Epoxy: welke kopen?

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Hallo allemaal. Ik ben een bank aan het bouwen voor buiten met eiken. Nu zitten daar een paar knoesten en kleine scheuren (ik neem aan door het drogen) in.

Die wil ik vullen met epoxy om te voorkomen dat vocht in de vezels komt.

Nu is de vraag: welke epoxy? Ik zie veel verschillende merken, maar heb geen idee welke goed en praktisch is en goed af te sluiten, want ik verwacht geen grote volumes te gebruiken, het komende jaar.

En is die epoxy dan eventueel ook als lijm te gebruiken?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
lijm wordt meestal niet helder, en giet niet lekker. Het kan wel, maar dat gaat niet vanzelf - je moet dan gaan verdunnen en zo. Ik zou gewoon een leuke epoxygiethars gebruiken, die zijn ook in kleinverpakkingen verkrijgbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: WouterE

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Ik heb toevallig 2 weken geleden wat scheuren en noesten dicht gesmeerd met een pasta ( gemaakt van epoxy en talc), daar een soort pindakaas pasta van gemaakt.
Dat gaat goed, eventueel kun je ook schuursel erdoor mixen, dat wil ik nog eens testen, maar nog niet aan toe gekomen (zodat je een beetje dezelfde kleur krijgt).
Ik heb gewone epoxy, niks snel drogend of weet ik wat (gewoon de goedkoopste)
Ik kan alleen natuurlijk nog niet vertellen of die scheuren en noesten goed gaat omdat ik het pas gedaan heb.

De eerste paar keren dat ik met epoxy ging experimenteren, deed ik een paar lepels basis en een lepel verharder, maar dat is dus een keer of 4 a 5 mislukt (mix was 2 basis op 1 verharder).
2 dagen later was het nog niet hard geworden.
Dus een weegschaal gekocht, en sindsdien gaat het perfect (wel erg goed roeren)
 
  • Leuk
Waarderingen: WouterE

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Ik heb toevallig 2 weken geleden wat scheuren en noesten dicht gesmeerd met een pasta ( gemaakt van epoxy en talc), daar een soort pindakaas pasta van gemaakt.
Dat gaat goed, eventueel kun je ook schuursel erdoor mixen, dat wil ik nog eens testen, maar nog niet aan toe gekomen (zodat je een beetje dezelfde kleur krijgt).
Ik heb gewone epoxy, niks snel drogend of weet ik wat (gewoon de goedkoopste)
Ik kan alleen natuurlijk nog niet vertellen of die scheuren en noesten goed gaat omdat ik het pas gedaan heb.

De eerste paar keren dat ik met epoxy ging experimenteren, deed ik een paar lepels basis en een lepel verharder, maar dat is dus een keer of 4 a 5 mislukt (mix was 2 basis op 1 verharder).
2 dagen later was het nog niet hard geworden.
Dus een weegschaal gekocht, en sindsdien gaat het perfect (wel erg goed roeren)
Interessant, andere aanpak dan wat west systems adviseert, nl vloeibaar houden, zodat het in alle hoekjes kan vloeien. Het resultaat in dit filmpje is zeker niet slecht en met zijn schraper wordt het snel mooier. Weer iets geleerd, dank je!
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Ik heb hem van polyesthershoppen.nl gebruikt in een project. Ziet er een jaar later nog goed helder uit. Ik heb een klein projectje gedaan waarbij ik een knoest met epoxylijm heb opgevuld. Dat is niet mooi geworden, niet helder en relatief veel luchtbelletjes. Ik zou gewoon epoxy bestellen en dat gebruiken als het zicht werk is. Let wel op of het redelijk tegen uv kan als het buiten komt. Sommige hebben de neiging nogal te vergelen (geen ervaring mee, YouTube kennis).
 
  • Leuk
Waarderingen: WouterE

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik ben een bank aan het bouwen voor buiten met eiken. Nu zitten daar een paar knoesten en kleine scheuren (ik neem aan door het drogen) in.
Die wil ik vullen met epoxy om te voorkomen dat vocht in de vezels komt.
ik zou me eerder vragen stellen over de waterdichtheid / -bestendigheid van de hele bank
staan alle vlakken schuin zodat het water er af loopt ?
ga je er een beschermlaag op zetten ?
uiteraard zijn de knoesten en scheuren dé uitnodiging aan het water om daar plaats te nemen
 
  • Leuk
Waarderingen: WouterE

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
ik zou me eerder vragen stellen over de waterdichtheid / -bestendigheid van de hele bank
staan alle vlakken schuin zodat het water er af loopt ?
ga je er een beschermlaag op zetten ?
uiteraard zijn de knoesten en scheuren dé uitnodiging aan het water om daar plaats te nemen
Ja natuurlijk. Ik heb er ook op gelet dat het moeilijk is voor het water om zich in de naden op te hopen en kopshout zo min mogelijk verticaal. Ik heb de scheuren en knoesten ook zoveel mogelijk uit de zon en regen gehouden.

En ja, als beschermlaag wil ik een outdoor anti-UV olie gebruiken. Ik weet dat dat niet de langstlevende beschermlaag is, maar ik ga deze bank 's winters binnen zetten (flat pack) en dan kan hij in de lente met een vers laagje olie de tuin weer in. Dat lijkt me een stuk minder gedoe (smaken verschillen) dan om de zoveel jaar opnieuw te beitsen, verven of de epoxy eraf te schrapen en opnieuw aan te brengen. (beetje wet van behoud van ellende).
 

Knakkie

Actieve deelnemer
5 mrt 2018
132
35
Oeps wat vergeten,
Die scheuren en noesten zaten bij mij op de schutting (gemaakt van blokhut profielen).
Daar kon ik natuurlijk geen dunne epoxy op gebruiken, vandaar ik er een pasta van heb gemaakt.

Zelf heb ik al verschillende soorten epoxy gebruikt, alles werkte voor mij gewoon goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: WouterE

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.