Ervaringen kleine kantenlijmer?

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
43
22
Hallo,

Ik ben aan het overwegen om te investeren in een kleine kantenlijmer, iets in de aard van een SCM-20, Hebrock Top-1000, Euro-2000 ... (deze zie ik vaak voorbij komen op tweedehandswebsites).

Momenteel laat ik al mijn materiaal kanten door mijn platenleverancier, maar zodra er lastminute aanpassingen zijn, ik een fout maak of om andere redenen, moet ik ofwel opnieuw bestellen bij de leverancier (niet goedkoop voor kleine hoeveelheden en met wachttijd), of moet ik het zelf manueel kanten. Behalve dat manueel kanten een traag proces is (zeker als het een front is waar vier zijden moeten worden afgewerkt), krijg ik ook niet altijd het resultaat dat ik verwacht of wil.

Ik ben geen fulltime professional en doe momenteel gemiddeld één project per maand.

Ik overweeg ook een Festool Conturo, maar stel me hier wat vragen bij de naverwerking (vooral tijdsintensief). Deze lijkt me handig voor af en toe een kantje, maar is geen optie om een volledig project mee af te werken. Met een kleine kantenlijmer zou dat misschien wel kunnen. Daarnaast is het prijsverschil niet dusdanig groot tussen een Conturo en een tweedehands kantenlijmer.

Ik ben dus vooral benieuwd of er hier mensen in dezelfde situatie zitten, en wat hun ervaringen zijn met zulke machines. Onderhoud, afstellen ...?

Ik ben zelf in het bezit van een paneelzaag met voorritser, dus ik vraag me ook af of het hebben van een voorfrees een absolute must is? Deze optie duwt de prijs namelijk direct enkele duizenden euro’s de lucht in.

Benieuwd naar jullie inzichten.

Groeten,
Jens

-Peters-

Actieve deelnemer
19 sep 2016
162
56
Ik heb zelf een tijdje geleden ook een compacte kantenlijmer aangeschaft om dezelfde reden als die jij noemt.
Bij mij is het een Felder G330 geworden (ook tweedehands) omdat die prettig geprijsd was, deze heeft ook geen voorfrees, ik werk ook met een formaatzaag met voorrits en als je deze goed afstelt en je kantenlijmer heb je goed ingesteld krijg je zeer nette resultaten.

Natuurlijk is een machine met voorfrees veel makkelijker maar deze vond ik de investering niet waard aangezien ik relatief weinig met plaatmateriaal werk (maar ooit kom je er niet onderuit)

Ik moet wel zeggen dat ik er stiekem steeds meer mee werk want het is aanzienlijk goedkoper om het zelf af te kanten als standaard te laten komen en dan zijn last minute aanpassingen ook geen probleem meer (je hebt er ooit klanten tussen zitten 🫣)

Jenzz10

Actieve deelnemer
29 dec 2017
43
22
Dat klinkt inderdaad zeer gelijkaardig.
Moet je nog enige nabewerking op de panelen doen, of komen ze er kant en klaar uit? Ik vermoed dat een kleine compressor, ik heb zo een stanley van 6 liter voldoende is voor het kapmes? Veel lucht vermoed ik dat deze niet zal vereisen?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.