Epoxy injecteren in scheurtjes?

Efvee

Post veel
9 jun 2021
897
368
RegioRotterdam
Ik heb een stuk hout van onbekende afkomst met een mooie tekening erin. 'The kiss of the fungus' is goed aangekomen. Leuk om iets mee te maken maar bij het bewerken van het kopse hout kwam er een interne scheur aan het licht die zich prompt een weg naar de rand zocht. Ik heb het hout aan het vrije einde van de scheur gespalkt en het blok een week of wat laten liggen. De scheur wordt niet langer en orientatie is zodanig dat er geen kracht meer op zal komen. Ik wil hem wel afdichten en stabiliseren. Een injectienaald zal er net in passen, dus ik had het idee om met een spuitje met naald dun vloeibare (700 mPa.s) epoxy te injecteren.
Heeft iemand zoiets wel eens gedaan en is dat werkbaar?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.921
1.100
Omgeving Eindhoven
Ik heb het wel eens geprobeerd, met een paar keer herhalen krijg je de naad wel gevuld. Houd er rekening mee dat de epoxy in het omliggende hout trekt, en dus de kleur daarvan beïnvloed. En er mogelijk dwars doorheen kruipt.
Je zal dus later je hele werkstuk moeten behandelen met epoxy om ‘m overal gelijk te krijgen.

Bij mij was het een boomstamschijf waarvan ik dacht dat het ook een klein gaatje was, maar de hars kwam er aan de onderkant gewoon uitlopen door de houtporien bij de eerste vulling. Ik moet er nog mee verder (was er helemaal klaar mee toen het gebeurde), maar ik ga de rest ook laten volzuigen denk ik, en er dan nog een mm vanaf schaven/schuren om de glimmende epoxylook minder te laten opvallen. Want op teststukjes die ik later maakte blijf je het verschil zien, ook na oliebehandeling.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.854
839
Antwerpen
met epoxy scheuren vullen gaat goed. Als de epoxy te stroperig is, steek hem dan na het mengen effe in de micro en zuig het dan op met de naald. Denk er wel aan dat je dan minder verwerktijd hebt, dus doorwerken is het motto. Meestal doe ik er zwart pigment bij, dan valt de scheur minder op (afh van het hout natuurlijk).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
Je komt alleen in de problemen met kleine gaatjes en scheurtjes. Het probleem daar is de lucht die er in zit.
Ik maak soms de scheur groter. Heb ook nog zwarte seconden lijm deze is echter geen secondenlijm maar CA lijm met een veel langere opentijd bij grotere hoeveelheden.
De methode van Charel zal ik ook een keer proberen.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.397
296
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik had ook een boomstamschijf met diverse dikten aan scheuren erin, ik heb dat ook met epoxy gevuld maar ik begon al met het probleem dat je vrij snel luchtbelletjes krijgt.
Daarvoor moest ik volgens de epoxy boer een ander spulletje grbuiken wat eigenlijk de wand van het hout afdicht, ik heb het niet bij de hand maar zal morgen eens kijken.
Mijn grooteste probleem was de scheuren aan de onderkant dicht genoeg krijgen zodat het er niet uit blijft lopen.

Dan heb ik nu nog een ander issue, je gaat aan de bovenkant leuk de scheuren vullen en als je dan klaar bent moet je alles weer glad schuren en als je dan wat brdere gleuven hebt wil je de epoxy wel helder hebben, hoe krijg je dat weer helder na het schuren? Ik wil het blad afwerken met novisible oil.

Sorry als je vindt dat ik je draadje steel zeg het maar dan open ik wel een nieuw draadje.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
Je moet een zelfontluchtende hars hebben. Maar ik gebruik het liefst een drukvat dan heb je geen last van bellen.
Wat ik ook wel eens doe is eerst aflakken met 5 minuten epoxy en als dat iets uitgehard is de epoxy eraan gieten. Dit voorkomt luchtbellen vanuit het hout.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.397
296
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik had dus eerst de giethars besteld en toen ik daarmee wat grotere scheren probeerde te vullen bleef ik kleine belletjes houden, dacht eerst dat het kwam door de manier van verwerken, maar toen ik bij de leverancier was vertelde die dat je het beste eerst de injecteer erop kan smeren, gewoon met een kwastje insmeren laten drogen en dan de giethars erin.
1661543433595.png
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.854
839
Antwerpen
en bij gebrek aan vacuum/druk vat
na het gieten het oppervlak met een heatgun of blowtorch (brander ?) na bewerken, dat lukt tot nu toe bij mij altijd om de bubbels te verwijderen
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.170
971
Enschede, Twente
Wat ik vaak zie (teveel YouTube-kanalen volgen…) is dat het hout eerst voorzien wordt van een laagje schellak om te voorkomen dat de epoxy het verkleurt. Je moet toch achteraf schuren, dus dat zou moeten helpen.
Iets anders: voor kleinere gaten en scheuren zou je ook een speciale was kunnen gebruiken, die worden met een soort lijmpistool geïnjecteerd. Moet daar ergens nog een link van hebben, zal eens zoeken…
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
en bij gebrek aan vacuum/druk vat
na het gieten het oppervlak met een heatgun of blowtorch (brander ?) na bewerken, dat lukt tot nu toe bij mij altijd om de bubbels te verwijderen
Dat gaat wel als de oorzaak van de bellen in de gemengde hars zit. Komt de lucht uit het hout dan krijg je een soort witte wolk aan de rand van het hout.
Dat woodfix of iets gelijks heb ik al een paar jaar. Volgens mij is het meer een soort nylon. Werkt niet bij kleine gaatjes (althans niet bij mij) Het spul is erg gevoelig voor vocht bij opslag. Het is naderhand wel weer goed te krijgen. (iets met oven of magnetron)
Als je de woodfix te heet of te koud aanbrengt gaat het ook niet goed. Ik heb deze Producten
Hier een post van mij met een pennendoosje. Je ziet hier het gebruik. Er zitten klein stipjes op het zwarte knotech vuller. Hel was heel lastig om dit redelijk goed te krijgen. Zwarte superlijm hielp het best.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.