Ervaringen Bosch blauw 12v accuboormachines

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.390
719
Moordrecht
Op het moment heb ik 4 accutollen van 4 verschillende merken, Panasonic 18v, no name 12v (met extra slagschroevendraaier), B&D 18v en een oude Makita 14,4v
Ik word helemaal gek van alle snoeren en opladers, dus wilde ik overstappen op een ander systeem. Plan was om de Panasonic te houden, want mo powa baby! en de rest eruit te doen.

Omdat ik dus al een zware machine heb, hoef ik niet persé nog een rits zware erbij. Dus ik zat te denken om een set Bosch GSR 12V-15 en een losse body GSR 12V-35 (en een extra accu, om er 3 te hebben). Slagschroevendraaier geef ik niets om, want teringherrie.

Reden voor deze keuze is de redelijke prijsstelling. Zeker op Amazon.de scheelt dit behoorlijk wat geld.

Wat zijn jullie ervaringen met het Bosch 12v systeem?

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
461
Almere
Ik heb een boormachine, bovenfreesje, multitool zaag, slagschroevendraaier en nog zo'n kan alles zagen machine. Korte antwoord, superfijn spul want en licht van gewicht en krachtig genoeg voor alle houtklussen.

1 uitzondering en dat is de slagschroevendraaier, daarvan heb ik er reeds 2 gehad, de schakelaar daarvan kent na een tijdje nog maar 2 standen, vol aan of uit, en dat is best wel vervelend, ook een nieuwe had dat binnen een week...dus DeWalt is nu mijn slagschroevendraaier leverancier...

Ik zou de andere machines zo weer kopen!

PS edit, de slagschroevendraaier kan ook te licht uitvallen als je grovere constructies maakt.
Edit 2, ik heb laatst een set van die zwaardere batterijen 6 Ah erbij gekocht en dan kunnen de meeste machines gewoon staan, erg prettig.

• Leuk
Waarderingen: Rizz

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.794
445
Ik gebruik nu een jaar of 6 vooral de 10v Würth machines (identiek aan Bosch) en een paar van Bosch zelf. De 10 en 12v batterijen zijn uitwisselbaar. Voor mij persoonlijk zijn het de machines waar ik in 90% van de gevallen naar grijp. De combiboor, schroevendraaier, slagschroevendraaier, haakse schroevendraaier, multitool, zaklamp,... Voor houtwerkzaamheden en algemene werkzaamheden in huis zijn het alleskunners wat betreft de 'normale' maten van bouten, schroeven, gaten. Veel makkelijker hanteerbaar dan (de meeste) 18v machines. De slagschroevendraaier vind ik eigenlijk nog best veel aankunnen qua aandrijfmoment, al vaker aangenaam verschoten van de kracht van die compacte machine.

• Leuk

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.381
3.174
Ik heb bij mijn 18volt panasonic een kleinere accu gekocht. Dat scheelt een hoop gewicht. Als je er nu weer een ander merk bij koopt, schiet je er toch niets mee op? Waarom heb je zo veel machines nodig? Ik kan er maar met een tegelijk werken.

• Leuk

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.830
3.194
Gaanderen
Hier een fan van Milwaukee. Voor een hoop toepassingen maakt het niet veel uit of je de prof variant van milwaukee, bosch, de Walt of andere prof merken neemt. Kijk of de accumachines die je ooit nog wil gaan aanschaffen bij dat merk aanwezig zijn. Al kan je er nooit 100% vanuit gaan dat de accu's compatible blijven. Ook zijn er verloopadaptoren waarmee je merk a accu op merk b machine kunt plaatsen. Soms niet egronomisch maar werken doet het.

• Leuk
Waarderingen: JuulvH en Rizz

Timo

Nieuw lid
27 feb 2013
8
4
Onze ervaring met deze Bosch Blauw is prima, maar ik ben niet heel tevreden over de snelspankop.
Op een of andere manier zitten bits en boorstjes in deze kop veel sneller scheef of niet gecentreerd dan bij onze eerdere Bosch (groen) en Makita

• Leuk

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
662
318
Het Groene Hart
Ik ben ook zeer tevreden over het Bosch Blauw 12V systeem: schroefboor, schroefklopboor, slagschroevendraaier, haakse / offcenter schroevendraaier, kantenfrees, zaklampje, allemaal erg fijn spul.

Alleen de decoupeerzaag heb ik weggedaan want ik hou niet van zo'n T-greep, ik wil gedoseerd 'gas' kunnen geven.

Als je ze een keer in de hand wilt houden mag je altijd nog een keer langskomen, je hebt 't adres ;-)

• Leuk

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.390
719
Moordrecht
Ik heb bij mijn 18volt panasonic een kleinere accu gekocht. Dat scheelt een hoop gewicht. Als je er nu weer een ander merk bij koopt, schiet je er toch niets mee op? Waarom heb je zo veel machines nodig? Ik kan er maar met een tegelijk werken.
Boren en schroeven? Dus sws al 2. Ik heb niet van die fancy verzinkboren met zo'n kraag, dus dat is nr 3.. Werkt voor mij prettig..

En 2 is beter dan 4, heb ook zo een tijdje gewerkt, met alleen de panasonic en de no name. Toen kwam mn vrouw met de B&D en ik besloot om de Makita nieuw leven in te blazen met nieuwe accu's.. En dan heb je ineens een hoop geharrewar. Nu was ik er mee bezig, het doel is rust creëren in de werkplaats en ik ging me er ineens vreselijk aan irriteren...

Laatst bewerkt:

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
168
143
Bunde
Specifiek op jouw vraag over de accuboormachine. Hier ben ik zeer tevreden over. De slagschroevendraaier gebruik ik echt het meeste. Zo fijn, krachtig,kompakt en licht. Juist met dikke lange schroeven in hard hout maak deze wel een vervelend lawaai. Voor de rest zeer acceptabel. Ook de led verlichting ring om de interface waar de bitjes zitten is erg practies.
De boor met schroef, boor en klopbooor functie gebruik als 2de meest. Erg handig om bv kleine gaatjes te voren voor pluggen in de muur (geen beton,wel baksteen enz!)te kunnen plaatsen. Snel, licht en werkt prim. Enige kleine minpunt ervaar ik dat bij klopboor functie de boren met 6kant achterkant wel eens los trillen. Maar kan ook aan mijn liggen dat ik ze dan net niet goed vast zet.
De schakelaar tussen stand 1 en 2, langzaam en snel heb ik nooit gebruikt. Met m'n vinger kan ik voldoende gevoel en snelheid bepalen voor boren en schroeven. Dit geld ook voor de slagschroevendraaier.
De boormachine met enkel boor/schroef functie gebuik ik alleen als ik moet voorboren in diverse materialen en ik geen zin heb om te wisselen tussen steen en hout boor. Werkt wel erg makkelijk.

De rest van de bosch 12v tools ben ik ook zeer tevreden over.. maar dat was niet wat je wilde weten;)
20221212_165357.jpg

• Leuk

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
De FC-variant (Bosch GSR 12V-15 FC) is wel fijn met de haakse kop voor als je heel weinig plaats hebt. De standaardversie heeft op zich zelf ook al weinig plaats nodig, veel minder dan een 18V Makita.

• Leuk
Waarderingen: JochemK en Rizz

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.227
2.292
Klein-Brabant, Vlaanderen
De FC-variant (Bosch GSR 12V-15 FC)
ja die FC moet je hebben
daarop passen een heleboel koppen, die je niet vaak nodig hebt, maar toch uiterst nuttig zijn
de 1ste 12V bosch heb ik gekocht om in kleine ruimtes (keukens) te kunnen werken
een maand geleden heb ik mij een 3de machine aangekocht
nu moet ik niet voortdurend wisselen tussen schroefbit, boor + verzinkboor
voor het cirkelzaagje heb ik indertijd dit draadje aangemaakt

• Leuk

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Ik heb me bosch 12v alweer bijna 10 jaar. Veruit meest gebruikt en bevalt nog stteds prima. Ik heb zowel slagschroef als boor. Slagschroef favo. Geluid is alleen niet fijn bij echt zwaar werk.

• Leuk

Wim01

Actieve deelnemer
2 mrt 2016
43
11
Leiden
Ik heb de 12v (10.8V) set van Metabo en bevalt erg goed. Voor ruim 90% van de tijd is het prima en dan is het lage gewicht heel fijn.
Volgens mij zit er weinig verschil tussen Metabo of Bosch 12V set, dus net waar je de beste deal kan krijgen.

• Leuk

KaleIwan

Actieve deelnemer
28 okt 2016
31
2
Op het moment heb ik 4 accutollen van 4 verschillende merken, Panasonic 18v, no name 12v (met extra slagschroevendraaier), B&D 18v en een oude Makita 14,4v
Ik word helemaal gek van alle snoeren en opladers, dus wilde ik overstappen op een ander systeem. Plan was om de Panasonic te houden, want mo powa baby! en de rest eruit te doen.

Omdat ik dus al een zware machine heb, hoef ik niet persé nog een rits zware erbij. Dus ik zat te denken om een set Bosch GSR 12V-15 en een losse body GSR 12V-35 (en een extra accu, om er 3 te hebben). Slagschroevendraaier geef ik niets om, want teringherrie.

Reden voor deze keuze is de redelijke prijsstelling. Zeker op Amazon.de scheelt dit behoorlijk wat geld.

Wat zijn jullie ervaringen met het Bosch 12v systeem?
Ik heb laatst een PARKSIDE PERFORMANCE Accu-schroefboormachine 20V gekocht naar aanleiding en de beoordeling door de consumentenbond als 2x de beste Accu-schroefboormachine en dan voor €79,99 👍
Succes met je keuze maken
Groeten iwan

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.390
719
Moordrecht
Ik heb laatst een PARKSIDE PERFORMANCE Accu-schroefboormachine 20V gekocht naar aanleiding en de beoordeling door de consumentenbond als 2x de beste Accu-schroefboormachine en dan voor €79,99 👍
Succes met je keuze maken
Groeten iwan

Dank, maar ik had al een zware machine. Dus deze is niet nodig. Het ging me om een tweetal lichte machines voor thuis

• Leuk
Waarderingen: KaleIwan

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.390
719
Moordrecht
Ziet er idd ook goed uit.. Maar helaas, te laat, heb na de lovende woorden al de GSR12v-15 set en een extra acuu besteld. Andere body met de eindejaarsuitkering. Kost me uiteindelijk €100 meer dan hetzelfde als Parkside. Vind ik acceptabel

• Leuk
Waarderingen: KaleIwan

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.390
719
Moordrecht
Dus.. Uiteindelijk dus die GSV-12V-15 set en ik kwam een aanbieding tegen van de GSB 12V-35 tegen, in L-boxx. In het Bessey-klemmen topic opperde iemand de app Hagglezon, die heeft me echt serieus veel geld gescheeld. Ruim €85 goeiekoper

bosch-gsr-12v-35-fc-accuschroefboormachine.jpg

Het is inmiddels allemaal verzonden, ws tussen kerst en O&N binnen..

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.