Elektriciteit vanaf stopcontact aanleggen

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
903
196
Stiens
Ik ga een werkbank bouwen en daar wil ik stroom naartoe hebben. Ik denk aan twee dubbele stopcontacten.

Ik kan dat eenvoudig doen met een dikke kabel met een stekker (eventueel met een schakelaar) naar een stopcontact. De kabel werk ik handig weg.

Misschien mag het zo niet eens? Geen idee. De vraag is, wat de correcte manier is om een kabel aan een andere kabel te knopen waarvan de verbindingen achter een werkbank verdwijnen waar stof komt, enz. Ik heb in het verleden gewerkt (geknoeid) met kroonsteentjes en isolatietape maar is dat voldoende?

Móet je binnen werken met een kabeldoos? En mag je daarin nog steeds kroonsteentjes gebruiken (je kan ze nog per kilo kopen) of móet het met lasklemmen?

1766324807921.png1766324995855.png

Of een aftakmof. Is dat de manier?

1766324752284.png

Laatst bewerkt:

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
709
341
Het Groene Hart
Zo'n kabeldoos is toch ideaal? Zorg dat je de juiste maat wartels hebt voor je kabel en het wordt heel netjes.

Kroonsteentjes zou ik niet doen, die wago's zijn ideaal. Haal wel de echte en geen namaak van ali oid.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.898
2.843
Klein-Brabant, Vlaanderen
regelgeving VL <> NL
dus mijn oplossing toch even aftoetsen

steek je een stekker in een bestaand stopkontakt, dan telt alles wat op die draad aan die stekker hangt, in principe niet als deel van de installatie
maw hoeft niet in een keuringsverslag te komen

sluit je de nieuwe kabel binnenin het bestaande stopkontakt aan, dan telt elk nieuw stopkontakt op die nieuwe kabel mee om te zien of je het max van 8 stopkontakten op 1 automaat niet te boven gaat

wago's zijn de beste verbinding, zoals @FredR het schrijft
edoch, normaal ga je met de kabel van het ene naar het andere stopkontakt
dus wago's zijn niet nodig
verbindingsdozen evenmin
als stopkontakten op de werkbank zijn opbouwhydro het handigst
om kabels leid je door een wurgnippel

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.109
312
Moet dat bestaande stopcontact behouden blijven, anders kun je toch gewoon met een kniedeksel en opbouwmateriaal doorlussen.
Ik zou nieuwe stopcontacten niet achter maar boven werkbank plaatsen.

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.907
272
Rotterdam
Je kan ook een serieuze verdeeldoos nemen en die boven je werkbank schroeven.
De stekker steek je in een bestaand stopcontact.

Wil je toch liever inbouwstopcontacten, dan moet je inbouwdozen monteren. Als je voor een van de twee dozen een diepe doos neemt, kan je de wago’s daar in wegwerken.

Ik heb in mijn werkkamer van die kabelgoot K40 Attema gebruikt. Die gaat over het bestaande stopcontact heen en daar zitten dan weer twee dubbele stopcontacten op.
Daarmee is alle kabel en aansluitingen afgedekt.

• Leuk
Waarderingen: elzenmaa

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
903
196
Stiens
Aan allen,

De stopcontacten komen zeker boven de werkbank. De kabel werk ik deels weg achter een betimmering van OSB en komt voor een ander deel vrij te liggen.

Ik tak af van een dubbel geaard stopcontact dat een eindje van de nieuwe werkbank af zit. Op die plaats wel handig als er een stopcontact overblijft. Bovendien (snap ik nu) zou ik met doorlussen toch wel boven die acht stopcontacten uitkomen.

Ik wil met één kabel naar de werkbank en daar twee dubbele opbouw stopcontacten aansluiten. Onderweg moet ik dan toch een keer verdelen en dan zijn die Wago's wel nodig.

workingwithwood

Post veel
22 okt 2008
903
196
Stiens
Ik heb in mijn werkkamer van die kabelgoot K40 Attema gebruikt. Die gaat over het bestaande stopcontact heen en daar zitten dan weer twee dubbele stopcontacten op.
Daarmee is alle kabel en aansluitingen afgedekt.
Het 'bron' stopcontact zit een eindje verderop.

Ik had nog niet aan een goot met daarop meerdere stopcontacten gedacht. Zal het overwegen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.