En een zoutpot...

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat is aardig gelukt! Wat een prachtig stuk hout is het, lijkt wel esdoorn. Hoe groot is het, hoe heb je afgewerkt, lijkt wel gestabiliseerd en hoe maak je zo'n scharniertje?

jaap
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Dat is een mooi zoutpot geworden!
Nu zag ik bij het origineel een soort lepel. Heb je deze bewust achterwege gelaten?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat is aardig gelukt! Wat een prachtig stuk hout is het, lijkt wel esdoorn. Hoe groot is het, hoe heb je afgewerkt, lijkt wel gestabiliseerd en hoe maak je zo'n scharniertje?

jaap
Esdoorn inderdaad. Ik heb een jaar of 10 geleden bij van Dijk in Laren (ver voor de brand) eens een hele stam esdoorn tot 80x80 balkjes laten verzagen - voor draaihout. (Ze waren nog zeiknat toen ik ze ophaalde, na twee weken waren ze al helemaal groen. Toen maar opgelat in de schuur ;-) ). Er zat van alles tussen, waaronder balkjes met veel reactiehout - zoals je ziet. Het potje is 70x70x70 - min of meer onbedoeld/onbewust tot een kubus uitgekomen, maar feitelijk is dat wel ook de bedoeling. Het is niet gestabiliseerd, alleen afgewerkt met 'gekookte' lijnolie. Het scharniertje is de eenvoud zelve. Ik frees 5 mm sleuven van 10 mm hoog en 15 mm diep (ongeveer) in corpus en deksel. Daar gaan twee latjes van 5 mm dik in (in het corpus), die op maat worden geschaafd (in situ), dan op lengte gezaagd, en van voren afgeschuind. De achterrand van het deksel en de scharnierlatjes worden met een 4.8 mm afrondfrees afgerond. Daarna deksel monteren en fixeren. Op 4.5 mm van de achter- en onderrand van het deksel boor ik aan beide zijkanten een gat van 2 mm door deksel en latje. Daar gaan vervolgens 2 mm draadnagels in, die ik in het deksel doorhamer (zodat ze vast zitten) en afknip, en het knipvlak vlak vijl.

Ik weet niet of het ding voldoende afsluit om zout in te bewaren (of het zout geen vocht gaat aantrekken) - anders moet ik daar nog wat op verzinnen.

Voor Hunto: ja, die lepel heb ik bewust weggelaten. Om twee redenen: ten eerste, het gat voor die lepel zorgt ook voor meer 'opening' waardoor het zout vocht kan gaan aantrekken. Daarnaast is het in de keuken goed gebruik om zout niet met een lepel, maar met de vingers/hand te doseren...
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Daarnaast is het in de keuken goed gebruik om zout niet met een lepel, maar met de vingers/hand te doseren...
Dat kan natuurlijk ook. Ik zou het dan weer met de lepel in mijn hand doseren. Zo zijn er vele wegen die naar een lekkere maaltijd leiden…
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
94
132
Hoe heb je het ronde gat gemaakt? Een grote (forstner)boor, de bovenfrees of een draaibank?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.