Enkele vragen bouw tuinpoort

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
We krijgen aanstaande zomer een nieuwe huisgenoot op vier poten. De tuin moet dus nog 'ontsnap-proof' gemaakt worden en daar hoort ook een tuinpoort bij.
Die poort wordt in totaal 3m breed, met openklapdeuren van elk 1m50. De hoogte dacht ik +/- 1m30 à 1m40 te maken.
Het wordt gewoon een strak, rechtoe-rechtaan ontwerp, zonder fantasietjes of krullen of boogjes.

Over de constructie twijfel ik nog wat. Het wordt een vierkant kader (1m30 x 1m50) met een schuine balk voor de stevigheid.
Ik dacht ofwel gebruik te maken van Douglas: 38mm dik en 110mm hoog, ofwel van Merbau van 40mm x 60mm.
Het wordt afgewerkt met Padoek planken (22mm x 140 mm) die ik met kleine tussenspatie zal vastschieten (idem als onze gevelbekleding).

Ik vermoed dat Merbau een pak duurzamer is dan Douglas? Voor de douglas zou ik 50 euro betalen, voor de merbau 105.
Die meerprijs is het me waard, als de poort dan ook 5 jaar langer kan staan (?).
Maar het is voor qua gewicht dat ik twijfel. Merbau én padoek, gaat volgens mij erg zwaar worden. Ik heb momenteel voor elke 'deur' 2 hengels van elk 100 cm voorzien.

Wat denken jullie?
Gaan voor die Merbau, qua gewicht gaat het wel meevallen? Of is Douglas meer dan OK om als kader te gebruiken?.
Voor hoekconstructie twijfel ik tussen pen/gat (wat allicht beter is) of de makkelijkere halfhouts verbinding (beiden met lijm en deuvels of schroeven).
De schuine balk is me nog niet helder hoe ik die het beste vast kan zetten. Pen en gat lijkt me moeilijk, maar misschien kan iemand me op weg helpen (filmpje youtube?) hoe je dit best aanpakt? maak je dan het gat (en de pan) echt IN de hoek of kies je dan één van de twee balken om je gat in te maken?

Alvast bedankt voor jullie advies!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
ga voor merbau, als het prijsverschil slechts 55 euro is
3 hengen ipv 2
de 2de niet in het midden, maar op 3/4de hoogte
pen&gat ipv halfhout
de diagonaal in de (horizontale) regel
ook pen&gat
je kan vertikaal een stuk van de pen zagen
 
J

j1eke

Guest
40x60 lijkt me wel heel fijntjes voor zo'n grote poort. Meestal wordt breder hout gebruikt om niet al teveel stress op de verbinding te zetten.
Ook optisch is dat wel heel klein.
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Als je voor planken kiest, kun je ook een metalen frame als basis nemen. Dat is slanker en voorkomt problemen met scheefzakken/kromtrekken!
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Als je voor planken kiest, kun je ook een metalen frame als basis nemen. Dat is slanker en voorkomt problemen met scheefzakken/kromtrekken!
Blasfemie!! Metaal promoten op een HOUTbewerkingsforum :LOL:

Ik snap het wel en ik heb er even over getwijfeld, maar dat kan ik niet zelf maken. En laten maken gaat de totale kostprijs weer danig de hoogte in jagen. Dus geen metaal...het zal Douglas of Merbau worden...
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
40x60 lijkt me wel heel fijntjes voor zo'n grote poort. Meestal wordt breder hout gebruikt om niet al teveel stress op de verbinding te zetten.
Ook optisch is dat wel heel klein.
Vandaar dus ook mijn vraag...ik vermoed wel dat Merbau qua kracht/werken wel z'n voordeel heeft op Douglas? En "zo'n" grote poort lijkt het me toch ook niet met maar 1m30 hoogte? Onze buurman heeft met dezelfde houtsoort / dikte een poort van 4m x 2m gebouwd...wel 3 hengsels gebruikt en de poort rust op een wieltje
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
ga voor merbau, als het prijsverschil slechts 55 euro is
3 hengen ipv 2
de 2de niet in het midden, maar op 3/4de hoogte
pen&gat ipv halfhout
de diagonaal in de (horizontale) regel
ook pen&gat
je kan vertikaal een stuk van de pen zagen
En pen en gat lijmen + schroeven of lijmen + deuvel of lijmen + spieën op de kop van de pen?
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Blasfemie!! Metaal promoten op een HOUTbewerkingsforum :LOL:

Ik snap het wel en ik heb er even over getwijfeld, maar dat kan ik niet zelf maken. En laten maken gaat de totale kostprijs weer danig de hoogte in jagen. Dus geen metaal...het zal Douglas of Merbau worden...
Houden van hout betekent ook de zwakte(s) ervan onderkennen, net als in een relatie.. :p
 
J

j1eke

Guest
Zulke afmetingen zie je eerder bij metalen poorten inderdaad. Je kunt wel wat stevigheid winnen door de planken bij de liggers extra goed met het frame te verbinden. Ook zou het heel wat helpen als je de planken in dezelfde hoek als de schoor zou bevestigen, maar dat gooit wel je ontwerp in de war.

Voordeel tov douglas lijkt me vooral dat het wat minder zal vervormen (tenzij je foutloos douglas kunt vinden). Voor het verband in de constructie zou ik liever voor het grotere douglas kiezen.
Als ik het voor een klant zou moeten maken zou ik niet akkoord gaan met zo'n dun frame met zoveel hout eraan. Maar met 3 lange hengen en eventueel een wieltje in het midden zou het prima kunnen werken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
En pen en gat lijmen + schroeven of lijmen + deuvel of lijmen + spieën op de kop van de pen?
pen&gat worden meestal gelijmd
deuvels er dwars door verhoogt de stevigheid
meeste deuvels zijn van beuk, en dat is niet voor buiten geschikt
je kan de deuvels uit resthout van de poort maken
spieën op de kop hangt af van hoe strak je pen&gat kan laten passen
wanneer spieën gebruikt worden, dan is het meestal bij een doorgaande pen en pen&gat waar al dan niet doelbewust speling op zit
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Ik lees net dat ik de Merbau best behandelt omdat er in contact met water (regen?) een stof uit kan lopen die verkleuring geeft...hoe noodzakelijk is dat voor een buitenpoort?

En indien nodig: met wat wordt het dan best behandeld?
Vermoedelijk wordt dat dan een proces dat elke x-aantal jaar herhaald moet worden?
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Nog een vraagje qua constructie. Ik zie bij deuren dat de bovenste balk meestal doorloopt (tekening A), maar misschien is er een goede reden om voor manier B te gaan? Is er een algemene regel over hoe je deze constructie normaal maakt?

Idem met de scheve balk. Sommigen zeggen dat je die best half/half laat raken (zowel tegen horizontale als verticale balk). Andere laten het gewoon juist in de hoek uitkomen...

graag jullie deskundig advies!

image0(3).jpeg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik verkies A boven B omdat je bij B meer kans hebt dat de aansluiting niet waterdicht is, en er veel water in kruipt
een diagonaal plaatsen we meestal enkel in de regels
zit die zowel in de stijl als de regel, dan is er kans dat die de stijlen wegduwt
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
2de reden om voor A te gaan is dat je bij B kops hout horizontaal plaatst
dat is het meest gevoelig voor de weersomstandigheden
het kan droogbarsten krijgen, en nadien kruipt het regenwater er in
 
J

j1eke

Guest
Vrijwel alle deuren worden volgens figuur b gemaakt, met de stijlen die doorlopen van onder tot boven. Als je figuur a zou volgen zou de schoor de neiging hebben de bovendoepel eraf te duwen.

Schoren gaan van dorpel tot dorpel, of van dorpel tot regel. Tussen de liggers dus.
De reden dat je ze niet tegen de deurstijlen maakt idealiter is omdat de schoor dan de neiging heeft om de deurstijl eraf te duwen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik kies voor B, maar plaats een lat die breder is als de poort dik is over de hele bovenkant. Daarmee voorkom je inwatering van bovenaf in de stijlen. Bij de eerste tuindeur die ik gemaakt heb was dat na verloop van tijd echt wel een probleem. Nadat ik de poort ingekort heb en de lat erboven heb aangebracht al jaren geen probleem meer.

De lat lijm ik erop, om te voorkomen dat via de schroef- of spijkergaten water kan binnendringen. Als de bovenkant van de lat schuin geschaafd wordt loopt het water er makkelijk af. Bovendien kun je later de lat eventueel vervangen. Niet dat dat in de meer dan 10 jaar die de lat er nu op zit nodig was.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.