Epoxy hoe?

Jaak Paesen

Actieve deelnemer
21 dec 2022
73
89
Vlissingen
Ik heb twee stukken olijf en een stuk eik voorgedraaid met veel scheuren barsten en gaten. De binnenkant is nog niet uitgehold. Nu wil ik de scheuren en gaten vullen met epoxy.
Mijn druk/vacuum vat is bijna klaar, bedoeling is dat de beide processen in dezelfde tank kunnen.
Wat is nu de beste manier om deze scheuren en gaten maximaal te vullen? Ik wil de voorgedraaide stukken in een kom of iets dergelijks zetten, deze verder afvullen met epxoy en dan in de tank zetten. Wat geeft het beste resultaat, vacuum of druk???

Bijlagen

• 20241121_153712[1].jpg
    20241121_153712[1].jpg
    160 KB · Weergaven: 79
  • 20241121_113432[1].jpg
    20241121_113432[1].jpg
    70,2 KB · Weergaven: 75
  • 20241129_153959[1].jpg
    20241129_153959[1].jpg
    92,1 KB · Weergaven: 78

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
49
22
Wezep
Ik denk dat er een reden is dat druk of vacuüm vaten meestal rond zijn..
Verder geen ervaring ermee dus geen tips.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.732
3.136
Gaanderen
Ik laat jouw zelfbouw even buiten beschouwing. Vacuüm impregneren en epoxy in een drukvat zijn twee verschillende dingen. Waarom laat je epoxy uitharden in een drukvat? Dat is kort door de bocht omdat je geen luchtbellen wil zien in je epoxy. Dat zou je ook met vacuüm voor elkaar kunnen krijgen. Er komt echter vele uren lucht uit je hout en je epoxy hard tegelijkertijd uit. Dat geeft een mooi schuimend eindresultaat. Of je moet epoxy met een lange opentijd van enkele dagen hebben. IK heb zowel een druk- als vacuumvat en kan je vertellen dat het drukvat veel zwaarder is dan het vacuümvat.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.324
3.136
Ik zie nergens een overdrukventiel. Heb je je drukvat met water gevuld en met de perspomp op een bar of 20 afgeperst?

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.227
461
natuurlijk is het drukvat zwaarder op het vacuumvat komt maximaal 1 atm. vanaf de buitenkant
(1 bar is 10000kg/m2)

Hoe groot is dat vat? en hoeveel druk wil je daar op zetten?

Als de deksel alleen een plaat is gaat die waarschijnlijk buigen en lekken voordat er serieus druk op komt.
las er een ring op van een cm of 5 hoog in de zelfde diameter dan het vat er op om hem goed vlak te houden ter plaatsen van de rand van het vat.
Die draadstangen kunnen ongeveer 20 ton hebben per stuk maar ze zitten wel erg ver uit elkaar
meer kleinere draadstangen en een ronde deksel was beter geweest

luister naar @chevy66 en test hem vooraf met een waterdruk ruim boven de door jouw gekozen maximale werkdruk als je hem met lucht vult

Jaak Paesen

Actieve deelnemer
21 dec 2022
73
89
Vlissingen
Ik zie nergens een overdrukventiel. Heb je je drukvat met water gevuld en met de perspomp op een bar of 20 afgeperst?
Overdruk ventiel is nog onderweg, ben tot 4bar geweest, meer is ook niet nodig.
In kracht komt er bij 4bar bij een oppervlakte van 1014cm2 ongeveer 4140kg tegen het deksel. Deksel 15mm gaat dan 2mm bol staan.
Een draadstang M20 kwaliteit 8.8 heeft een grenskracht van 141kN, aan de veilige kant blijven 70kN rekenen,
geeft 4x70kN =280kN is ongeveer 28500kg.
Voordat de draadstangen gaan vloeien is er echter minimum het dubbele van deze kracht nodig. Het deksel zal bij die kracht elastisch vervormen en beginnen te lekken.
Mijn berekening zal niet helemaal correct zijn maar ik heb er goed naar gekeken en alle onderdelen zijn ruim overgedimensioneerd.

• Leuk
Waarderingen: Charel09

Ben Boon

Nieuw lid
27 dec 2015
15
5
Ik heb twee stukken olijf en een stuk eik voorgedraaid met veel scheuren barsten en gaten. De binnenkant is nog niet uitgehold. Nu wil ik de scheuren en gaten vullen met epoxy.
Mijn druk/vacuum vat is bijna klaar, bedoeling is dat de beide processen in dezelfde tank kunnen.
Wat is nu de beste manier om deze scheuren en gaten maximaal te vullen? Ik wil de voorgedraaide stukken in een kom of iets dergelijks zetten, deze verder afvullen met epxoy en dan in de tank zetten. Wat geeft het beste resultaat, vacuum of druk???
Zorg voor goede viscositeit en vacuum
Daarmee verwijder je luchtbellen
Ik zou wel eerst een klein proefstukje doen
Succes

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
102
67
Zuid Holland
Overdruk ventiel is nog onderweg, ben tot 4bar geweest, meer is ook niet nodig.
In kracht komt er bij 4bar bij een oppervlakte van 1014cm2 ongeveer 4140kg tegen het deksel. Deksel 15mm gaat dan 2mm bol staan.
Een draadstang M20 kwaliteit 8.8 heeft een grenskracht van 141kN, aan de veilige kant blijven 70kN rekenen,
geeft 4x70kN =280kN is ongeveer 28500kg.
Voordat de draadstangen gaan vloeien is er echter minimum het dubbele van deze kracht nodig. Het deksel zal bij die kracht elastisch vervormen en beginnen te lekken.
Mijn berekening zal niet helemaal correct zijn maar ik heb er goed naar gekeken en alle onderdelen zijn ruim overgedimensioneerd.
Het klopt helemaal wat je zegt. Ik zou me niet zo'n zorgen maken om de draadstangen en het deksel. Als je het ding to 4 bar wilt gebruiken zou ik hem toch nog even testen op 8-10 bar. Het zijn vaak juist de kleine details zoals de aansluiting aan de zijkant van de cilinder waar het fout kan gaan. Test met water vulling op 10 bar is een hele veilige manier en ook makkelijke manier. Probeer het ding te vullen met zo min mogelijk lucht er in. Op druk brengen kun je wel met lucht doen. Hoe minder lucht er in zit, hoe kleiner ook de klap als iets fout gaat.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.227
461
je kan het ook combineren eerst een kwartiertje vacuüm en dan overdruk.

dan haal je eerst zoveel mogelijk lucht uit je hout en perst daarna het restant samen

Ik had hem groter ingeschat
en die 20 ton is de bezwijklast van de bout.
de verlenging van de bout kan je compenseren door hem voor te spannen met een momentsleutel

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.342
1.972
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik zie hier niet direct een voordeel van het gebruik van onder over overdruk.
De lucht komt uit het hout, waarschijnlijk omdat het door de uithardende epoxy iets warmer, en door het roeren van de epoxy.
De uit het hout komende lucht hou je tegen door de er eerst wat epoxy met de kwast op aan te brengen en als het dan plakkerig wordt, de scheur volgieten met epoxy. Als je de beschikking hebt over een vacuüm systeem, dan kun je eerst even ontluchten, maar anders even met de föhn er over. Er zal hier niet veel gebeuren.
Met wat kit of, zoals ik zelf doe, een lijmpistool, een randje om de schuur aanbrengen en eventuele lekken dichten.
Het is best een klusje want je moet scheur voor scheur dichtgieten. Of heel veel epoxy willen weggooien en ballen in een emmer doen en volgieten.
Je hebt in de eerste methode wel het voordeel dat je verschillende kleuren of mixen kunt gebruiken.

jaap

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.227
461
Het voordeel is dat je mischien ook gaten dicht die je niet ziet vanaf de buitenkant.
volgens mij zijn het ook wormgaten of iets dat daar op lijkt.

maar aan de andere kant kan je dit later ook nog doen als ze tijdens het afdraaien zichtbaar worden

Jaak Paesen

Actieve deelnemer
21 dec 2022
73
89
Vlissingen
Heb intussen een eerste poging gedaan onder druk. Eerst het stuk zo goed mogelijk ingepakt met redelijk dik plastiekvellen denk 0.4mm dik formaat A4 en warm lijmpistool. Niet te strak rondom zodat de epxyo ertussen kan zakken. Dan via de open bovenkant volgieten met matig warme epoxy, blijft maar zakken en natuurlijk nog een lekje moeten dichten. Toen de epoxy niet meer zakte in het vat gedaan en 4 bar erop. Vanmorgen natuurlijk eerst effe checken. De epoxy is nog flink gezakt, de bovenste helft is niet gevuld.
Daaronder ziet het er goed uit, lijkt dat de gaten goed zijn gevuld en geen luchtbellen. Ik heb de verpakking laten zitten zodat ik deze week nog een keer kan bijvullen. Wordt vervolgd, met foto`s.

Jaak Paesen

Actieve deelnemer
21 dec 2022
73
89
Vlissingen
Intussen het vat voorzien van een veilgheids ventiel, afgesteld op 4.5 bar. Getest tot 12 bar met water en een beetje lucht, dan begint het te lekken via het deksel, eigenlijk ook een extra veiligheid.
Eerste schaal enkel de buitenkant ongeveer in vorm gebracht en ingepakt om epoxy te gieten, ik vond het inpakken nogal moeilijk. De epoxy moet rondom de ruimte hebben om goed te vloeien maar je wil ook niet liters te veel verbruiken.
Redelijk tevreden over het resultaat, heb geen kleur toegevoegd aan de epoxy, als het straks is afgewerkt kijk je er zo door. Echt weinig luchtbellen, wel drie plekjes van een paar mm waar geen epoxy zit.
Voor de volgende schaal ga ik de raad van Boertje opvolgen, eerst effe vacuum en dan uitharden onder druk, kan in hetzelfde vat. Ook ga ik de schaal eerst bijna compleet draaien, binnen en buiten. Daarna soortje gietmal maken met klei en stretch-folie, voordeel is minder epoxy nodig en de epoxy hoeft zich geen lange weg te banen.
Beetje experimenteren ;)

Bijlagen

• 20241207_160722[1].jpg
    20241207_160722[1].jpg
    89 KB · Weergaven: 19
  • 20241207_161427[1].jpg
    20241207_161427[1].jpg
    97,9 KB · Weergaven: 21
  • 20241209_191633[1].jpg
    20241209_191633[1].jpg
    124,5 KB · Weergaven: 21
  • 20241209_192437[1].jpg
    20241209_192437[1].jpg
    72,5 KB · Weergaven: 21
  • 20241209_192020[1].jpg
    20241209_192020[1].jpg
    96,5 KB · Weergaven: 21

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.