Ervaringen - Festool ROTEX RO 90 DX FEQ-Plus

RickK

Nieuw lid
9 apr 2021
7
1
Rockanje
Ik ben begonnen met oude meubels omtoveren naar iets moderns.
En ik ben opzoek naar een goede schuurmachine.
Nu denk ik aan de

ROTEX RO 90 DX FEQ-Plus​

Zodat ik zowel rotatie als Delta heb.
Heeft iemand ervaring met dit apparaat icm het schuren van eiken meubels.
voornaamste is oude laklaag weg schuren en glad schuren.

MOchten er andere alternatieven machines zijn hoor ik dat ook graag.
Dan wel aan te sluiten op een Festool stofzuiger.

alvast bedankt
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
527
32
Zweden-Delft
Ik heb de RO 150 daar gaat dat prima mee. Als je grotere oppervlakte mooi wil krijgen is het wel prettig een wat grotere zool op je machine te hebben. De RO90 is volgens mij meer gericht op werkzaamheden aan kozijnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RickK

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
93
73
Heb je al een schuurmachine of is dit de eerste? 90mm is nogal klein om grotere oppervlakken te schuren, daar is 125mm of 150mm meer geschikt voor. Door de grotere basis een stuk sneller en stabieler. Voor het weghalen van een laklaag is een schraapstaal ook een goede optie.
 
  • Leuk
Waarderingen: RickK

RickK

Nieuw lid
9 apr 2021
7
1
Rockanje
Heb je al een schuurmachine of is dit de eerste? 90mm is nogal klein om grotere oppervlakken te schuren, daar is 125mm of 150mm meer geschikt voor. Door de grotere basis een stuk sneller en stabieler. Voor het weghalen van een laklaag is een schraapstaal ook een goede optie.
Ik heb momenteel een Bosch PSM 100, een handpalm kleine schuurmachine.
Ik dacht met een Festool delta optie ook makkelijker in de hoeken te komen.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.969
868
Oss
Ik heb de RO90 en ik moet zeggen deze bevalt prima.
Je moet wel een goede kwaliteit schuurpapier gebruiken.
Het ligt er natuurlijk wel aan wat voor meubels je wilt schuren, want als je echt grote oppervlakken hebt zou ik zeker een maatje groter nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RickK

RickK

Nieuw lid
9 apr 2021
7
1
Rockanje
Ik heb de RO90 en ik moet zeggen deze bevalt prima.
Je moet wel een goede kwaliteit schuurpapier gebruiken.
Het ligt er natuurlijk wel aan wat voor meubels je wilt schuren, want als je echt grote oppervlakken hebt zou ik zeker een maatje groter nemen.
 

RickK

Nieuw lid
9 apr 2021
7
1
Rockanje
Bedankt voor je reactie.
Gebruik je hem om meubels mee te schuren?

Ik ben bezig om oude eiken wandkasten om te toveren naar modern wandkast.
Dus relatief veel lastige hoekjes en ook grotere oppervlakten.
Vandaar het dilemma van een delta versus ronde.
Dus dacht wellicht de RO 90 een mooie combi.

Of zou dan de delta van Festool een betere optie zijn?
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
653
310
Het Groene Hart
Die RO 90 is behoorlijk lomp volgens mij, denk dat je daar alsnog niet makkelijk mee in de lastige hoekjes komt.

Ik ben zelf begonnen met de DTS 400, super handzaam machientje en voor de grote stukken toch nog sneller dan met de hand. Nu een Mirka DEROS er bij gekocht voor de grote stukken. Bevalt me goed en gaat snel zat.
 
  • Leuk
Waarderingen: RickK

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.838
1.036
Omgeving Eindhoven
Ik heb de rotex 125. Dat is een mooie tussenmaat, maar met de roterende functie is het even oefenen. Hij heeft bij verkeerd vasthouden de neiging om te gaan stuiteren.
Maar als je dat onder de knie hebt, meer dan een aanrader. Zowel voor het groffe werk om snel veel af te nemen als voor de afwerking met bijvoorbeeld k220.

Kijk wel even naar de verkrijgbaarheid van het papier, ik meen ergens gelezen te hebben dat 90mm niet zo’n gangbare maat is.
 
  • Leuk
Waarderingen: RickK

RickK

Nieuw lid
9 apr 2021
7
1
Rockanje
Ik heb de rotex 125. Dat is een mooie tussenmaat, maar met de roterende functie is het even oefenen. Hij heeft bij verkeerd vasthouden de neiging om te gaan stuiteren.
Maar als je dat onder de knie hebt, meer dan een aanrader. Zowel voor het groffe werk om snel veel af te nemen als voor de afwerking met bijvoorbeeld k220.

Kijk wel even naar de verkrijgbaarheid van het papier, ik meen ergens gelezen te hebben dat 90mm niet zo’n gangbare maat is.
De ROTEX 125 is momenteel slecht leverbaar. Zou dit ook een goed alternatief zijn denk je?
Festool 576069 ETS 125 REQ-Plus
 

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
93
73
Voor je iets koopt zou ik me eens goed inlezen in wat die rotex-functie juist inhoudt en overwegen of het de meerprijs waard is voor jou. Hou er rekening mee dat deze machines ook zwaarder zijn, wat niet altijd wenselijk is voor een schuurmachine voor algemeen gebruik. De ROTEX 125 en de ETS 125 REQ-Plus zijn vergelijkbaar in die zin dat het beide schuurmachines zijn, maar qua prijs, gewicht en inzetbaarheid zijn het twee totaal verschillende machines.

Bekijk voor het verwijderen van lak/vernislagen zeker ook de alternatieven zoals een schraapstaal. Onderstaand filmpje demonstreert dit goed vanaf ongeveer 2 minuten.
 
  • Leuk
Waarderingen: RickK

RickK

Nieuw lid
9 apr 2021
7
1
Rockanje
Voor je iets koopt zou ik me eens goed inlezen in wat die rotex-functie juist inhoudt en overwegen of het de meerprijs waard is voor jou. Hou er rekening mee dat deze machines ook zwaarder zijn, wat niet altijd wenselijk is voor een schuurmachine voor algemeen gebruik. De ROTEX 125 en de ETS 125 REQ-Plus zijn vergelijkbaar in die zin dat het beide schuurmachines zijn, maar qua prijs, gewicht en inzetbaarheid zijn het twee totaal verschillende machines.

Bekijk voor het verwijderen van lak/vernislagen zeker ook de alternatieven zoals een schraapstaal. Onderstaand filmpje demonstreert dit goed vanaf ongeveer 2 minuten.
Bedankt voor het duidelijke filmpje.
Schraap staal kan zeker een optie zijn.
Inmiddels heb ik al best wat gelezen en bekeken, alleen nog eenduidig antwoord.
Mijn kast heeft ook zowel fineer, als massief hout.
De huidige lak gaat er redelijk af met de eerder genoemde Bosch PSM 100 machine, alleen zoek ik naar iets waarmee het sneller en beter gaat.
Daarnaast gaat het fijn schuren een stuk minder mooi met die bosch
En dat apparaat trilt erg.

Dus eigenlijk zoek ik iets wat makkelijk het lak verwijdert van zowel fineer als massief hout, en makkelijk fijn schuurt op beide houttype.
Uiteindelijk wil ik de kast in de hardwax zetten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
De Rotex op massief hout dat in blanke lak of olie gezet wordt is niet altijd de beste optie. In de Rotex functie krijg je kringetjes die moeilijk uit te schuren zijn en vaak pas zichtbaar worden als je de afwerklaag er op zet.
Een goed gezet schraapstaal en handmatig schuren zijn vaak betere opties. Eventueel kan je laten stralen. Ook niet alle oude laklagen zijn schuurbaar. Net zo min als was en aanverwanten. Ik heb in de zomer mijn trap kaal gemaakt die afgewerkt was met lijnolieverf. Onmogelijk te schuren omdat de verf dadelijk smelt en het schuurpapier laat vollopen.
Als je fineer gaat schuren moet je ook voorzichtig te werk gaan. Ook hier lijkt me een Rotex te agressief. Voor je het weet zit je door de fineerlaag uit. Voorzichtig met een schraapstaal de oude lak verwijderen.
Oude meubels kaal maken is veel werk. Een goede schuurmachine kan het werk verlichten, maar is vaak maar een klein deel van de oplossing. Tijd en geduld zijn je beste vrienden bij dit soort klussen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026 en RickK

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.838
1.036
Omgeving Eindhoven
De rotex heeft de mogelijkheid om de rotex-functie aan of uit te zetten.
Met die functie uit is het een normale excentrische schuurmachine zoals de ETS.
Daardoor is de rotex veel veelzijdiger (maar inderdaad wat zwaarder).

Als ik bijv eiken blank afwerk schuur ik grof met de rotex-functie tm korrel 100 en dan nogmaals met korrel 100 tm 150 met de functie uit. Ik heb in het eindresultaat geen last meer van kringen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mrg, ZotVanHout en RickK

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.353
199
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb de Rotex 90 en ben er meer dan tevreden over. Mede vanwege de delta accessoire. Goede bereikbaarheid van hoeken en randen. Goed te handelen. Ben er heel blij mee.

Ik heb ook enige ervaring met de RO 150. Heeft een andere toepassing dan de RO 90. De 150 is voor grote (horizontale) vlakken; efficiënte machine daarvoor . En waar ik tamelijk stellig over ben is dat de RO 125 geen compromis is voor deze beide machines! Je zou de RO 125 misschien kunnen beschouwen als een qua gewicht wat lichtere vervanger voor de 150 (maar met de125 heb ik geen ervaring).

Klaas
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: RickK

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.627
1.071
Riemst
Voor grote oppervlakten massief te schuren is een zware bandschuurmachine onovertroffen. Daar kan de Rotex 125 niet tegen op.
 
  • Leuk
Waarderingen: RickK

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
Zoals hierboven vermeld door zotvanhout luchtgummen is een heel mooi alternatief.
Ik heb een rotex 90. Die gebruik ik alleen voor het schuren van kozijnen die gerenoveerd moeten worden en af en toe op mijn draaibank. De deltafunctie heb ik nog nooit gebruikt. Heb 2 fein deltamachines.
Wil je snel grote oppervlakten schuren kan je ook kijken naar machines met een grotere schuuruitslag. Dat gaat sneller. Een rotex alleen voor het renoveren van meubels vind ik bijna nooit de beste oplossing.
Ets 150/5 is ook een snellere schuurmachine. Vroeger hadden ze de Festo WET daar waren modellen met 8 mm uitslag. Denk dat je daar nu bij Rupes moet kijken. Ook tandwiel aangedreven vlakschuur machines (festool rs 100) schuren snel.
 
  • Leuk
Waarderingen: RickK

RickK

Nieuw lid
9 apr 2021
7
1
Rockanje
Hoi allemaal,

Bedankt voor alle nuttige tips.
Ik ben gegaan voor schraapstaal en dit bevalt mij erg goed.
De lak gaat er relatief makkelijk af.
Voornaamste voordeel vind ik dat het egaler 'schuurt' en redelijk glad wordt.
Nadeel is dat het meer stof heeft dan met machine en stofzuiger.
De moeilijke hoekjes door ik met een mini verf krabber.
Naschuren ga ik waarschijnlijk met de hand doen.

Groet Rick
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.