Eiken wandplank met led verlichting en blinde bevestiging

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Gisteren begonnen met het maken van twee eiken wandplanken voor in de keuken. We komen ruimte te kort en wat planken biedt de oplossing. Maar als ik planken plaats in de keuken, krijg ik schaduw op het aanrechtblad. Dus leek het me handig om LED verlichting in de planken te integreren. Ik zal hier verslag doen van het bouwen. Helaas geen foto's van de bouw van de LED verlichting.

Het hout komt van Masave, Rick heeft de planken voor me verzaagd zodat ik ze later weer kan verlijmen op elkaar.
Dus als eerste de onderste planken aan twee zijdes gefreesd. Er zitten sparingen voor de blinde bevestiging, de led strip en de in/uitgang van de ledstrip en kabel.
IMG_5853.JPEG

Close up van de beugel t.b.v de blinde bevestiging.
IMG_5854.JPEG

Close up van het twee zijdig frezen. Dit is voor de in/uitgang van de kabel van het led profiel.
IMG_5855.JPEG

De test passing zit zo strak dat ik het profiel er niet meer uit krijg.. Niet handig straks voor het afwerken maar goed.
IMG_5851.JPEG

Ook gelijk maar even getest. Dit LED profiel kan ik straks via Philips Hue bedienen. We hebben daar ook wat andere verlichting van in huis dus zit het mooi op 1 systeem aangesloten.
IMG_5857.JPEG

En het boven- en onderste deel verlijmd.
IMG_5861.JPEG

IMG_5863.JPEG

To be continued..

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.687
1.187
Fryslân
Wat voor ledverliching hebbje gebruikt als ik vragen mag? Is het sfeerverlichting of wat meer een hoofdverlichting? Dit systeem ziet er strak uit!

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
118
26
Dat zit er al lekker strak in! Ik ben ook wel benieuwd naar het soort LED en hoe/waar je de voeding verwerkt.

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Wat voor ledverliching hebbje gebruikt als ik vragen mag? Is het sfeerverlichting of wat meer een hoofdverlichting? Dit systeem ziet er strak uit!
Het is wel bedoeld als werklicht voor het aanrecht. Ik heb tegen het plafond een koof gemaakt waarin spots zitten en de afzuigkap ook geïntegreerd. Maar de planken zorgen voor schaduw op het werkblad, vandaar de geïntegreerde verlichting.

En nu heb ik hem gelijk in RGBWW uitgevoerd. Kan dus alle kleuren kiezen, maar ook koud- en warm wit. De led strip heeft 60 led/m1. De sturing is d.m.v. een Zigbee controller. Hierdoor kan ik hem dus koppelen aan het Philips Hue systeem waar ik wat meerdere lampen van heb in huis. Maar met een Zigbee controller kun je ook andere systemen koppelen zoals Innr, Philips Hue, Osram Lightify, Amazon Echo, Alexa en Ikea.

Dat zit er al lekker strak in! Ik ben ook wel benieuwd naar het soort LED en hoe/waar je de voeding verwerkt.
De voeding verwerk ik in de koof van de afzuigkap. Hier zit ook de voeding van de afzuigkap zelf dus daar kan ik alles makkelijk in kwijt. De planken komen dus links- en rechts naast de afzuigkap:

Foto keuken.jpg

Foto is alweer van een aantal jaar terug, inmiddels hebben de wanden en plafond een nieuwe kleur gekregen. Achter het werkblad wil ik nu tegels aanbrengen. Zijn toch wat schades van stoten met pannen etc. op het stucwerk gekomen.

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
De Zigbee controller:
IMG_5871.JPEG

De driver:
IMG_5872.JPEG

Het profiel
IMG_5873.JPEG

De spaghetti in de koof van de afzuigkap gemonteerd.
IMG_5874.JPEG

De planken aan de wand en de verlichting doet het nog steeds gelukkig haha.
IMG_5876.JPEGIMG_5879.JPEG

Jammer genoeg niet zonder schade, wat een prutser ben ik ook af en toe :ROFLMAO:
43392B85-009B-4880-BDF5-459DFE3191C1.jpg

En 's avonds een beeld. Er is nog wel schaduw zichtbaar op het blad, maar ik ben wel blij dat het voor het oog egaal is verlicht.
IMG_5881.JPEG

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
611
442
heb je een linkje naar waar je het profiel / led-strip gekocht hebt ?

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Mooi geworden hoor! is het verlijmen ook zonder problemen gegaan?
Ja verlijmen was gelukkig een fluitje van een cent. Alleen moet ik echt meer lijmklemmen gaan aanschaffen, can't have enouqh clamps..
heb je een linkje naar waar je het profiel / led-strip gekocht hebt ?
Dit specifieke profiel komt van een professionele partij. Maar wat ze doen is standaard U-profiel voorzien van een diffuser. Dit kan in verschillende materialen zoals PVC, acryl etc. Je kunt ze standaard kopen, maar de grotere partijen maken het zelf. Een profiel wat van eenzelfde soort diffuser gebruik maakt is deze:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.