Ervaringen met keramische nano coating; N3 Nano, Black Forest en meer

25 jun 2024
1
0
Nederland
Hi,
Ik lees al een tijdje mee hier, maar heb toch maar een account aangemaakt voor mijn eerste post.
Ik ben bezig met het maken van een nieuwe tafel en overweeg daarvoor ook om gebruik te maken van een "ceramic coating" (bovenop Rubio 2c). Ik zie veel Youtubers er erg enthousiast over maar lees maar bar weinig ervaringen op fora. Hebben mensen hier een dergelijk product wel eens gebruikt? Was het wat? Hoe bevalt het na een jaar of meer? Was het toepassen een beetje makkelijk? Welk product heb je gebruikt?
Hier een vergelijking en introductie:
Ook dit is natuurlijk wel van een Youtuber, dus ik neem het met een korrel zout.
Alvast bedankt!
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.299
569
Eanske
ingoogni.nl
Op hout heb ik dergelijke produkten nooit gebruikt, wel op andere ondergronden en in een industriele omgeving. Het zogenaamde "lotusbloem-effect", afparelen van water, werkt. Destijds duurde het heel lang voor de laag goed was gedroogd/uitgehard. Pas na een week of twee zag je het effect pas echt goed. Maar da's alweer een decennium geleden en er zal vast wel weer e.a. verbeterd zijn.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.887
927
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik hou het bij 'sterrenstof'. De waterafstotende werking komt 'gewoon' van een 'waslaag' eventueel opgekalefaterd met siliconen. Ik vermoed dat de 'nanokeramische' toevoegingen voor hout feitelijk geen meerwaarde hebben. Sommige automotive producten hebben inderdaad ook een 'drogende; component. Voor zover ik kan zien valt dat bij dat 'black forest' product nog te bezien, dat lijkt meer een watergedragen acrylemulsie met wassen - maar ik heb niet diep genoeg gezocht om een echte ingredientenlijst te kunnen produceren...

Persoonlijk zou ik voor waterafstotendheid mijn eigen 'reigerkuitenvet' gebruiken - ontwikkeld voor getwijnde onderlijnen en zijden vliegenlijnen voor de vliegvisserij. De facto een mengsel van vaseline, bijenwas en carnaubawas...
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.887
927
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik weet niet of dat verhaal werkelijk een relatie heeft tot de (meeste) commerciële producten - vaak gaat het meer om het verkooppraatje dan om werkelijke substantie - maar bij een was met microscopische silicadeeltjes ('ceramic') zou ik me nog wel voor kunnen stellen dat die fungeren als die 'lotus-effect' papillen. Bij grafeen-deeltjes echter niet...
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.299
569
Eanske
ingoogni.nl
Bij grafeen-deeltjes echter niet...
Grafeen betwijfel ik ook ten zeerste.

De simpelste manier om zo iets te maken is inderdaad heel fijn "zand" in een hele waterige gelatineoplossing. Gelatine werkt omdat het heel erg krimpt bij drogen en je zo netjes de "bobbeltjes" aan het oppervlak krijgt. (het is natuurlijk iets meer dan alleen gelatine, exacte formulaties weet ik niet meer, hield ik me ook niet echt mee bezig binnen het project)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.