Engels bureautje 'opknappen'

robbes

Nieuw lid
29 nov 2020
1
0
Beste alle,

In mijn thuiswerkkamer heb ik een aardig engels bureautje staan. De inleg van het bureau is alleen voorbij versleten. Wil hier iets anders mee doen dan opnieuw voorzien van leer.


Wil de inleg verwijderen en vervangen voor een zwart marmeren blad. Na wat googlen kom ik tot de tussenconclusie dat; marmeren bladen dik/duur/duur zijn.
Heb de volgende opties bedacht.
- marmer-look folie met daarop een paar mm epoxy giethars
- epoxy+pigmenten voor de marmer-look met daarop een paar mm epoxy giethars

Iemand hier ervaring mee ? suggesties/alternatieve methodieken zijn meer dan welkom

fijne avond
rob
 

Peentjens

Actieve deelnemer
29 mei 2020
111
29
Amersfoort
Ik zou ook zeker niet kiezen voor epoxy. Dat blijft toch een soort anachronisme. En met marmerfolie eronder, een beetje als een plasticprint laminaatvloer: het is het net niet, eigenlijk. Als ik het zo zie verdient dat bureautje beter. Als je geen leer meer wilt, is een inleg met een donkere houtsoort wellicht passender?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.197
558
Hallo Robbes, welkom op het forum.

Je hebt een leuk bureautje. Smaken verschillen maar uit de reacties hierboven proef je al wel een beetje dat niet iedereen enthousiast is over je plannen om het uiterlijk 'op te knappen'. Daar sluit ik me graag bij aan.

Met de nadruk op "een kwestie van smaak": zo'n glimmende zwarte plaat past echt héél mooi bij de monitor 😎maar niet bij het bureautje zelf. Je ziet inderdaad wel vaker marmer op een klassiek kastje maar dat zijn dan doorgaans wasmeubeltjes of lampetkastjes. Die zijn meestal minder diep dan jouw bureau.
Als nieuw leer geen optie is zou ik kiezen voor een passende plaat triplex of multiplex, transparant gebeitst of gelakt in een kleur naar keuze. Na het verwijderen van het leer wordt wel duidelijk hoe dik de plaat moet worden. Zorg dat de nerf van de deklaag in de breedterichting van het bureau loopt, van voor naar achter geeft een onrustige aanblik.
 

Wjsalter

Actieve deelnemer
9 jul 2019
76
33
Herselt
Heb zelf geen ervaring met het marmeren van epoxy, maar wel al een aantal filmpjes van gezien op youtube en dat zou moeten lukken.
Een voorbeeld is deze van "Evan and Katelyn" (link). Wel een waarschuwing, hun energieniveau is niet voor iedereen weggelegd...
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
913
316
Ik zou zeker weer voor leer gaan, dit soort meubeltjes wordt steeds schaarser. Er is ook leer te koop in glanzend zwart, maar ook een stuk leer van dit formaat gaat iets kosten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.