Eikenhouten vloerdelen verwijderen en opnieuw leggen

robske

Nieuw lid
28 mei 2012
5
0
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over mijn eikenvloer die ik graag met jullie wil delen in de hoop op wat advies en ervaringen. Het gaat om volledig eikenhouten planken die met mes en groef aan elkaar zijn gelijmd. De onderkant van de vloer ligt echter los, dus de planken zijn niet vastgemaakt aan de ondervloer. De vloer ligt momenteel niet netjes en ik zou deze graag beter en vaster willen leggen.

Mijn vraag is: Is het mogelijk om deze gelijmde vloerdelen los te halen zonder dat de planken beschadigd raken, zodat ik de vloer opnieuw kan leggen? Ik wil namelijk voorkomen dat de planken kapotgaan tijdens het loshalen, zodat ik ze opnieuw kan gebruiken.

Alle tips en suggesties zijn welkom! Heeft iemand hier ervaring mee of misschien een idee over de beste aanpak? Alvast bedankt voor jullie hulp!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.897
2.941
Uit ervaring kan ik je vertellen, dat je die vloer er niet heel uit krijgt. Ik haal zulke vloeren regelmatig van marktplaats, om het hout als timmerhout te gebruiken. Als je er veel tijd aan wil besteden, kan je de naden doorzagen met een multitool en dan de losse planken met een schijffrees van een nieuwe groef rondom voorzien en de vloer leggen met masonite stroken als veer. Zo werden er vroeger en misschien nu ook nog wel , vloeren gelegd. Die stroken zijn uit mijn hoofd 50mm breed. Dus werk voor een spil frees. Die veren zitten goed strak in de groeven.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.304
746
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als de plankten nu zonder naad aan elkaar liggen, raak je de zaagbreedte van de multitool kwijt. Als er een naad tussen zit die breder is dan die zaagbreedte, raak je niets kwijt. Scheefzagen heeft overigens wel vervelende gevolgen, dus dat moet je voorkomen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.897
2.941
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een massieve houten vloer naadloos ligt. Als het mes afbreekt is niet zo erg. Je wil voorkomen dat er een deel van de groef afbreekt.
 

robske

Nieuw lid
28 mei 2012
5
0
Hmmm, ga eens kijken hoe dit te doen.

ZIjn er geen lijmoplossers of iets dergelijks.
 

robske

Nieuw lid
28 mei 2012
5
0
is verlijmd in mes en groef, maar de vloer heeft momenteel dorpels en willen hem liever aan een stuk hebben en hij heeft op diverse plekken kieren en vering.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.