Epoxy hars bloeden voorkomen

rinusripsus

Nieuw lid
16 okt 2015
6
4
Ik ga weldra mijn eerste graveerwerkjes vullen met epoxy (epodex). Deze zijn voornamelijk in eik gemaakt, maar andere houtsoorten zullen later ook wel gebruikt worden.
Nu heb ik wel gelezen dat je moet opletten voor bloeden via de porieën. Heel dikwijls kom je de term 'sanding sealer' tegen en de producten zijn hier niet te vinden. Op deze video kan je duidelijk het verschil merken:
Sealing Wood for Resin Art with Sanding Sealer
Heeft iemand een suggestie voor een product dat hier gemakkelijk te vinden is?
Alvast bedankt
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
723
288
RegioRotterdam
  • Leuk
Waarderingen: rinusripsus

hdv

Post veel
24 nov 2019
849
444
Noord-Veluwe
I gebruik schellak om poriën te dichten. Er zijn mensen online die je vertellen dat het niet (goed) werkt, maar ik doe het al jaren en heb er letterlijk nooit enig probleem mee gehad. Het voordeel is dat het erg makkelijk verwerkt en voor zover ik heb ervaren nooit problemen geeft met andere afwerkingsmaterialen.
 
  • Leuk
Waarderingen: baas

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Ik ga weldra mijn eerste graveerwerkjes vullen met epoxy (epodex). Deze zijn voornamelijk in eik gemaakt, maar andere houtsoorten zullen later ook wel gebruikt worden.
Nu heb ik wel gelezen dat je moet opletten voor bloeden via de porieën. Heel dikwijls kom je de term 'sanding sealer' tegen en de producten zijn hier niet te vinden. Op deze video kan je duidelijk het verschil merken:
Sealing Wood for Resin Art with Sanding Sealer
Heeft iemand een suggestie voor een product dat hier gemakkelijk te vinden is?
Alvast bedankt
Ik heb er geen verstand van, maar zou je geen heldere (ongekleurde) epoxy kunnen gebruiken?
Of kan je dat dan alsnog zien?
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Ik heb er geen verstand van, maar zou je geen heldere (ongekleurde) epoxy kunnen gebruiken?
Of kan je dat dan alsnog zien?
Ik heb met mijn stomme kop dat op mijn laatste projectje niet gedaan en zie daar helaas de resultaten nu van :(
maar inderdaad een ongekleurde laag rondom aanbrengen lijkt me ook prima (als je toch al met epoxy aan de slag gaat). Een andere lak zal wss ook prima werken.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.763
981
Omgeving Eindhoven
Ik heb er geen verstand van, maar zou je geen heldere (ongekleurde) epoxy kunnen gebruiken?
Of kan je dat dan alsnog zien?
Nee, als je eerst heldere epoxy gebruikt, dringt dat alsnog in het omliggende hout. Ook dat geeft kleurverschil met het hout waar geen epoxy is ingetrokken (vergelijkbaar met wel of niet in de olie zetten). En dat blijf je zien, ook nadat het hele werkstuk is nabehandeld.
 

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
Nee, als je eerst heldere epoxy gebruikt, dringt dat alsnog in het omliggende hout. Ook dat geeft kleurverschil met het hout waar geen epoxy is ingetrokken (vergelijkbaar met wel of niet in de olie zetten). En dat blijf je zien, ook nadat het hele werkstuk is nabehandeld.
Dank je, Rob. Met dat ik het opschreef, begon ik dit al te vermoeden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Ik gebruik regelmatig 5 minuten epoxy en hierna giet ik er gekleurde epoyx aan en overheen. Dit doe ik om te voorkomen dat er luchtbellen ontstaan op de overgang van hout naar epoxy. Gaat wel 12 uur in een drukvat.
Na een week kan ik het prima draaien en zie je de overgang niet meer.
 

rinusripsus

Nieuw lid
16 okt 2015
6
4
Bedankt voor de antwoorden. Ik ga de chestnut sealer proberen.
In bijlage het resultaat zonder voorbehandeling. Ik had niet gedacht dat epoxy zou bloeden... Bijna erger dan acrylverf. Daar gebruikte ik eerst een laag transparante vernis. Zou dat ook kunnen?
 

Bijlagen

  • IMG_20220921_211422.jpg
    IMG_20220921_211422.jpg
    91,4 KB · Weergaven: 33

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Ik versta onder bloeden wat anders dan wat ik hier zie. Deze foto maakt het zeer duidelijk. Zoals jurriaan al vermelde eiken is een hele grove soort. Je letters zijn scherp alleen loopt het wat in de nerf. Of je dit voorkomt met een sandingsealer of iets dergelijks weet ik niet. Ik denk dat het dan op de sanding sealer komt te liggen en dan moet je het toch nog verwijderen.
 

rinusripsus

Nieuw lid
16 okt 2015
6
4
Ja, ik ken ook de term niet, maar in het engels kom ik toch veel 'bleeding' tegen.
De houtsoort doet er niet zoveel toe. Eik heeft grote poriën met als gevolg weinig dikke uitloopers. Andere houtsoorten zullen veel, maar dunnere uitlopers hebben.
Bovendien is het niet het probleem van het wegschuren achteraf (dat moet toch altijd). Die uitlopers zitten ook onder de oppervlakte. Je moet dat in 3D bekijken. In de bovenstaande foto is al gemakkelijk 2mm weggeschaafd.
De chestnut sealer heeft vrij goed gewerkt, maar met 2 lagen denk ik dat het perfect zal zijn. Ik heb deze keer esdoorn gebruikt. Je ziet onderaan de n dat je bij deze houtsoort dus dunne, maar meer uitlopers hebt.

IMG_20221013_225325 - kopie.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.