Eikenhouten bureau constructie

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
M'n volgende project zal een bureau gaan worden voor mezelf (zowaar) en ben me een beetje aan het orienteren wat ik wil bouwen.

Ik vind dit een erg mooi design:


Zoiets, in deze (optische) dikte zou ik ook wel willen gaan doen. Wat ik alleen niet snap is waarom hij z'n blad verlijmt op het frame. Het is me niet helemaal duidelijk waar het frame zelf van gemaakt is, kan ook eiken zijn maar zeker weten doe ik het niet.

Gaat dit (in nederlands klimaat) niet barsten?

Is het niet handiger om te schroeven en speling over te houden in de schroefgaten? Probleem dan is dat je aan twee kanten moet schroeven en dus zichtbare schroeven hebt (aan de onderkant en dus ook de binnenkanten van de zijkanten).

Hoe zou je dit kunnen aanpakken (met massief hout)?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
Hoe zou je dit kunnen aanpakken (met massief hout)?
Kijk naar de constructie die hij in een ander werkstuk gebruikt. Ik weet de officiele Nederlandse naam niet (die hele lange zwaluwstaarten), in het Duits is het een Gratverbindung. Dit geeft alles de ruimte om te werken.

Een lade in het midden, waar je zit is naar mijn ervaring hopeloos. Ik heb er liever een links of/en rechts.

 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.779
747
Enschede, Twente
Een lade in het midden, waar je zit is naar mijn ervaring hopeloos. Ik heb er liever een links of/en rechts.
Meestal is zo’n lade bedoeld om een toetsenbord in te bewaren of wat schrijfgerei zodat het niet op de tafel ligt te liggen. Daar heb je niks geen last van. En het oog houdt van symmetrie.
Goede YouTuber trouwens, meneer Pedulla. Maakt mooie dingen.
 

Peter Traag

Nieuw lid
4 nov 2022
6
8
Amsterdam
M'n volgende project zal een bureau gaan worden voor mezelf (zowaar) en ben me een beetje aan het orienteren wat ik wil bouwen.

Ik vind dit een erg mooi design:


Zoiets, in deze (optische) dikte zou ik ook wel willen gaan doen. Wat ik alleen niet snap is waarom hij z'n blad verlijmt op het frame. Het is me niet helemaal duidelijk waar het frame zelf van gemaakt is, kan ook eiken zijn maar zeker weten doe ik het niet.

Gaat dit (in nederlands klimaat) niet barsten?

Is het niet handiger om te schroeven en speling over te houden in de schroefgaten? Probleem dan is dat je aan twee kanten moet schroeven en dus zichtbare schroeven hebt (aan de onderkant en dus ook de binnenkanten van de zijkanten).

Hoe zou je dit kunnen aanpakken (met massief hout)?
Hij gebruikt verschillende lijmen. De verlijming van het blad aan het frame wordt met een elastische polymeerlijm gedaan, terwijl de buitenzijden met een niet elastische pvac lijm verlijmd worden. Wat we niet zien is hoe dit meubel er over 10 jaar uitziet natuurlijk ;-).
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.243
536
Eanske
ingoogni.nl
En het oog houdt van symmetrie.
In zijn boeken serie "The nature of order" beschrijft de architect Christopher Alexander 15 fundamentele waarden. Een daar van is symmetrie. Hij bestudeerd dit en komt tot een systeem van rangschikken van de "kwaliteit" van een patroon op basis van locale symmetrie. Daarin scoort "de lade in het midden" net iets lager dan de "lade links of rechts". Verder in de drie delen van de serie komt hij steeds weer terug op het statische van symmetrie ten opzichte van gelijkvormigheid.

Zeer lezenswaardige boeken voor meubelmakers. (programmeurs hebben natuurlijk zijn "A pattern language" al in de kast staan)
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Kijk naar de constructie die hij in een ander werkstuk gebruikt. Ik weet de officiele Nederlandse naam niet (die hele lange zwaluwstaarten), in het Duits is het een Gratverbindung. Dit geeft alles de ruimte om te werken.

Een lade in het midden, waar je zit is naar mijn ervaring hopeloos. Ik heb er liever een links of/en rechts.

Die zwaluwstaarten zijn idd wel een goed idee en ook simpel en snel te maken ja, ik ga daar maar eens verder op borduren.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
In zijn boeken serie "The nature of order" beschrijft de architect Christopher Alexander 15 fundamentele waarden. Een daar van is symmetrie. Hij bestudeerd dit en komt tot een systeem van rangschikken van de "kwaliteit" van een patroon op basis van locale symmetrie. Daarin scoort "de lade in het midden" net iets lager dan de "lade links of rechts". Verder in de drie delen van de serie komt hij steeds weer terug op het statische van symmetrie ten opzichte van gelijkvormigheid.

Zeer lezenswaardige boeken voor meubelmakers. (programmeurs hebben natuurlijk zijn "A pattern language" al in de kast staan)
Na de nodige jaren van houtbewerking ben ik er inmiddels wel achter dat design verreweg het meest ingewikkelde is van deze hobby/dit vak. Leuk om te lezen!
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Hij gebruikt verschillende lijmen. De verlijming van het blad aan het frame wordt met een elastische polymeerlijm gedaan, terwijl de buitenzijden met een niet elastische pvac lijm verlijmd worden. Wat we niet zien is hoe dit meubel er over 10 jaar uitziet natuurlijk ;-).
Ik geloof wel dat deze meubelmaker duurzame projecten maakt maar ik voel me niet heel comfortabel bij die techniek, zeker hier in nederland niet.

Aangezien hij dit in Australie maakt is dat ook een ander klimaat dan hier in nederland, het is daar volgens mij het hele jaar daar redelijk vochtig en de huizen zijn vaak ook climate controlled dus het zou goed kunnen dat hij veel minder rekening hoeft te houden met de werking van hout.
 

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
82
53
Hoofddorp
M'n volgende project zal een bureau gaan worden voor mezelf (zowaar) en ben me een beetje aan het orienteren wat ik wil bouwen.

Ik vind dit een erg mooi design:


Zoiets, in deze (optische) dikte zou ik ook wel willen gaan doen. Wat ik alleen niet snap is waarom hij z'n blad verlijmt op het frame. Het is me niet helemaal duidelijk waar het frame zelf van gemaakt is, kan ook eiken zijn maar zeker weten doe ik het niet.

Gaat dit (in nederlands klimaat) niet barsten?

Is het niet handiger om te schroeven en speling over te houden in de schroefgaten? Probleem dan is dat je aan twee kanten moet schroeven en dus zichtbare schroeven hebt (aan de onderkant en dus ook de binnenkanten van de zijkanten).

Hoe zou je dit kunnen aanpakken (met massief hout)?

Het ziet er heel mooi uit, maar ik zou die dikte toch even uitproberen, want dat werkt niet voor iedereen.
Mijn bureau thuis is ongeveer twee centimeter dunner dan dit ontwerp, maar is eigenlijk nog te dik voor mij (als je uitgaat vanuit de basisregels qua ergonomie) en ik zit eigenlijk altijd met mijn bovenbenen tegen het bureaublad, als ik 'netjes' zit.
Dat is natuurlijk voor iedereen verschillend, maar het zou zonde zijn om zoiets moois te bouwen en dat je erachterkomt dat je het helemaal niet fijn vindt.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Het ziet er heel mooi uit, maar ik zou die dikte toch even uitproberen, want dat werkt niet voor iedereen.
Mijn bureau thuis is ongeveer twee centimeter dunner dan dit ontwerp, maar is eigenlijk nog te dik voor mij (als je uitgaat vanuit de basisregels qua ergonomie) en ik zit eigenlijk altijd met mijn bovenbenen tegen het bureaublad, als ik 'netjes' zit.
Dat is natuurlijk voor iedereen verschillend, maar het zou zonde zijn om zoiets moois te bouwen en dat je erachterkomt dat je het helemaal niet fijn vindt.
Goede tip, totaal niet bij stilgestaan! Ik zal eens meten hoeveel ruimte ik heb.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.123
519
Moordrecht
Idd een goeie. Mijn vrouw wilde persè een mooi klassiek bureau, met 12 cm blad, is echt heel mooi, maar ze kan zelfs met haar 1,6m er niet goed achter zitten. Ze gebruikt een kniestoel en dan is het net aan te doen. Met genoeg beenruimte en lekkere werkhoogte is het nog wel even puzzelen dus.

Bureau gaat er wel weer uit dus, of ik een hoekbureau wil maken...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.