ervaringen lak/olie met zo natuurlijk mogelijke look voor eiken

tjerkpolle

Nieuw lid
9 feb 2022
9
0
Achterhoek
kan iemand me tips geven over zijn/haar ervaringen met de afwerking voor eiken?
Ik zoek een natuurlijk mogelijke look met matte afwerking voor een tafel.
Er is zo veel te koop, maar misschien heeft iemand goede ervaringen met een product.
 

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
216
117
Ik ben zelf een fan van Rubio Monocoat, aangezien je deze in één laag kan aanbrengen kan dat erg handig zijn als een object al in elkaar zit. Zo hoef je niet meer op te schuren en nogmaals te lakken.

Ik zou dan de 'Natural' kleur kiezen, aangezien de 'Pure' het hout wat gelig kan maken.
Het is niet heel goedkoop, maar je komt met een klein beetje heel ver vanwege de enkele laag.
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Als ik mijn werkastukken niet lak, gebruik heel vaak gekookte lijnolie uit de bouwmarkt, ik ben daar erg tevreden over.

Een aantal jaren geleden heb ik zelfs mijn eiken parket er mee nabehandeld en dat is tot op heden heel mooi gebleven, zelf rondom de aanrecht in de keuken waar nog al eens water op de vloer komt.

Voorheen gebruikte ik Tarketolie van 60 eur de liter (niet meer te koop) maar dit is voor pm 5 euro de liter een fantasische en goekope vervanger.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.341
2.039
Klein-Brabant, Vlaanderen
Voordeel is dat het een 1K product is. Dus je maakt nooit teveel of te weinig aan.
los van het produkt of het merk, ben ik tegenstander van 2K-produkten, dus voorstander van 1K-produkten
+1 voor @Musicus die aangeeft dat je nooit te veel of te weinig aanmaakt
op zich reeds goed om verspilling te vermijden
de uitharder van de 2K verdenk ik ervan vluchtige stoffen te bevatten, die minder goed voor de gezondheid zijn
2K kan wel meer bestendig zijn, maar zo lang het om een privé-omgeving gaat, moet 1K volstaan
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.693
734
Antwerpen
de laatste tijd ben ik voorzichtiger geworden om iets aan te bevelen dat buiten de vraagstelling van de TS valt 😉 maar

ik ben wel voorstander van natuurlijke meubelwas
 

ad.vanholten

Actieve deelnemer
15 aug 2012
192
107
Middelharnis
Oja, vergat ik nog te melden, mocht je willen kiezen voor lak: Trae lyx is een een-component, keiharde lak, supersnel droog in mooi matte versies verkijgbaar. Het is mijn absolute favoriet!!
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.800
1.008
Omgeving Eindhoven
Voor een 100% naturel afwerking is mijn favoriet de Skylt Original (2K).
Je ziet totaal niet wat je wel en niet behandeld hebt. Ik heb bij een van de tafels die ik ermee heb behandeld tijdelijke poten gebruikt, en onder die bevestigingen niet gelakt. Naderhand was er eigenlijk geen verschil te zien tussen die plekken en de rest van de tafel.
Ik was eerst ook huiverig voor 2K, maar dat valt hiermee erg mee. Je hoeft niet de hele fles in een keer te mengen, gewoon met de weegschaal in verhouding 1:30 aanmaken (oude verpakking voor 2021 was 1:15), en wat je over hebt is een dag in de koelkast te bewaren. Het spul is ook heel snel droog (na 3 uur overschilderbaar), dus in 1 dag af te maken.

mocht je willen kiezen voor lak: Trae lyx is een een-component, keiharde lak, supersnel droog in mooi matte versies verkijgbaar. Het is mijn absolute favoriet!!
Dit klopt niet helemaal. De meesten hier bedoelen, als ze Trae Lyx adviseren, de Naturel (die nagenoeg gelijk is aan de Skylt Original). Jij bedoelt waarschijnlijk de parketlak of meubellak, die wel 1K is, maar meer overeenkomt met een reguliere blanke lak/vernis (waarvan de meesten na verloop van tijd flink kunnen vergelen, al weet ik niet of dat bij deze varianten ook gebeurt).

Een tip voor verwerking van Skylt of Trae Lyx op eiken: schuren met oplopende korrels tot maximaal korrel 150. Dan met een licht vochtige doek erover (niet nat, puur een klein beetje vochtig afnemen), laten drogen en nogmaals schuren met korrel 150. Door het vochtig maken komen de vezels al omhoog, wat anders bij de 1e laklaag zou gebeuren. Dan 2x lakken zonder tussenschuren, vervolgens licht opschuren met p220 en nog 1x lakken.

Hierboven wordt door enkelen olie genoemd, in diverse soorten. Bedenk dat olie het hout wel degelijk donkerder maakt. Het haalt de levendigheid op, maar dus ook de kleur. Eigenlijk alsof je het hout flink nat maakt.
De ene olie doet dat meer dan de andere. Osmo hardwaxolie doet dat een beetje, de door @Jan van den Broek genoemde Tung olie zorgt zeker voor een donkerdere verkleuring. Niet dat dit een slechte afwerking is, zeker niet! Maar je moet kijken naar het effect wat je wilt krijgen. Zowel Osmo Hardwaxolie mat 3062 als de verbeterde hout/tungolie van De Cockerije worden hier veel gebruikt. Maar niet bij afwerkingen waar de kleur moet blijven zoals onbehandeld hout wat TS wil. Juist als het wat meer eruit mag knallen (bijvoorbeeld bij amerikaans noten) is Tungolie een perfecte afwerking omdat die dan mooi donkerder kleurt.

Ik heb laatst een potje Renaissance Wax gekocht na een tip hier op het forum. Nog niet in het echt geprobeerd, maar wel op een paar teststukjes. Het ruikt vrij veel naar olie-destilaten / petroleum (en zal ook wel uit die hoek komen), maar na drogen ruik ik er eigenlijk niets meer aan. Bij opbrengen kleurt het het hout nog wel (alsof je het nat maakt), maar na een uurtje is dat helemaal weg en is de laag ook weinig zichtbaar. Verder nog niet getest hoe het zich houdt, maar ik wil dat ook echt eens in het echt gaan proberen.

Welke afwerking je ook kiest, zorg altijd dat je wat reststukjes bewaart van het meubel dat je aan het maken bent. En behandel een paar van deze teststukjes met de afwerking die je in gedachten hebt, op dezelfde manier (qua schuren, uitboenen en aantal lagen) als je ook zou gaan doen met je meubel. Dan kan je kijken of het inderdaad de uitstraling krijgt zoals je voor ogen hebt. Beter dan een ander product zoeken en de eerste bus voor een ander project laten staan, dan je meubel waar je hard aan hebt gewerkt verknallen doordat de afwerking niet wordt zoals je had gedacht.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
297
115
Ik ben zelf een fan van Rubio Monocoat, aangezien je deze in één laag kan aanbrengen kan dat erg handig zijn als een object al in elkaar zit. Zo hoef je niet meer op te schuren en nogmaals te lakken.

Ik zou dan de 'Natural' kleur kiezen, aangezien de 'Pure' het hout wat gelig kan maken.
Het is niet heel goedkoop, maar je komt met een klein beetje heel ver vanwege de enkele laag.

ook fan van Rubio Monocoat, 1 laag, matte look, voedsel veilig en kan altijd bijgewerkt worden zonder kleurverschil. Het is gewoon olie, dus aanbrengen en overtollig product afnemen, iedereen kan dit. Voor de natuurlijke en matte kleur te behouden bij eik wordt normaal de "white" gekozen.

Voor tafels kan je gewoon de A component nemen, de verharder is niet nodig, uitharding duurt dan gewoon wat langer maar voor een tafel is dit normaal niet echt van belang. De verharder is enkel voor het versnellen van het uithardingsproces, heeft geen invloed op de "sterkte" van het eindresultaat.

Je kan vrij goedkoop (+/- 5€ voor 20ml) testers kopen als je eens een kleur wil proberen. Maar de stalen in de winkel zijn ook altijd op eik aangebracht dus maakt het gemakkelijker om te kiezen
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en ZotVanHout

tjerkpolle

Nieuw lid
9 feb 2022
9
0
Achterhoek
Voor een 100% naturel afwerking is mijn favoriet de Skylt Original (2K).
Je ziet totaal niet wat je wel en niet behandeld hebt. Ik heb bij een van de tafels die ik ermee heb behandeld tijdelijke poten gebruikt, en onder die bevestigingen niet gelakt. Naderhand was er eigenlijk geen verschil te zien tussen die plekken en de rest van de tafel.
Ik was eerst ook huiverig voor 2K, maar dat valt hiermee erg mee. Je hoeft niet de hele fles in een keer te mengen, gewoon met de weegschaal in verhouding 1:30 aanmaken (oude verpakking voor 2021 was 1:15), en wat je over hebt is een dag in de koelkast te bewaren. Het spul is ook heel snel droog (na 3 uur overschilderbaar), dus in 1 dag af te maken.


Dit klopt niet helemaal. De meesten hier bedoelen, als ze Trae Lyx adviseren, de Naturel (die nagenoeg gelijk is aan de Skylt Original). Jij bedoelt waarschijnlijk de parketlak of meubellak, die wel 1K is, maar meer overeenkomt met een reguliere blanke lak/vernis (waarvan de meesten na verloop van tijd flink kunnen vergelen, al weet ik niet of dat bij deze varianten ook gebeurt).

Een tip voor verwerking van Skylt of Trae Lyx op eiken: schuren met oplopende korrels tot maximaal korrel 150. Dan met een licht vochtige doek erover (niet nat, puur een klein beetje vochtig afnemen), laten drogen en nogmaals schuren met korrel 150. Door het vochtig maken komen de vezels al omhoog, wat anders bij de 1e laklaag zou gebeuren. Dan 2x lakken zonder tussenschuren, vervolgens licht opschuren met p220 en nog 1x lakken.

Hierboven wordt door enkelen olie genoemd, in diverse soorten. Bedenk dat olie het hout wel degelijk donkerder maakt. Het haalt de levendigheid op, maar dus ook de kleur. Eigenlijk alsof je het hout flink nat maakt.
De ene olie doet dat meer dan de andere. Osmo hardwaxolie doet dat een beetje, de door @Jan van den Broek genoemde Tung olie zorgt zeker voor een donkerdere verkleuring. Niet dat dit een slechte afwerking is, zeker niet! Maar je moet kijken naar het effect wat je wilt krijgen. Zowel Osmo Hardwaxolie mat 3062 als de verbeterde hout/tungolie van De Cockerije worden hier veel gebruikt. Maar niet bij afwerkingen waar de kleur moet blijven zoals onbehandeld hout wat TS wil. Juist als het wat meer eruit mag knallen (bijvoorbeeld bij amerikaans noten) is Tungolie een perfecte afwerking omdat die dan mooi donkerder kleurt.

Ik heb laatst een potje Renaissance Wax gekocht na een tip hier op het forum. Nog niet in het echt geprobeerd, maar wel op een paar teststukjes. Het ruikt vrij veel naar olie-destilaten / petroleum (en zal ook wel uit die hoek komen), maar na drogen ruik ik er eigenlijk niets meer aan. Bij opbrengen kleurt het het hout nog wel (alsof je het nat maakt), maar na een uurtje is dat helemaal weg en is de laag ook weinig zichtbaar. Verder nog niet getest hoe het zich houdt, maar ik wil dat ook echt eens in het echt gaan proberen.

Welke afwerking je ook kiest, zorg altijd dat je wat reststukjes bewaart van het meubel dat je aan het maken bent. En behandel een paar van deze teststukjes met de afwerking die je in gedachten hebt, op dezelfde manier (qua schuren, uitboenen en aantal lagen) als je ook zou gaan doen met je meubel. Dan kan je kijken of het inderdaad de uitstraling krijgt zoals je voor ogen hebt. Beter dan een ander product zoeken en de eerste bus voor een ander project laten staan, dan je meubel waar je hard aan hebt gewerkt verknallen doordat de afwerking niet wordt zoals je had gedacht.
Ik heb inmiddels Skylt besteld. Je geeft aan 3x keer lakken. Is 3x keer het minimum?
En hoe brengen jullie Skylt aan?

En misschien gekke vraag, maar behandel je de onderkant van de tafel ook?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.800
1.008
Omgeving Eindhoven
Je geeft aan 3x keer lakken. Is 3x keer het minimum?
En hoe brengen jullie Skylt aan?
Ik zou inderdaad minimaal 3 lagen aanbrengen. Het is vrij dun/vloeibaar spul, dus je brengt snel te weinig aan. Zeker de 1e laag lijkt helemaal in het hout te trekken. En je hebt iets meer laagdikte nodig voordat je gaat schuren, zodat je niet door de aangebrachte laag heen schuurt, dus dan is schuren pas na de 2e laag het beste. En dan dus nog een 3e laag erop als toplaag.
Maar het is zo snel droog, dat dat makkelijk gaat. Ik heb hier laatst de tafel gemaakt en gelakt, op zaterdag de onderkant 3x, zondagochtend de poten eronder gezet en op zondag de bovenkant 3x gelakt (met steeds 3 uur ertussen).

Ik breng het aan met een viltroller (Anza Elite of Anza Titex) of microvezelrol. Zorg wel dat je het (zeker de 1e laag) dik genoeg opzet en werk snel door (nat in nat) want het droogt heel snel.
En misschien gekke vraag, maar behandel je de onderkant van de tafel ook?
Zoals ZotvanHout al aangeeft, altijd beide kanten behandelen om kromtrekken te voorkomen. Anders neemt de ene kant meer vocht op uit de lucht, waardoor deze uitzet en dus je tafel kromtrekt. En sowieso wil je de onderkant ook enige bescherming meegeven.
Ik behandel de onderkant net als de bovenkant, dus met 3 lagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.