Enkele vragen over keuze eerste invalcirkelzaag

JodyU

Nieuw lid
11 mrt 2024
7
0
Maas en Waal
Ik kreeg onlangs een mooie lading cadeaubonnen van een specifieke bouwmarkt. Nu zat ik al een tijdje te kijken naar invalcirkelzagen, omdat ik uit een eerder topic begrepen heb dat dat -zeker voor mij- waarschijnlijk de beste manier is om lange platen secuur in de lengte te zagen. Wat ik nogal eens doe en wat met mijn gewone cirkelzaag altijd een gehannes is om een rechte geleider te vinden van >244 die niet doorbuigt etc etc. Enfin.

Een paar vragen die me wellicht helpen met een knoop doorhakken.
* Ik weet niet of ik winkelnamen en merken mag noemen, maar de cadeaubonnen zijn van de blauwe bouwmarkten waar Buurman Baasje jarenlang reclame voor maakte ;-) , dus daar zit ik aan 'vast'. Uiteindelijk vind ik er daar maar 2. Dan is dus de vraag: de M*** sp6000, is dat wel nog een verstandige keuze voor de enigszins serieuze hobbyist? Ik denk het wel hoor, maar het zou zonde zijn als nu juist dit een ontzettend overpriced model is. Dan gaan die bonnen op termijn ook wel op aan ander functioneel spul, als blikken verf en zo, maar is natuurlijk minder leuk omdat het een cadeau was.

* Ik zou dan twee geleiderails van 1,50 erbij nemen omdat ze toch te koppelen zijn. Vraag: hoe stabiel is zo'n koppeling? Is het daadwerkelijk nagenoeg vergelijkbaar met 1 (veel duurdere en onpraktischer) rail van 3m?

* Zijn zulke rails (bij deze, of wellicht bij andere merken) wellicht multi-inzetbaar? Dat je er ook je bovenfrees op kunt zetten of zo? Indien ja: is dat een argument om in mijn keuze te betrekken?

* Moet ik daar de speciale klemmen ook bijbestellen, of werken gewone lijmtangen in de praktijk afdoende?

Misschien dat ik nog met meer vragen zit straks, maar voor nu ben ik erg benieuwd naar jullie meningen

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.486
1.111
Omgeving Leiden
Ff puzzelen op zondag: bouwmaat. De prijs kan je opsturen :)
Makita is een goede keuze, maar ik zie bij bouwmaat ook festool, milwaukee en dewalt.
Een rail van3 m is kostbaar en onhandig maar wel uit 1 stuk dus inderdaad geen gedoe met koppelen.
Als je dagelijks hele platen zaagt én je kan de rail goed opbergen én je gaat er niet mee op stap, dan zou ik het overwegen.
Voor kleiner werk heb je er niks aan, zodat je dan ook nog een rail van 1500 nodig hebt.
Ik zou eerst 2 x 1500 gebruiken.

Makita geeft op de site aan welke machines er al dan niet met een adapter op de rails kunnen.

Als je plaat vlak ligt dan verschuift de rail niet als je een beetje met beleid zaagt.
Om de rail te fixeren heb je wel speciale klemmen nodig omdat allleen die in de onderkant van de rail passen. Gewone klemmen ztten altijd in de weg.

G.G.

Actieve deelnemer
20 aug 2024
95
37
Wezep
* Moet ik daar de speciale klemmen ook bijbestellen, of werken gewone lijmtangen in de praktijk afdoende?
Ik ben erg tevreden over mij piher T track klemmen.
* Zijn zulke rails (bij deze, of wellicht bij andere merken) wellicht multi-inzetbaar? Dat je er ook je bovenfrees op kunt zetten of zo? Indien ja: is dat een argument om in mijn keuze te betrekken?
Zoals Thomasz al aangaf zijn ze multi inzetbaar. Soms zijn er ook wel 3d geprinte adapters te vinden voor andere gereedschappen.

* Ik zou dan twee geleiderails van 1,50 erbij nemen omdat ze toch te koppelen zijn. Vraag: hoe stabiel is zo'n koppeling? Is het daadwerkelijk nagenoeg vergelijkbaar met 1 (veel duurdere en onpraktischer) rail van 3m?
Ja is stabiel genoeg. Wel even kijken bij koppelen dat je ze goed recht tegen elkaar zet.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.791
1.189
Riemst
Wel even opletten met Makita in de bouwmarkt. Mogelijk is die niet helemaal dezelfde als de machines in de 'pro' winkels. Makita heeft soms uitvoeringen voor de bouwmarkten die afwijken van het standaard gamma.

broekhuis

Actieve deelnemer
11 mei 2011
28
10
Ik heb de M* SP6000. Prima ding. Maar de diepteverstelling van de Festool vind ik wel prettiger werken.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.323
500
Het is geen probleem om een winkel of merk te benoemen zolang je dat maar op een normale manier doet

• Leuk
Waarderingen: jaap

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
609
340
‘s-Hertogenbosch
Makita heeft een paar extra features,o.a. voorrits functie, een afkantel beveiliging voor als je onder een schuinte zaagt.
Diepteverstelling is een dingetje ( kwestie Van wennen)
Ik heb er zelf tien jaar mee gezaagd ( in m’n werkbus), en had privé destijds dezelfde aangeschaft voor eigen gebruik…. ( het was toen nog niet zeker dat ik bij deze werkgever zou blijven). Heb nu sinds twee jaar een festool set voor in de bus…. Bevalt ook goed.
Het ligt er maar net aan waar je prioriteiten liggen en hoeveel geld je er voor neer wilt leggen…

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
83
41
Naarden
Hier prima tevreden met de SP6000J. Voorrits functie vind ik erg prettig en is ook echt een makkelijk dingetje om te doen, kwestie van seconden. Enige waar ik me wel eens aan stoor is dat als ik een lange plaat doe, dat dan de ribbels van de slang over de hoek van de kopse kant van het hout gaan. Wellicht kan ik beter wat duct-tape om het draaibare deel van de afzuiging-aansluiting doen. Maar nu babbel ik in mijzelf.
Naar mijn mening een prima invalzaag voor de serieuze hobbyist, en zo te zien het beste wat ze in hun Gamma hebben. Sorry, ik moest deze maken.

• Leuk
Waarderingen: John1969

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.739
2.433
Klein-Brabant, Vlaanderen
de M*** sp6000, is dat wel nog een verstandige keuze voor de enigszins serieuze hobbyist?
deze dus
we mogen hier namen noemen, enz tenzij het om doelbewuste reclame gaat
ik heb de versie op accu
denk dat je als betere enkel festool kan vinden
mafell en milwaukie zijn mij onbekend
voor zover mij bekend zijn de geleiders van makita en festool uitwisselbaar
bijkomende troef voor makita is de 'haak' waarmee de zaag in de geleider zit, waardoor die er bij schuin zagen niet af valt

• Leuk
Waarderingen: John1969

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.961
102
West-Friesland
deze dus
we mogen hier namen noemen, enz tenzij het om doelbewuste reclame gaat
ik heb de versie op accu
denk dat je als betere enkel festool kan vinden
mafell en milwaukie zijn mij onbekend
voor zover mij bekend zijn de geleiders van makita en festool uitwisselbaar
bijkomende troef voor makita is de 'haak' waarmee de zaag in de geleider zit, waardoor die er bij schuin zagen niet af valt

Plus dat de Makita P-20177 / 198885-7 koppelstuk (2st) voor geleiderails veel beter zijn dan die van Festool, ik gebruik ze in mijn Festool geleiderails. Ze bestaan uit twee delen die je uit elkaar kan drukken met inbusboutjes en daardoor veel vaster zitten zonder de geleiderails te beschadigen.
Mvg, :).

Laatst bewerkt:

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
108
35
België, Limburg
Bij mijn weten zijn er 4 types van rails:
1. Festool patroon: meest gebruikte uitwisselbaar met Makita (extra lip), Metabo, Milwaulkee,... Peter Millard heeft er wat filmpjes over, hier vind je ook makkelijkste accesoires voor. Voor een zaag kan je gewoon wisselen mits nastellen van de speling. Het is de versteviging aan de rand die soms verschilt/ontbreekt en je dus beperkt voor andere zaken. Maar je kan ze dus ook met frezen, decoupeerzagen en zo verder gebruikten.

2. Mafell/Bosch
3. Dewalt
4. Sommige goedkope merken hebben eigen spul.

Voor de rails is een 3m echt wel handig voor plaatmateriaal en die van Makita valt wel mee in prijs.

Zelf heb ik een tweedehands festool gekocht, enige wat ik graag zou zie is de voorritstop van Makita maar de diepteverstelling en de kleur heeft me naar Festool gestuurd. Dit was een aantal jaren geleden toen het aanbod kleiner was. Mafell was bijna niet tweedehands te vinden, Bosch had/heeft issues met zijn zolen.
Milwaulkee schijnt een goede combi van features te hebben, maar ik zit niet op hun 18V platform en een stofzuiger is toch een must dus een kabel is geen probleem. Dewalt heeft zijn eigen rail en ik ben ongegrond geen fan ervan.

De piher T-track klemmen zijn super als accesoire net als parallelgeleiders of een vaste hoekaanslag. En een MFT met scharnieren... o_O

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
297
65
Oss
mogen we daarover meer details ?

volgens mij legt hij uit dat de festool geen voorrits functie heeft zoals de makita wel heeft.
Maar denk niet dat je niet echt zult missen mits je er goed mee omgaat.

Voordeel van makita is dat je de zaag kunt borgen op de rail als je onder schuinte zaagt.
Voor de rest denk ik niet dat er veel verschil in zit in de rail en of zagen van makita, festool, hikoki, milwaukee.
alleen makita is volgens mij wel die het ondiepste kan zagen. En bij makita heb je volgens mij wel pakket ( zaag, 2 x rail van 1,5 en Mbox ).
Wel een punt is dat de rail langer moet zijn dan het plaatmateriaal ivm invallen / uitvallen.
Daar zit bij merken nog wel verschil in bijvoorbeeld lengte bijvoorbeeld 1,4 1,5 of 1,6.
wellicht is dat nog wel belangrijker bij aanschaf welke lengte je nodig hebt dan de zaag.

Maar denk dat het er meer omgaat welk merk je een goed gevoel bij hebt en of al hebt.

• Leuk
Waarderingen: workingwithwood

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
108
35
België, Limburg
Roland dat bedoel ik inderdaad, Milwaulkee heeft dit dacht ik ook.
Als diepte een ding is kan je naar de metabo of de Festool TS60 kijken, de TS75 lijkt me te lomp voor het meeste werk.

Vergeten vermelden als belangrijk argument voor de Festool is dat deze een splinter strook/stuk heeft voor op de kap waardoor je eigenlijk aan beide zijde een splintervrije zaagsnede kunt maken.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
297
65
Oss
Roland dat bedoel ik inderdaad, Milwaulkee heeft dit dacht ik ook.
Als diepte een ding is kan je naar de metabo of de Festool TS60 kijken, de TS75 lijkt me te lomp voor het meeste werk.

Vergeten vermelden als belangrijk argument voor de Festool is dat deze een splinter strook/stuk heeft voor op de kap waardoor je eigenlijk aan beide zijde een splintervrije zaagsnede kunt maken.

Maar voorrits kun je ook keer diepte instelling aanpassen. Ik heb toevallig laatste keer ook makita gekocht en had al vrij veel of 60 % van makita maar rail bewust van makita ivm mogelijkheid om te borgen bij schuin zagen.
Want had me ervoor eigenlijk al voorgenomen niets meer van hun te kopen

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.