Epoxy en Osmo hardwaxolie

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.158
866
Ulvenhout
Ik ben bezig een tafelblad waar een noest/gat in zat en deze heb ik opgevuld met epoxy. Voor zover niets bijzonders. Nu vul ik altijd wat ruimer op waarna je na doorharding natuurlijk het overtollige weer weg moet schuren of schaven. Ik heb dit gedaan en het is vlak, maar toch zie je nog dat er om de noest heen epoxy in het hout is gedrongen. Ik heb vandaag de eerste laag Osmo aangebracht en nu zie je een duidelijke donkere vlek waar de epoxy is ingedrongen.

20221028_192722.jpg
20221028_192735.jpg

Hebben jullie dit wel vaker meegemaakt en wat zou ik er nu nog aan kunnen doen?
Het hele blad verder schuren net zo lang totdat het verwijderd is? Ik heb alleen een (goedkope) excenter dus dat kan vrij lang duren. Een bandschuurmachine met raam lijkt me hiervoorideaal, maar die is nog niet in mijn bezit.
Hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen? Rondom het gat afplakken oid?
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Ik ben bezig een tafelblad waar een noest/gat in zat en deze heb ik opgevuld met epoxy. Voor zover niets bijzonders. Nu vul ik altijd wat ruimer op waarna je na doorharding natuurlijk het overtollige weer weg moet schuren of schaven. Ik heb dit gedaan en het is vlak, maar toch zie je nog dat er om de noest heen epoxy in het hout is gedrongen. Ik heb vandaag de eerste laag Osmo aangebracht en nu zie je een duidelijke donkere vlek waar de epoxy is ingedrongen.

Bekijk bijlage 125165
Bekijk bijlage 125164

Hebben jullie dit wel vaker meegemaakt en wat zou ik er nu nog aan kunnen doen?
Het hele blad verder schuren net zo lang totdat het verwijderd is? Ik heb alleen een (goedkope) excenter dus dat kan vrij lang duren. Een bandschuurmachine met raam lijkt me hiervoorideaal, maar die is nog niet in mijn bezit.
Hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen? Rondom het gat afplakken oid?
Ik heb precies hetzelfde. Had gehoord dat je met seconde lijm het eea kan voorbereiden om te voorkomen dat de epoxy din de lengterichting het hout intrekt, maar valt me nog tegen. Afplakken helpt een beetje.

Ben benieuwd naar de andere tips.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Voordat je met epoxy begint rond de plek boenwas aanbrengen en daarna de epoxy.
maar zulke noesten zou ik nooit met epoxy vullen maar met tapse stukjes van het zellde hoUT en deze met een beetje lijm in de gaten slaan.
Daarna met een Japans zaakje of beitel de boel gelijk halen en afweken met eender wat.
Op deze manier zie je bijna niet dat je iets gedaan hebt.
Bij grote ontbrekende noesten gebruik ik gedroogde takken van hetzelfde hout Die ik er dan insla. Immers een noest is in weze een gegroeide tak uit het hout.
Voor deze heb aan deze info niets omdat de schade al ontstaan is.
Groetnis,
Roeland
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Ik werk scheuren en soms noesten heel vaak bij met epoxy en de afwerking is bij mij meestal ook Osmo Hardwax olie. De vlek zoals bij jou op de foto heb ik nog nooit gehad. Wat ik wel altijd doe is flink schuren met mij Rotex 150 na het vullen met epoxy. Eerst met abranet omdat dit niet zo snel volloopt met schuursel en daarna met gewoon Festool rubin schuurpapier.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
845
441
Noord-Veluwe
Zo te zien is de epoxy via de poriën verder het hout in getrokken. Zelf probeer ik dat meestal te voorkomen met Schellak, voordat ik de epoxy aanbreng en dat werkt in bijna alle gevallen heel aardig. Maar als de epoxy te dun is (soms gebruik ik van die speciale "wicking epoxy" om hout te veredelen [1] , zodat het niet meer kan rotten), dan helpt zelfs dat niet.

[1] Sorry, ik kom even niet op de Nederlandse naam van dat soort epoxy.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.158
866
Ulvenhout
Ik heb best een stroperige epoxy gebruikt, namelijk de Resion Epoxy van Polyestershoppen.nl
Achteraf denk ik dat het inderdaad te maken heeft met de soort hout. Deze soort (thermisch verduurzaamd fraké) is vrij broos en ik denk dat het daardoor snel door de poriën trekt.
Ik heb eerder zo iets opgevuld bij een stuk notenhout en daar kreeg ik dit probleem niet.

Ik denk dat ik de laag Osmo maar weg ga schuren en daarna kijk hoe diep het zit. Als ik er nog een paar millimeter af moet halen maakt dat niet echt uit, als het een centimeter diep zit dan wordt het een ander verhaal...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Ik bedoel bij grotere dingen lakken. Wil je vullen dan moet je toeslagpoeder bij je superlijm doen. Ik dacht dat bakingsoda het deed. Superlijm is ook in kleur te verkrijgen. Zwart weet ik zeker want die heb ik zelf andere kleuren moeten er ook zijn.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.158
866
Ulvenhout
Vandaag weer even aan de slag gegaan. Allereerst het paneel geschaafd met de handschaaf. Daarna nog een enkele schuurrondes met P80 P120 en P240. Het ziet er nu al een heel stuk beter uit en de donkere plekken om de noest heen zijn verdwenen.
Volgende keer dus beter schuren lijkt het advies! En als je een Rotex hebt zal dit niet voorkomen omdat je al snel de eerste laag weg hebt gehaald. Maar ja, die prijs van zo'n apparaat.

20221030_124858.jpg20221030_125056.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Er is een rotex 125 te koop. Stond te koop op de stand van woodworking.
Stuur een bericht naar jaap of baas en meld als je belangstelling hebt. Ik dacht 250 euro.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.