Ervaring met Hyundai gereedschap? Afkort- en tafelzaag ineen

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
60
20
Hi! Ik heb het internet een beetje afgezocht naar ervaringen van het merk Hyundai (van de auto's). Blijkbaar verkopen deze naast auto's ook (tegenwoordig?) elektrisch gereedschap zoals afkortzagen, tafelzagen en blijkbaar een combi: Hyundai Profi Kantelzaag / Zaagtafel / Afkortzaag / Verstekzaag 1800W

Wegens een bizar kleine schuur zou dit een best leuk apparaatje zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Of met Hyundai gereedschap in het algemeen?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hi! Ik heb het internet een beetje afgezocht naar ervaringen van het merk Hyundai (van de auto's). Blijkbaar verkopen deze naast auto's ook (tegenwoordig?) elektrisch gereedschap
Err, volgens mij maken ze al veel langer stationair gereedschap dan dat ze auto's maken (kan iemand zich de Hyundai Pony nog herinneren - volgens mij de eerste Hyundai die op de europese markt kwam - ik zal in deze context het woord 'auto' maar even niet gebruiken...). Hyundai stamt uit 1947. De autodivisie werd in 1967 opgericht.
Wegens een bizar kleine schuur zou dit een best leuk apparaatje zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Of met Hyundai gereedschap in het algemeen?
Mmm. Als je een bizar kleine schuur hebt vraag ik me af of je überhaupt wel de ruimte hebt om een zaagmachine te gebruiken - je hebt voldoende ruimte om je zaag heen nodig om de werkstukken te kunnen hanteren en ondersteunen - grofweg anderhalf maal de breedte van de breedste platen die je wilt zagen, en zeker (_Zeker_) twee maal de lengte van de langste platen/planken/balken die je wilt schulpen... Dat lost je niet op door een kleiner apparaat neer te zetten. Dit soort machines wordt voornamelijk zo klein en licht gemaakt omdat ze 'mee op klus' moeten.
 

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
60
20
De schuur is klein, maar ik kan hem dan wel verplaatsen en in de tuin gebruiken.

Ik wil er voornamelijk balken HAAKS mee afkorten. En wat 45graden snedes maken.
 

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
60
20
Tja, het zijn voorbeelden, maar 10 balken haaks afzagen met een verstekbak vind ik niet prettig. Ik wil ook enigzins doorgaan en mijn ervaring is niet dat ik echt haaks zaag met de hand of met een verstekbak.

Zelfde als een 250cm lange eiken plank. 120x27 bijvoorbeeld. Deze zou ik dan willen schulpen en afkorten.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.222
531
Eanske
ingoogni.nl
Lang geleden hadden we "verstekbakken" voor cirkelzagen. Twee geleiders op een vaste hoogte waar de zaag over heen en weer schoof. Misschien is dat iets?

EDIT: filmpje over hoe je luxe versie zo'n bak maakt (twee ijzeren hoekprofielen doen het ook). Uiteindelijk (een van de volgende afleveringen) wordt het een verticale zaag aan de muur. Zeer plaatsbesparend. Met een invalzaag kan het in principe ook als de de zijgeleider omgedraaid kan worden en dan in het zelfde vlak als de zool ligt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Fredje kroketje

Actieve deelnemer
31 okt 2017
60
20
met het type hyundai dat je voorstelt, lukken beide
omdat die machine geen (stang)geleiders heeft, kan je geen stukken afkorten die breder zijn dan de maximale horizontaal bruikbare doorsnede van het zaagblad
Bedoel je dat het geen radiaalzaag functie heeft? Als ik de specs lees kan hij:

Verstekzaag max zaagcapaciteit 0°-90° 65 x 155 mm.

Tafelzaag max. zaagcapaciteit 90° 70 mm.
Dat klinkt voor mij prima.

Stel dat ik een plank ben van 2500x190x27 eiken. Dan kan ik *niet* afkorten maar wel eerst schulpen tot max 70mm breed. Correct?

En deze 70mm breed planken kan ik dan weer afkorten tot 1200mm planken.

Redeneer ik hier goed?
of de hyundai een verantwoorde keuze is, beoordeel ik niet
aan ieder om zijn budgettair-technisch evenwicht te zoeken
Bedankt, maar ik vraag juist om ervaringen en meningen om dit evenwicht te kunnen bepalen. Als iemand gelijk al zegt: dit zaag nooit haaks. Dan ga ik het niet kopen.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Bedoel je dat het geen radiaalzaag functie heeft? Als ik de specs lees kan hij:

Verstekzaag max zaagcapaciteit 0°-90°65 x 155 mm.
volgens mij kan je die wel schuin + in verstek stellen
maar om breedtes te zagen is die tot de grootte van het zaagblad beperkt, nl die 65x155
de meeste radiaalzagen lopen op 1 op 2 stangen, zodat ze breder kunnen zagen
omdat dit een 180° omkeerbare zaag is, gaat dat met dit type niet
Stel dat ik een plank ben van 2500x190x27 eiken. Dan kan ik *niet* afkorten maar wel eerst schulpen tot max 70mm breed. Correct?

En deze 70mm breed planken kan ik dan weer afkorten tot 1200mm planken.
misschien kan je die 190x27 toch afkorten, omdat die in de cirkel van het zaagblad valt
hoe dunner tov 65 mm je gaat, hoe breder je kan afkorten
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Er zijn op dit moment aardig wat merken "plakmerken" geworden: een gerenommeerde fabrikant trekt zich terug uit een bepaalde sector, en laat anderen onder licentie de dure merknaam op een willekeurig product plakken. Zie Philips, Grundig, Sansui etc. Mijn cheapo Kawasaki compressor heeft volgens mij bar weinig met de motorfabrikant te maken. Is deze Hyundai daar misschien ook een voorbeeld van?

Edit: Hyundai Power Tools is wel onderdeel van de Hyundai Corporation
 
Laatst bewerkt:

Ervido

Nieuw lid
29 jan 2019
7
4
Hi! Ik heb het internet een beetje afgezocht naar ervaringen van het merk Hyundai (van de auto's). Blijkbaar verkopen deze naast auto's ook (tegenwoordig?) elektrisch gereedschap zoals afkortzagen, tafelzagen en blijkbaar een combi: Hyundai Profi Kantelzaag / Zaagtafel / Afkortzaag / Verstekzaag 1800W

Wegens een bizar kleine schuur zou dit een best leuk apparaatje zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Of met Hyundai gereedschap in het algemeen?
Hoi ik heb een kleine Hyundai silent compressor en ben uiterst tevreden heb hem nu twee jaar gebruik hem bijna dagelijks voor de spijker tacker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Stryx

jorisvh

Post veel
Een zgn. "flipover" zaagmachine is zeker handig, neemt weinig plaats in en kan gemakkelijk 90gr gedraaid worden om in een lange smalle werkplaats te kunnen afkorten en schulpen op 1 machine.
ik heb zelf de LF1000 van Makita: perfect voor parket, laminaat, houten terrassen, .... Gaat sowieso altijd mee op verplaatsing om snel iets op maat zagen.

Hyundai is net zoals Samsung, LG, ... een Zuid-Koreaans industrieel conglomeraat. Wij kennen ze in EU misschien toevallig van auto's, GSMs of TVs, maar ze zitten allemaal in zowat alle sectoren. dat Hyundai group ook in powertools zit, wist ik niet. Dat ze voor verdeling met HBM, Hornbach, Bol, Brico, Praxis, ... samenwerken wijst er wel op dat ze zich in het goedkopere segment positioneren. Is de normale prijs effectief 500? Ik heb soms de indruk dat bij HBM altijd alles in promotie staat.

Ik denk dat Elu (ondertussen overgegaan in Dewalt) de vader van de flipover is.
Er staat er toevallig 1 te koop op het marktplein, met tafelverbreding waardoor je minder beperkt bent in van breedte zagen: Te Koop ELU TGS 273 filpover zaagtafel met tafelverbreding
Geen connectie met de aanbieder. Het is een oud ding, maar dat betekent ook dat ze al x jaar niet kapot gegaan is :sneaky:.
Ik zou daar meer vertrouwen in hebben dan in een merk waar blijkbaar nog niemand op dit forum ervaring mee heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Fredje kroketje

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.