Een tijdje geleden heb ik besloten om een keuken te maken voor in ons huis. Het meeste zal uit MDF gemaakt worden en de frontjes wilden we van massief eiken maken. Omdat het zelf verlijmen geen optie is, kwam ik al snel uit bij eikenpanelen.nl voor de platen. Maar toen ik even op het forum ging kijken, kwam ik bij deze post uit: https://www.woodworking.nl/showthread.php?17252-werken-van-eiken-panelen Daaruit bleek het volgende:
1. Het vochtpercentage moet op 10-12% blijven, evt zelf vochtmeter meenemen
2. De sandwitchconstructie zorgde er voor dat het MDF niet boog, het eiken werkte wel. Dat zorgde ervoor dat het eiken geen ruimte had om te werken en het ging scheuren.
Nu vroeg ik mij af, er staat op de site dat je klampen moet gebruiken: "Bij de toepassing als vrijdragend element, zoals bij keukendeurtjes en dergelijke, dien je een massief houten paneel altijd aan één zijde (meestal de achterzijde) te voorzien van stevige klampen. Dat voorkomt teleurstellingen door kromtrekken als gevolg van langdurige ongelijkheid in vochtgehalte aan de buiten- en binnenkant van de keukenkastjes."
Maar als je dat doet, vraag je om scheuren, zou ik zeggen?
1. Het vochtpercentage moet op 10-12% blijven, evt zelf vochtmeter meenemen
2. De sandwitchconstructie zorgde er voor dat het MDF niet boog, het eiken werkte wel. Dat zorgde ervoor dat het eiken geen ruimte had om te werken en het ging scheuren.
Nu vroeg ik mij af, er staat op de site dat je klampen moet gebruiken: "Bij de toepassing als vrijdragend element, zoals bij keukendeurtjes en dergelijke, dien je een massief houten paneel altijd aan één zijde (meestal de achterzijde) te voorzien van stevige klampen. Dat voorkomt teleurstellingen door kromtrekken als gevolg van langdurige ongelijkheid in vochtgehalte aan de buiten- en binnenkant van de keukenkastjes."
Maar als je dat doet, vraag je om scheuren, zou ik zeggen?