, dan lees ik jouw commentaar
technisch vind je dit een miskleun ?
hier sta je vandaag nog achter ?
Bekijk bijlage 105878
(meer) testresultaten vind ik niet
de video om die in 3 min in mekaar te zetten, had ik al gezien
vond nog deze
Dank voor de reacties.
Leuk product! Of je hier in een productieomgeving iets aan hebt vraag ik me af, maar dat is appels met peren vergelijken.

voor mijn behoefte zou ik heel graag een gigantisch horizontaal beest neerzetten die alles kan van het vlakken van tafelbladen tot een delicate inlay maken in een snijplank tot het nesten en verder bewerken van meubel onderdelen.
tegelijk realiseer ik me dat dit niet gaat lukken binnen mijn budget en de beschikbare ruimte.
Een verticale cnc die enkel efficient meubelpanelen bewerkt is voor mij een bevredigende middenweg.
een belangrijke reden om voor een bedrijf metgoedereputatie te gaan is de bijgeleverde software en de toegang tot kennis en service. Ik weet van andere met zelfbouw machines dat je soms wel 1 of meerdere dagen bezig kan zijn met het oplossen van simpele probleempjes in software of hardware omdat je alles zelf moet uitzoeken. Persoonlijk is mij het behoorlijk wat extra geld waard om een bedrijf te hebben wat je kan bijstaan om snel door dit soort hobbels heen te komen.

@zot van hout. Dank voor al je input. Ik lees het en verdiep me in je op en aanmerkingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.