Ervaringen met de CC120 messenslijpmachine van Chef"s Choice

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.431
235
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb de CC120 messenslijpmachine van Chef's Choice aangeschaft en zonet even geprobeerd.
Zier er mooi uit en past qua uitstraling goed in een keuken.
Ik heb - tegen mijn gewoonte in - vooraf weinig research gedaan en ging af op de beschrijving van Knives and Tools.

Ik heb het machientje zojuist geprobeerd. Resultaat viel me nogal tegen.
Zijn er forumleden die het ding kennen of er een mening over hebben?

Pas vandaag zag ik dat Tormek ook een speciale messenscherper (de T 1) op de markt brengt. Duur maar vast een degelijke machine

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.400
762
Ken het apparaat niet maar ik zou me goed kunnen voorstellen dat je hiermee pas een bevredigend resultaat krijgt nadat je messen door herhaald slijpen de gewenste vouw / slijphoek hebben gekregen.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.117
315
Volgens mij is het met deze dingen maar net wat je verwachtingen (eisen) zijn en hoeveel geld en tijd je wilt besteden aan het scherp houden van je messen.
Ik heb zelf een eenvoudig apparaatje de Skerper SVSM001 waar ik mijn messen voldoende scherp mee krijg; kan er in de keuken alles mee doen wat ik nodig heb. Ligt naast mijn messen, kan ik meteen pakken en vraagt verder geen enkele voorbereiding.
Na gebruik gaan mijn messen in de vaatwasser en vervolgens liggen ze bij elkaar in een bestekbak in een keukenlade. Daar lijden ze meer van dan het snijden. Wanneer je veel aandacht besteed aan het scherpen moet jook het hele traject navenant zijn

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
5.008
1.364
Riemst
Zijn je messen scherp te krijgen? Niet alle staal is behoorlijk te scherpen. Ik had vroeger messen uit de Ikea maar die waren onmogelijk terug scherp te krijgen. De Victorinox en Herder messen die ik nu heb daarentegen zijn snel en eenvoudig op een goedkope watersteen vlijmscherp . Mijn beste messen zijn een Zwillingen en een Thiers die ik voor een paar euro in de kringloop gekocht heb. Die zijn nog beter dan de nieuw gekochte messen.

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.135
51
Leiden
Meeste van dat soort slijpers zijn niet geschikt voor japanse koks messen uitzonderingen daar gelaten. Ik slijp mijn messen op wetstenen en haal ze daarna over een strop. En deze messen gaan never nooit niet in de vaatwasser.

• Leuk
Waarderingen: henkverhaar

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.409
774
Noord-Veluwe / Skåne
Die slijpers met keramische wieltjes slijpen niet echt. Ze stropen het metaal meer, dan dat ze er echt een laagje af halen. Ik kies liever voor een systeem met een schuurbandje. Zelf ben ik erg tevreden met mijn Work Sharp machientje. En nietvergeten heel regelmatig je aanzetstaal te gebruiken.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.499
582
Wat viel er tegen?

zou eerder gaan voor iets dergelijks om makkelijke een vaste hoek aan te houden.
1766663057332.png

slijp ze zelf altijd gewoon uit het handje met een setje stenen tot max 8000 en dan nog even met wat commandant over een stuk azobe
Als ze zwaar beschadigd zijn eerst de beschadiging er uit halen en dan een nieuwe snede maken

Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.431
235
Gem. Winsum (Groningen)
Het resultaat ziet er ruw en krassig uit. Niet een mooi egale scherpe edge (in goed Nederlands).
Ik herinner me dat iemand op het forum dit soort machientjes van Chefs Choice noemde , maar kan het niet terug vinden.

PS.: een vraag vooral uit nieuwsgierigheid: Heeft iemand ervaring met de messenslijper van TormeK, de T-1;?):

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
910
199
Stiens
Zowel de Tormek T-1 als de T-2 hebben en diamandwiel met een grofheid van 600 (wordt hier verteld). Dat verbaasd mij omdat ik voor het slijpen van bijtels tot wel 4000 voorbij zie komen.

Na het slijpen op de Tormek volgt het honen, maar dat wordt dan weer uit de vrije hand gedaan.

Ben net als @klaas0639 benieuwd naar ervaringen.

• Leuk
Waarderingen: klaas0639

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
5.008
1.364
Riemst
Waarom zou je een ingewikkelde handeling op een Tormek doen? Messen wetten op een watersteen gaat razendsnel. Je hebt maximum 4 stenen (of twee combinatiestenen) nodig. Pakweg 1000/3000/5000/7000. Ongeveer in die richting. Mag wat meer of minder zijn. Over iedere korrel haal je het mes enkele keren en klaar. Eventueel nog stroppen, maar als je eindigt met 7000 (of in de buurt) geen noodzaak. Met waterstenen is je mes al lang scherp voordat je de Tormek ingesteld heb. Het enige wat een uitdaging is, is stabiel de hoek aanhouden. Enkel als er zware schade aan de snede is, heb je meer werk. Maar voor oneigenlijk gebruik of onkruid tussen de stoepstenen (jawel) heb je andere messen in de la die misbruikt mogen worden.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
619
295
Na gebruik gaan mijn messen in de vaatwasser en vervolgens liggen ze bij elkaar in een bestekbak in een keukenlade. Daar lijden ze meer van dan het snijden.
Dit doet me pijn om te lezen.. :cry: zelfs mijn goedkoopste/slechtste messen gun ik dit niet. (Maar ieder voor zich)

Ik ken dit specifieke apparaat niet, maar doorgaans zijn dit soort slijpers zeer matig: teveel een krassende/trekkende beweging dan echt slijpen, vaste slijphoek die niet voor alle messen klopt, niet de juiste combinatie van korrelgroottes, en ga zo maar door.
Mosterd na de maaltijd: ik gebruik al jaren een Naniwa combinatiesteen (1000/3000) van nog geen 40€, en daarmee krijg ik ongeveer alles gedaan. Alleen mijn beste koksmes gaat nog op een hogere steen.

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
5.438
1.276
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
En nietvergeten heel regelmatig je aanzetstaal te gebruiken.
Of elke dag gewoon even over een coticule, voordat je gaat koken. En dan eens in de zoveel tijd (echt maar af en toe) wat uitgebreider, op waterstenen van verschillende grofte, om de vouw weer te optimaliseren (of als je je snede beschadigd hebt...). Koks/keukenmessen zou ik nooit op een (snel)draaiende slijper slijpen. Schuurband, of langzame netslijper. Of iets met een heul groot wiel, maar dat ga je niet in een huishouden neerzetten - da's voor messenfabrieken

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.