en nu sparen voor een Sawstop…

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
200
26
Sint-Michielsgestel
Net terug uit het ziekenhuis; vanmiddag tijdens het zagen met m’n oude Kity tafelzaag in de zaag gegrepen. Hoe dan? Ik denk dat ik het stuk hout recht wilde leggen maar eerlijk gezegd weet ik niet meer precies hoe het ging.
Ik heb relatief geluk gehad, geen bot of pezen geraakt, maar wel drie vingertoppen diep ingezaagd. Hechtingen in elke vinger, huidreparatie erop en morgen terug voor wondonderhoud.
Ik ben veiligheidskundige dus nu erg kritisch op mezelf. Grote fout? Geen moderne zaagtafel met een kap over het zaagblad. En de ongeschreven regel overtreden dat je nooit in de buurt van het draaiende zaagblad komt. En… er komen vast nog meer oorzaken naar boven.
Anderhalve week geleden heb ik nog naar de nieuwe kleine Sawstop tafelzaag gekeken. Veel geld, maar een mooi product én met een unieke veiligheidsmaatregel. En hoe gaat dat dan? “Ach, eerst maar eens flink aan de slag met de Kity, die kan in principe alles wat ik nú nodig heb. Zo’n nieuwe zaag komt ooit wel een keer….

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.486
1.111
Omgeving Leiden
We kunnen wel van alles gaan zeggen en vertellen, maar jij hebt dat vast allemaal ook al bedacht. En spookt het in je hoofd. Keer op keer.

Sterkte en een goed herstel gewenst.

• Leuk
Waarderingen: Hkuit en jaap

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.323
350
Heelsum
Net terug uit het ziekenhuis; vanmiddag tijdens het zagen met m’n oude Kity tafelzaag in de zaag gegrepen. Hoe dan? Ik denk dat ik het stuk hout recht wilde leggen maar eerlijk gezegd weet ik niet meer precies hoe het ging.
Ik heb relatief geluk gehad, geen bot of pezen geraakt, maar wel drie vingertoppen diep ingezaagd. Hechtingen in elke vinger, huidreparatie erop en morgen terug voor wondonderhoud.
Ik ben veiligheidskundige dus nu erg kritisch op mezelf. Grote fout? Geen moderne zaagtafel met een kap over het zaagblad. En de ongeschreven regel overtreden dat je nooit in de buurt van het draaiende zaagblad komt. En… er komen vast nog meer oorzaken naar boven.
Anderhalve week geleden heb ik nog naar de nieuwe kleine Sawstop tafelzaag gekeken. Veel geld, maar een mooi product én met een unieke veiligheidsmaatregel. En hoe gaat dat dan? “Ach, eerst maar eens flink aan de slag met de Kity, die kan in principe alles wat ik nú nodig heb. Zo’n nieuwe zaag komt ooit wel een keer….
Wow beterschap, hopelijk snel en volledig herstel…. Velen van ons kennen situaties waar het net goed ging…

• Leuk
Waarderingen: Hkuit

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
744
260
Middelburg
Ik wens je een goed en voorspoedig herstel, dat moet enorm schrikken zijn geweest. Ik heb zelf ook geen SawStop op mijn formaatzaag en ik moet eerlijk bekennen ik ben altijd op mijn qui-vive (lees een beetje bang). Ja een mens doet soms gekke dingen in zijn onderbewustzijn ieder kan zo iets stoms overkomen, daar zijn we mensen voor, dus ik zal nooit zeggen dit overkomt mij niet. Wat ik mezelf heb aangepraat is; bij vermoeidheid of als ik te veel aan mijn hoofd heb, niet zagen. En als ik zaag doe ik dat zonder pottekijkers in mijn beurt die mij kunnen afleiden, maar 100% alles uitsluiten is niet mogelijk, en dan is een SawStop een verdomd goeie optie (ik denk dat het een kwestie van tijd is, maar in de toekomst zullen alle zagen worden voorzien van deze SawStop technologie en dan is het voorgoed vaarwel met die goedkope bouwmarkt zagen, Stumpy heeft hier een goed onderbouwd verhaal over geschreven via YouTube)

Laatst bewerkt:

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
669
320
Het Groene Hart
Eerst en voor alles een goed en spoedig herstel gewenst!

Voor mij (altijd voorzichtig en op mijn hoede bij het gebruik van de tafelzaag) was dit de reden voor de aanschaf van een SawStop toen ik een nieuwe tafelzaag ging uitzoeken. Stel je kiest er voor om een paar honderd euro uit te sparen en je krijgt een ongeluk, dan heb je daar denk ik heel veel spijt van.

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
200
26
Sint-Michielsgestel
Dankjulliewel allemaal. We zijn een dag verder en het gaat best goed; redelijk geslapen, rond 5 uur vanochtend begon het herbeleven. Terug geweest naar het ziekenhuis, chirurg was tevreden. Verder heel rustig aan gedaan, even bijslapen en verwerken.

Ik deel graag met jullie wat er is gebeurd. Voorgeschiedenis; ik ben op m’n 50e met houtbewerking begonnen, 8 jaar geleden. Cursus fijnhoutbewerking gevolgd maar niks mbt machines. Dat heb ik geleerd door naar YouTube video’s te kijken.
Zo wist ik van het gevaar van kick-back en de noodzaak van het …-mes (riving knive), maar over dat hulpstuk boven het zaagblad had ik nooit zo nagedacht. Volgens mij zat dat ook niet bij mijn Kity 617 toen ik ‘m kocht, 6 jaar geleden.
Ik heb altijd wel gezonde angst (respect) voor dat sneldraaiende blad gehad en had mezelf ook aangeleerd om achter de zaag te blijven en dan nog iets naar links, uit de richting van eventuele kick-back (en ja, dat heb ik ook al eens meegemaakt, stuk hout in m’n buik gekregen, zonder ernstige schade maar wel even schrikken).
Maar gisteren stond ik anders. Ik heb twee weken geleden de garage opgeruimd en de zaag stond meer in de ruimte. Ik had ‘m ook wat naar het midden getrokken zodat ik meer uitvoer lengte had, en ik ging eikenhouten plinten verzagen die ik ooit van mijn buren heb overgenomen toen zij die naar het afvalstation wilden brengen. Het zagen viel niet mee, de zaag had moeite met het hout en volgens mij kwam doordat het eiken was én omdat de riem van de zaagmotor niet zo strak meer stond, hij neigde naar slippen.
Ik had de zaag op een paar millimeter hoger staan dan de dikte van het hout. Omdat het zo langzaam ging heb ik toen geprobeerd of het beter ging als ik het blad wat hoger zou draaien. Já, dat scheelde best veel! Ik ging dus verder met zagen en ik ging rechts van de zaagmachine staan zodat ik de lange plint (110mm, dus niet extreem lang) erdoor kon trekken. Dat werkte ook, maar het hout dreigde wat scheef te gaan volgens mij. Toen heb ik in een impuls naar het hout gegrepen, waarschijnlijk om het recht te duwen richting de geleider en toen zat ik met drie vingers in het zaagblad…
Ik heb de zaag en de afzuiger nog uitgezet en ben ons huis ingelopen. Tegen mijn dochter van 22 die toevallig thuis was zei ik dat het mis was en dat zij de huisartsenpost moest bellen. De rest kun je zelf wel invullen.
Ik heb geen bot, pees of nagel geraakt, en daarmee heb ik geluk gehad. Nu afwachten hoe het herstel gaat verlopen. Computeren, auto-, fiets-, motorrijden, gitaarspelen, koken; ik gebruik mijn rechterhand bij veel activiteiten die ik belangrijk of leuk vind, dus ik hoop dat het goed gaat 😊.

• Leuk
  • Wow
Waarderingen: rinus en DitchDeurne

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.466
762
Moordrecht
Geluk bij een ongeluk dus.. Het gaat zo snel mis... Wees idd maar blij dat je al je vingers nog kan tellen

Ik heb 5 hechtingen in mn kin omdat ik ff snel een paar blokjes zonder spouwmes wilde zagen. Spouwmes lag eraf omdat ik wat in wilde zagen en met mn toenmalige zaag kon dat er niet op blijven zitten. 5 blokjes verder, het laatste blokje schoot scheef en werd gegrepen door de achterkant van het zaagblad. Zo tegen mn kin. Ik heb heel veel geluk gehad, dat weet ik wel. Paar cm omhoog of omlaag en het was ernstiger geweest.

Veel beterschap in ieder geval!

• Leuk

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
744
260
Middelburg
Er worden veel onwaarheden gezegd en getoond op Youtube/internet en soms zie ik handelingen waarbij mijn nekharen overeind reizen, Ik vind Stumpy video over veilig zagen één van de betere

• Leuk

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.466
762
Moordrecht
Daarbij zijn er ook echt idioten aan het werk. Zag er laatst 1, in de US, een beginnend youtuber, zagen zonder spouwmes, uit de vrije hand en dan ook nog vrij zware brokken ruw hout. Dan is het niet meer de vraag of, maar wanneer het gebeurd

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
609
340
‘s-Hertogenbosch
; ik gebruik mijn rechterhand bij veel activiteiten die ik belangrijk of leuk vind, dus ik hoop dat het goed gaat 😊.
In ieder geval beterschap en een spoedig herstel toegewenst… Als het alleen vleeshapperij is dan zal het waarschijnlijk nog wel effe gevoelig blijven maar tijd heelt alle wonden Goed dat je het hebt willen delen, het zet mij in ieder geval ook weer aan het denken, als houtbewerker ben je elke dag met je machines bezig en dan wordt het snel een gewoonte….
Opletten dus….

Wat je nog niet gemeld hebt, is dat je je rechterhand misschien ook gebruikt voor zeker zo belangrijke zaken die je hier niet wil noemen 🤪🫣
Ik hoop dat je je niet laat weerhouden om dat ding weer aan te zetten,

• Leuk

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
398
336
's-Hertogenbosch
Bah zeg!
Kan ons allemaal overkomen, hoe voorzichtig we ook zijn

Zelf heb ik een week of 3 geleden door de zure appel gebeten en een FestoolTKS80 mèt Sawstop gekocht
Heb er lang over nagedacht want het blijft een berg geld, maar ik (en mijn vrouw zeker!) ben er blij mee

Nu nog tijd vinden om te gaan zagen, maar dat is weer een ander probleem :)

• Leuk

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
108
35
België, Limburg
Veel beterschap, niet alleen fysiek maar ook mentaal want dat gaat ook niet in je koude kleren zitten.

Zelf heb ik uit schrik ervoor een tafelzaag lang uitgesteld en de hele cataloog aan accesoires voor de invalzaag gekocht. En toen ik er eentje "nodig" had heb ik me een Skill gekocht en dadelijk die micro-jig rippers erbij. Ik ben me bewust dat ik met die dingen eigenlijk altijd boven het zaagblad zit, maar gezien ik alleen maar kleine stukken zaag vind ik het beter dan de kap gebruiken en dan zitten fiemelen om iets door te duwen.
Met de komst van de Sawstops naar Europa staat dit ook wel hoog op de lijst. Juist omdat ik vrees dat ik soms even snel iets wil doen en het dan toch eens mis gaat.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.009
254
Met de komst van de Sawstops naar Europa staat dit ook wel hoog op de lijst
Bij mij ook. Wanneer het zo uitkomt wil ik ook overstappen naar een Sawstop.
Nu zijn de meeste machines waar wij mee werken wel ‘vleeseters’ maar ik vind ook de zaagtafel wel de gevaarlijkste.

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
677
136
Stiens
Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Heb ook zoiets gedaan, ca 10 jaar geleden. Bij mij was de oorzaak vermoeidheid. Ik had op dat moment niet aan de zaagtafel moeten staan. Wat ik precies deed toen het verkeerd ging, weet ik niet meer.
Ik kwam er vanaf met een doorgesneden zenuw in de duim. Andere zenuwen hebben de functie overgenomen. Voelt een beetje verdoofd en ik denk er nauwelijks nog aan. Ik kwam er dus goed vanaf en ben gelukkig niet werkplaatsschuw geworden.

Laatst bewerkt:

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
413
409
herkenbaar, vooral dat deel dat je niet meer precies weet hoe het gegaan was... heb zoiets met een vlakbank meegemaakt. hele gekke gewaarwording!

sterkte!

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
200
26
Sint-Michielsgestel
Korte update; het gaat vooruit. Nog steeds zijn niet alle wonden dicht maar dat komt goed en ik heb nu meer last van mijn vingers dan in de 1e week, waarschijnlijk omdat alles nu aan het helen is.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.