Ervaring met grijze MDF

luccl

Nieuw lid
5 mrt 2017
9
1
Hoi Allen, wat zijn jullie ervaringen met MDF. Ik heb een tv meubel ontworpen en zou hier met massief hout en grijze MDF werken.
Mijn ervaring met MDF is echter zeer negatief. Zijn er tips of alternatieven. Hierbij het ontwerp graag jullie opmerkingen.

living_met kast_scene2_Scene 1.jpg

living_met kast_scene2_Scene 3.jpg
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
178
17
Beusichem (Betuwe)
Door en door gekleurd MDF moet je goed (blank) lakken, dan gaat het prima. Dus vaak drie lagen of meer. Zie voor het minimale aantal de specificaties volgens fabrikant. Ik heb goede ervaringen met Traelyx matte meubellak (1K) en Skylt (2K). Een aantal kasten die ik gemaakt heb staan al jaren. Onder andere in een kinderrijke omgeving ;-)
 

luccl

Nieuw lid
5 mrt 2017
9
1
De kwaliteit van de MDF waar ik mee gewerkt heb was zo slecht dat je er amper houtverbindingen kon mee maken.
Ik zou nu voor dit project wel zeer degelijke kwaliteit kopen. Het idee is om het niet te schilderen vandaar de grijze kleur. Enkel een lak opzetten ter bescherming.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Bouwmarkt MDF is heel wat anders dan MDF van de houthandel.
Zit veel verschil in persing en dichtheid.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hoi Allen, wat zijn jullie ervaringen met MDF. Ik heb een tv meubel ontworpen en zou hier met massief hout en grijze MDF werken.
Mijn ervaring met MDF is echter zeer negatief. Zijn er tips of alternatieven. Hierbij het ontwerp graag jullie opmerkingen.

Bouwmarkt MDF is drama, ver van weg blijven.

Wat je wilt is echt goed MDF.

Ik heb goede ervaringen met v313 vochtwerend MDF, dat is een zware persing met een hoge lijmfractie. Dat werkt echt gewoon superfijn.

ik heb mijn luidsprekers gemaakt van, ik meen, Spanolux Humidax, dat is van dat groene MDF. De dikkere maten hebben een groene kern en bruine opppervlaktes (geen materiaal verschil).

Ik ben langs een lokale interieurbouwer geweest die het spul ook gewoon aan particulieren verkocht, kon ik op transportmaten het MDF krijgen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
YT’er Olivier Verdier past vaak Valchromat toe, een 'betere' soort MDF die door-en-door gekleurd is. Hij gebruikt altijd Rubio Monocoat als afwerking. Ziet er goed uit.

Ik heb een werktafel met wat zwart MDF gemaakt en daar 'gewone' Verbeterde Houtolie voor gebruikt. Houdt zich goed, maar het is natuurlijk wel een werktafel...
 

luccl

Nieuw lid
5 mrt 2017
9
1
Aan grijze MDF ben ik niet meer aangeraakt vanwege het bouwverlof, dus is het bruine Medite MDF Clear FSC geworden, wat ik nadien zal schilderen. Op de site van Euroba zag ik ook een mooie plaat Rubberwood hiervan heb ik ook eentje gekocht :) , ik zie wel hoe ik het combineer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.