Eiken voordeur - welke behandeling?

Xandom

Nieuw lid
11 aug 2018
4
0
Ik zou onze eiken voordeur (oostkant) willen behandelen tegen weersinvloeden, maar de kleur van de blanke eik zoveel mogelijk willen behouden én de behandeling zo natuurlijk mogelijk willen houden.
Lijnolie (1e laag verdund met 50% terpentijn) heb ik geprobeerd maar verdonkert/vergeelt te veel naar mijn smaak.
Is druivenpitolie of walnootolie een optie (waarom wel of niet)? Andere alternatieven?
Bedankt alvast voor het meedenken!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik had in mijn vorige huis een zelfgemaakte eiken voordeur. Blank afgelakt met sikkens cetol. Deur ook op het oosten. Uiteindelijk (na een jaar of 8) groen geschilderd. De buitenzijde werd steeds lichter de binnenzijde gaf geen probleem. Bij afwerking met veel soorten olie buiten moet je veel vaker schilderen dan met een goede lak.
 

Schipper

Actieve deelnemer
22 sep 2014
27
1
Ik heb mijn voordeur afgelopen jaar helemaal kaal gemaakt en afgelakt met international perfection plus. Fantastisch spul. Absoluut niet natuurlijk maar een 2 componenten Poly urethaan. maar glashelder. Je blijft dus de structuur goed zien en er zit een goed uw filter in. Verkleuren doe je uiteindelijk niets tegen. Maar je kan het wel vertragen.
Deur is wel hoogglans. Ik vind dat mooi en het blijft lang goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.