Eiken voor buiten behandelen Osmo Hardwax, Rubio of Sky Lit

Rogier1311

Actieve deelnemer
19 okt 2021
52
2
Den Haag
Ik heb al een hoop gelezen op dit forum over de desbetreffende producten, maar wat wordt nou toch het meest gebruikt?

Sky lit blijft een watergedragen 2K en heb al eens eerder met een soortgelijk product gewerkt en daar werd ik niet heel heet van. Daarnaast hoor je dat bij veel belasting het spul gaat glimmen. En dat zou je dan moeten oplossen met Sky lit titanium. Weer een extra product lijkt mij omslachtig.

Heb nu een aantal eiken spullen in de Jotun Treolje solvent gezet. Is alleen een olie en lijk dus op Rubio. Vraag me alleen af of dit ook een goede keus is voor tafelbladen. Hout wat veel belast wordt zullen we maar zeggen.

Osmo Hardwax heb ik nog nooit mee gewerkt maar lijkt mij een goede keus omdat er ook gebruik wordt gemaakt van een wax.

Wie o wie kan mij nog wat tips en advies geven.

Mvg
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Eiken buiten in de lak blijft erg onderhoudsgevoelig, onder invloed van vooral de zon maar ook vocht blijft de lak zelden lang goed. Olie is ook onderhoudsgevoelig maar wel veel makkelijker even tussendoor bij te werken.
Ik heb eiken in kwaliteits bootlak maar ook dat vraagt veel aandacht;)

De belasting waar je over spreekt heeft minder invloed dan het weer
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Rubio en Osmo zijn gewoon primair voor binnen...... en lijken vaak meer op een lak dan op een pure olie.
Kies gewoon een buitenafwerking en werk deze regelmatig bij.
 
J

j1eke

Guest
Ben geen fan van lak op een buitentafel. De kans dat er water onder komt op een horizontaal oppervlak is veel te groot.
Ben zelf meer van het oliën, maar ik vond het ook niet erg als je de leeftijd er wat aan af kan zien. Veelgebruikte oppervlakken gaan wel in de olie, vooral tegen vlekken en zodat ze niet eindeloos nat blijven.
Ik vind zelf Woca buitenolie wel fijn, maar thuis gebruik ik eigenlijk gewoon alle restjes op die ik heb, zolang het maar geen film vormt. De laatste jaren doe ik het met danish oil, werkt ook orima. Gaat niet heel lang goed, maar ik vind het prima om het elke twee jaar even te schuren en opnieuw aan te brengen.

Klanten willen wel soms een filmvormende behandeling op een tafel om hem schoon te maken. Maar dan nog heb ik liever een beits dan een lak. Daarvoor gebruikten we de laatste paar keer Sigma DS TX en dat beviel best, niet al te duur en eenvoudig aan te brengen, maar een film is gewoon niet mijn ding. Ze hebben ook een niet filmvormende beits , geloof ik.

Er zijn wel hardwax oliën voor buiten, ben daar zelf ook wel nieuwsgierig naar en ga dat binnenkort eens proberen.
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
198
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
@j1eke , ik heb laatst woca zwarte beitsolie gebruikt op eiken maar zelfs na een week drogen bleef dat afgeven als ik er met een doek overheen ging. Doe ik dan iets verkeerd of hoort er nog wat overheen dan?
1e foto is met 1 laag, 2e foto zie je goed how het afgeeft op zowel de lamswollen poets als gewoon keukenpapier, na ruim een week.

28D046A9-3581-4AC8-91BB-51A62E26E573.jpegB2072313-A696-4C16-925D-547867618CBB.jpeg
 
J

j1eke

Guest
@j1eke , ik heb laatst woca zwarte beitsolie gebruikt op eiken maar zelfs na een week drogen bleef dat afgeven als ik er met een doek overheen ging. Doe ik dan iets verkeerd of hoort er nog wat overheen dan?
1e foto is met 1 laag, 2e foto zie je goed how het afgeeft op zowel de lamswollen poets als gewoon keukenpapier, na ruim een week.

Oei, dat is vervelend. Misschien toch iets te dik aangebracht, of de temperatuur te laag? Ze zeggen wel dat je de overtollige olie na 5 minuten moet afvegen.

Heb zelf nog nooit zo'n donkere kleur gebruikt. Het kan wel even duren voordat het droog is inderdaad. Ze zeggen zelf 24-48 uur, maar dat is wel optimistisch. Maar 7 dagen is dan wel veel. Heb zelf ook wel gehad dat er nog iets vanaf kwam, maar zo erg herken ik niet.
Misschien even contact opnemen met de leverancier/distributeur?
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
198
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Ja ik was in eerste instantie echt blij met het diepe zwart wat het werd, maar toen het er ook weer af kwam was ik toch wel een beetje beduusd.
Uiteindelijk heb ik er nog een coating overheen gedaan nu, maar dat was niet de bedoeling.

En in mijn hoofd; als ik de 'overtollige olie' er na 5 minuten af had gehaald was er wellicht nog wel meer af gekomen.

Aan de temperatuur kan het niet liggen; het is op mijn werkplaats nooit kouder dan 17graden geweest

Ik ga inderdaad wel ff navragen.
 

Bast-hout

Actieve deelnemer
28 dec 2020
198
94
Milsbeek
www.bast-hout.nl
Wel heel mooi zwart die woca olie. Blijft het een matte uitstraling behouden?
Ja als je er verder niets overheen doet blijft het mat. Erg mooi inderdaad maar ging voor mij niet goed.

De truuk schijnt te zijn dat je eerder (na20min) uitpoetst (waarbij veel weg lijkt te gaan) en in laat trekken en dan evt een nieuwe laag. Rinse/repeat
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.