Eikenhouten tafel kale delen verduurzamen

Jason_1

Nieuw lid
26 jan 2025
7
2
Amsterdam
Ik heb deze eikenhouten tafel gekocht. Zoals je ziet is hij gelakt, maar zijn de hoger gelegen delen kaal geworden door het gebruik.

Ik vind de tafel erg mooi zoals hij is maar wil ook dat hij klaar is voor de komende 20 jaar. Dus ik wil dat er die kale delen geen vlekken kunnen komen bijv.

De lak zit er verder goed op dus wat kan ik het beste doen met behoud van de uitstraling? Helemaal schuren lijkt me niet goed wat dat betreft. Dus alleen de kale delen lakken? En dan transparante of gekleurde lak? Want ik weet niet of de gelakte delen hun kleur hebben door lak of door veroudering.

Ik ben alleen wel bang dat de nieuwe lak niet mooi op de oude lak hecht of dat het lelijk worden. Dus andere suggesties dan lak zijn natuurlijk ook welkom.

Bijlagen

• IMG_4024.jpg
    IMG_4024.jpg
    144,9 KB · Weergaven: 51
  • signal-2025-01-26-103407_002.jpeg
    signal-2025-01-26-103407_002.jpeg
    126 KB · Weergaven: 50

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
508
226
Weet je zeker dat de tafel gelakt is en niet geolied? Het ziet er eerder uit als olie. Mijns inziens hoort zo'n tafel ook met olie afgewerkt te worden.
Als het wel een olieafwerking is, kan je de tafel ontvetten, licht opschuren met de hand (om de contouren goed te volgen) en dan opnieuw in de olie (gekookte lijnolie, tungolie, of mijn favoriet: verbeterende houtolie van De Cokerije). Enig kleurverschil door slijtage zal nog blijven, maar dat hoort ook bij de leeftijd en uitstraling van zo'n tafel.
Een olie afwerking houdt het 20 jaar en nog veel langer, hooguit 1 à 2 keer per jaar een nieuw laagje olie erop.

Jason_1

Nieuw lid
26 jan 2025
7
2
Amsterdam
Ik begrijp je idee maar in het echt heeft het echt zo’n harde glans van lak. Dat zie je niet op de foto. Na schoonmaken met terpentine blijft dit ook. Dus ik denk lak. Het voelt ook helemaal glad, je voelt geen nerf meer.

Ik vind olie wel een goede suggestie. Alleen de kale delen oliën en de lak gewoon laten zitten en langzaam laten afslijten?

Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.291
484
als er echt lak of ets dergelijks op zit kan je m.i. de tafel beter ontvetten even heel licht schuren met korrel 180 en dan twee keer lakken met een transparante lak.
dan houd je de uitstraling en het kleurverschil maar is toch je hele blad beschermd.

voor olie moet de oude lak er af olie op een gelakte tafel maat deze vettig omdat de olie niet in de lak trekt

Jason_1

Nieuw lid
26 jan 2025
7
2
Amsterdam
Ik heb de proef op de som genomen en ben voor olie gegaan. Schuren+lakken vond ik toch te spannend en vooral ook te veel werk. De kale delen zijn maar een klein slagje donkerder geworden, het valt erg mee. De uitstraling is precies hetzelfde.

@boertje125 Je hebt gelijk dat de gelakte delen nu een beetje vettig zijn. Je kunt een vinger er op zien maar het is niet zodanig dat je kleding er vies van wordt. Het is niet ideaal maar voor mij geen probleem. En nu zijn meteen alle kleine gaatjes en krasjes ook beschermd.

• Leuk
Waarderingen: knotwilg en Miko

Jason_1

Nieuw lid
26 jan 2025
7
2
Amsterdam
@boertje125 Ik herinnerde me nog iets van vroeger. Als je iets echt op hoogglans wil brengen met was of olie poets dan als laatste stap uit met een microvezel glasdoek. Net weer gedaan. Wat het doet weet ik niet maar één keer eroverheen en het is perfect uitgepoetst, ik zie nu geen vingerafdrukken meer .

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.403
730
Moordrecht
Was is sws geen verkeerd idee als onderhoudslaag op zo'n tafel, zeker met een "hardende" component in de was, zoals carnauba. Periodiek behandelen en je tafel blijft mooi

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.