Ervaring met schraapschaven

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Paul Sellers is wel van het "vroeger was alles beter" kamp,
... en alles is met de hand zo vlot gedaan. Tuurlijk als je dat 60 jaar lang hebt gedaan.

Maar, vaak geef ik hem niet ongelijk. (de Kunz schaaf ken ik niet en kan er niets over zeggen, anders dan dat ik hun #112 wel interessant vindt)
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Als je het echt goed wilt doen:
  1. Schraapstaal in de bankschroef en zuiver recht en vlak vijlen,
  2. Met een wetsteen de vijlkrassen wegwetten, nogsteeds zuiver recht en vlak,
  3. Met een glad aanzetstaal onder harde druk zuiver haaks op de zijkanten (dus weer vlak) de braam er aan drukken,
  4. Onder een lichte hoek(*) met het aanzetstaal de braam iets naar beneden “krullen” (aan beide kanten)
* de hoek is afhankelijk van je voorkeur of de houder die je gebruikt
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Paul Sellers is wel van het "vroeger was alles beter" kamp
Over het algemeen wel, maar hij heeft hier een punt. Voor het geld van de Kunz - waarvan je als nieuw product zou verwachten dat die gebruiksklaar uit de doos komt - koop je een gebruikte Stanley die van betere kwaliteit is. Zonder ervaring is het moeilijk om de nodige aanpassingen te doen.
Als ik de Veritas niet had gekregen, had ik op basis van zo'n review de Kunz links laten liggen en een oude Stanley gekocht.

@H@ns de methode die jij beschrijft is voor een schraapstaal wat met de hand wordt gebruikt.
Bij de schraapschaaf is de kant van het staal op 45 graden geveild.
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Ik ben nooit heel handig geworden in het maken van een goede braam (had een Narex aanzetstaal), totdat ik de Accu-Burr ging gebruiken: Accu-Burr Burnisher for Scraper Blades, AB¹ | Scrapers | Dictum

Nu kan ik (na het recht vijlen en wetten van de schraper) binnen 3 minuten een mooie braam krijgen aan alle kanten van de schraper en werkt hij echt super goed. Beetje een investering maar ik gebruik mijn schraper nu een stuk meer nu ik hem zo makkelijk kan "slijpen".
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Zelf vind ik oud gereedschap ook veel leuker dan nieuw, dus ik koop zelf ook liever wat op eBay of marktplaats. Er zijn echter ook mensen die daar moeite mee hebben en liever nieuw kopen, en dan liever iets goedkopers dan iets duurders. Dat is een afweging, en dat betekent dat je er zelf wat tijd in moet steken.

Zelf vind ik, vanuit mijn engineering achtergrond, dat het tegenwoordig een no-brainer moet zijn om in China prima schaven te maken, die zo bruikbaar zijn, afgezien van het goed slijpen van een schaafbeitel (in logistiek en productie wil je die het liefste niet vlijmscherp, want dan zijn de pleisters niet aan te slepen). Maar kennelijk geeft niemand er genoeg om om er een beetje effort in te steken, kwalijk wat mij betreft.
Je hoeft echt niet zoveel effort erin te steken als Lie Nielsen en Veritas, voor mensen die bereid zijn daarvoor te betalen, helemaal prima, maar noodzakelijk zou het niet moeten zijn.
Nu heb je de keus tussen fabrikanten die er erg veel tijd in steken (Lie Nielsen en Veritas), fabrikanten die er geen ene moer om geven (Chinese Stanley, en naamloze chinezen), en fabrikanten die er net te weinig effort in steken (Kunz, kennelijk). Onnodig, elke engineer kan een schaaf ontwerpen die makkelijker te produceren is (zeker gezien moderne vervaardigingstechnieken) en toch prima functioneert, toch kleunen ze vaak behoorlijk mis.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
"Ziehklingengratzieher" (mooi woord) Werkt dat een beetje (als we toch bezig zijn)?

Bildschirmfoto-2018-02-22-um-11.27.39-e1519915734904.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
De productie is weinig aan veranderd de afgelopen 100 jaar. Het verschil moet uit het afwerken komen. Vroeger werd dat door vakmensen gedaan, met vaak van vader op zoon overgebrachte kennis en kunde. Dat werd te duur, dus werd er gesneden in het afwerken. Ik heb bij goedkope schaven vaak het idee, dat iemand ze even snel over een bandschuurmachine heeft gehaald, tot het er min of meer goed uit zag.
 

0nn0

Nieuw lid
23 mei 2023
24
6
Hier soms daar
Volgens mij toch niet zo moeilijk te gebruik of af te stellen? Zet hem op je werkbank, laat het schraapstaal erin vallen tot ie kloenk zegt op de werkbank en zet het vast. Klein slagje met de duimschroef om hem een piepklein beetje te buigen, en schrapen maar. Zeker voor verwijderen van verf en stickers keifijn.
Ik weet wat ik er mee kan maar ik gebruik het eigenlijk niet.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Zelf vind ik oud gereedschap ook veel leuker dan nieuw, dus ik koop zelf ook liever wat op eBay of marktplaats. Er zijn echter ook mensen die daar moeite mee hebben en liever nieuw kopen, en dan liever iets goedkopers dan iets duurders. Dat is een afweging, en dat betekent dat je er zelf wat tijd in moet steken.

Zelf vind ik, vanuit mijn engineering achtergrond, dat het tegenwoordig een no-brainer moet zijn om in China prima schaven te maken, die zo bruikbaar zijn, afgezien van het goed slijpen van een schaafbeitel (in logistiek en productie wil je die het liefste niet vlijmscherp, want dan zijn de pleisters niet aan te slepen). Maar kennelijk geeft niemand er genoeg om om er een beetje effort in te steken, kwalijk wat mij betreft.
Je hoeft echt niet zoveel effort erin te steken als Lie Nielsen en Veritas, voor mensen die bereid zijn daarvoor te betalen, helemaal prima, maar noodzakelijk zou het niet moeten zijn.
Nu heb je de keus tussen fabrikanten die er erg veel tijd in steken (Lie Nielsen en Veritas), fabrikanten die er geen ene moer om geven (Chinese Stanley, en naamloze chinezen), en fabrikanten die er net te weinig effort in steken (Kunz, kennelijk). Onnodig, elke engineer kan een schaaf ontwerpen die makkelijker te produceren is (zeker gezien moderne vervaardigingstechnieken) en toch prima functioneert, toch kleunen ze vaak behoorlijk mis.
Is luban/woodriver niet precies in het gat gesprongen waar jij het over hebt?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
Is luban/woodriver niet precies in het gat gesprongen waar jij het over hebt?
Dat zou kunnen idd, wel benieuwd eigenlijk, zou wel eens zo'n Bedrock stijl schaaf willen proberen.
Overigens was ik ook Axminster vergeten, die nummer 80 bij Gereedschap pro ziet er eigenlijk best goed uit, op het eerste oog vergelijkbaar met een Stanley:
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
De productie is weinig aan veranderd de afgelopen 100 jaar. Het verschil moet uit het afwerken komen. Vroeger werd dat door vakmensen gedaan, met vaak van vader op zoon overgebrachte kennis en kunde. Dat werd te duur, dus werd er gesneden in het afwerken. Ik heb bij goedkope schaven vaak het idee, dat iemand ze even snel over een bandschuurmachine heeft gehaald, tot het er min of meer goed uit zag.
Dat denk ik idd ook, maar het punt is, vroeger moest het met de hand, omdat er simpelweg geen machines waren die het konden, en dan nog was het niet zo nauwkeurig als een doorsnee machine het tegenwoordig kan.
Paul Sellers had een keer zo'n goedkope schaaf uit China gekocht, en daar pastte gewoon een aantal onderdelen niet van, da's gewoon niet nodig, met dezelfde moeite ontwerp je iets wat wel past.
Bewust afval creeeren is waar we aan ten onder gaan, en dat gebeurt jammer genoeg nog te veel.
 
  • Leuk
Waarderingen: boobinga

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Zelf vind ik, vanuit mijn engineering achtergrond, dat het tegenwoordig een no-brainer moet zijn om in China prima schaven te maken, die zo bruikbaar zijn, afgezien van het goed slijpen van een schaafbeitel (in logistiek en productie wil je die het liefste niet vlijmscherp, want dan zijn de pleisters niet aan te slepen). Maar kennelijk geeft niemand er genoeg om om er een beetje effort in te steken, kwalijk wat mij betreft.
Als mede-ingenieur ben ik het daar helemaal mee eens. Daarnaast ben ik ook Nederland natuurlijk, dus een koopje die ik met wat kleine aanpassingen tot een top-product kan maken, deins ik niet voor terug.
Maar bij de Kunz #80 is voor mij duidelijk dat er functionaliteit is opgeofferd voor minimale kostenbesparing. Bijvoorbeeld het commentaar over de schroeven die uitsteken op de plek waar je duim zou rusten, is voor mij duidelijk dat het is doorgedrukt door iemand die ofwel nooit met de schaaf heeft gewerkt, ofwel er lak aan dat inzicht heeft gehad. Dat vind ik een kwalijke fout in het ontwerp en dat is genoeg reden voor mij om zulks niet te steunen.
(In dezelfde lijn zag ik laatst bij Hornbach een houten "schaaf", althans wat er voor door moet gaan, die kant noch wal raakt. Precies de dingen die belangrijk zijn voor het functioneren, waren fout ontworpen.)
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Dat zou kunnen idd, wel benieuwd eigenlijk, zou wel eens zo'n Bedrock stijl schaaf willen proberen.
Overigens was ik ook Axminster vergeten, die nummer 80 bij Gereedschap pro ziet er eigenlijk best goed uit, op het eerste oog vergelijkbaar met een Stanley:
.. en het cirkeltje is rond! De Axminster #80 had ik in mijn openingspost ook al aangehaald. Maar die is niet geschikt voor fijn werk, aldus henkverhaar en Roeland (Ervaring met schraapschaven en Ervaring met schraapschaven)
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Ik ben nooit heel handig geworden in het maken van een goede braam (had een Narex aanzetstaal), totdat ik de Accu-Burr ging gebruiken: Accu-Burr Burnisher for Scraper Blades, AB¹ | Scrapers | Dictum

Nu kan ik (na het recht vijlen en wetten van de schraper) binnen 3 minuten een mooie braam krijgen aan alle kanten van de schraper en werkt hij echt super goed. Beetje een investering maar ik gebruik mijn schraper nu een stuk meer nu ik hem zo makkelijk kan "slijpen".
Precies dit (Y)
Ik heb deze ook besteld (toen nog bij de maker, fijn dat ze nu ook bij Dictum liggen); wat ontzettend fijn!
Mijn schrapers hebben nog nooit zo fijn gewerkt (L)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ze liggen ook bij baptist. Ik hik alleen tegen de prijs aan. Volgens mij zijn ze er ook nog in 2 uitvoeringen. Niet bij baptist maar wel in Duitsland.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Mooi spul, maar wel aan de prijs. Ik blijf aanknoeien met mijn Narex aanzetstaaltje.
Paar keer oefenen. Na een keer of drie had ik het wel onder de knie.
Er zijn talloze filmpjes online, elk met net een andere techniek. Kies er één en blijf die proberen totdat het lukt.
(Ik volg de manier van H@ns, met tussen stap 2 en 3 nog de extra om een paar halen parallel over de kant, dus schraapstaal op de werkbank en het aanzetstaal ook parallel aan de werkbank).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.