Eiken vloerdelen samenlijmen: hoe?

JdBigg

Nieuw lid
2 dec 2021
16
1
Boxtel
Ik ga een nieuwe bedombouw maken voor onze Ikea boxspring. De stoffen bekleding daarvan is gesloopt door onze poes :-(
Ik heb een partijtje eiken vloerdelen van 20x150 waarvan ik de bedzijden wil maken. Door per zijde 3 planken samen te lijmen, krijg ik geschikte bedzijden.
Nu heb ik voor mezelf een paar vragen waar jullie vast meer ervaring mee hebben:
- Kan ik de halfhout gezaagde vloerdelen zo samenlijmen, of kan ik de zijden beter eerst haaks zagen (de profielen eraf dus) en dan tot één plank lijmen? En dan meteen met lamello koekjes, bijv om de 50 cm.
- Sommige planken sluiten niet goed aan. Kan ik die met de lijmklemmen laten aansluiten, of moet ik dat bij eiken vergeten? Zie bijgaande foto.
- De zijkanten zijn niet allemaal strak. Ik dacht er daarom een schuin kantje aan te frezen, of kan ik ze beter zelf zagen en dan strak tegen elkaar lijmen? Mijn vrouw houdt niet van schuine kantjes zegt ze ;-)
V7DF4A128-CCE6-4F44-9F06-3B91314FCC48.jpegast bedankt voor het meedenken!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kan ik de halfhout gezaagde vloerdelen zo samenlijmen, of kan ik de zijden beter eerst haaks zagen (de profielen eraf dus) en dan tot één plank lijmen? En dan meteen met lamello koekjes, bijv om de 50 cm.
op voorwaarde dat de profielen voldoende haaks zijn, heb je bij deze L-aansluiting het voordeel dat het lijmoppervlak minstens met de helft groter is dan wanneer je de sponning er af zaagt
1640897383141.png



Sommige planken sluiten niet goed aan. Kan ik die met de lijmklemmen laten aansluiten, of moet ik dat bij eiken vergeten? Zie bijgaande foto.
ik zou het er op wagen
tegenwoordig is de lijmnaad sterker dan het hout zelf
mislukt het toch, dan zaag je de profielen er uit
iets wat je anders toch gedaan zou hebben
De zijkanten zijn niet allemaal strak. Ik dacht er daarom een schuin kantje aan te frezen, of kan ik ze beter zelf zagen en dan strak tegen elkaar lijmen? Mijn vrouw houdt niet van schuine kantjes zegt ze ;-)
dat schuine kantje moffelt de niet-strakke kant weg
moet het echt 1 ononderbroken vlak zijn, dan kan je niet anders dan er een rechte kant aan te zagen

succes bij het verlijmen !
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en JdBigg

jorisvh

Post veel
Ik heb een partijtje eiken vloerdelen van 20x150 waarvan ik de bedzijden wil maken. Door per zijde 3 planken samen te lijmen, krijg ik geschikte bedzijden.
20cm uit 1 stuk is te breed ivm werken / schotelen, zeker als het geen perfect kwartiers hout is.
Met het halhouts rabat en bij gebruik voor gevel of vloer zonder verlijming is dat geen probleem maar als je gaat verlijmen tot 1 paneel van 60cm wel.
Ik zou daarom elke plank in de lengte in 2 zagen.
- Kan ik de halfhout gezaagde vloerdelen zo samenlijmen, of kan ik de zijden beter eerst haaks zagen (de profielen eraf dus) en dan tot één plank lijmen? En dan meteen met lamello koekjes, bijv om de 50 cm.
- Sommige planken sluiten niet goed aan. Kan ik die met de lijmklemmen laten aansluiten, of moet ik dat bij eiken vergeten?
- De zijkanten zijn niet allemaal strak. Ik dacht er daarom een schuin kantje aan te frezen, of kan ik ze beter zelf zagen en dan strak tegen elkaar lijmen? Mijn vrouw houdt niet van schuine kantjes zegt ze ;-)
Als de maatvoering van de rabatten niet perfect is kan je die niet goed lijmen (slechts 1 van de verticale zijdes zal goed contact maken, 2 planken zullen niet mooi in 1 vlak komen, …). Ik zou alle rabatten er af zagen. Zo worden het ook allemaal dezelfde planken ipv 1 zijde halfhouts rabat en 1 zijde recht en heb je volledige vrijheid bij het samenstellen.
Bij het verlijmen de richting van de groeiringen goed om en om leggen.
Lamellen helpen om alles vlak te positioneren. Ga wel eerder voor om de 25-30cm, die dingen kosten toch niks.
 

JdBigg

Nieuw lid
2 dec 2021
16
1
Boxtel
20cm uit 1 stuk is te breed ivm werken / schotelen, zeker als het geen perfect kwartiers hout is.
Met het halhouts rabat en bij gebruik voor gevel of vloer zonder verlijming is dat geen probleem maar als je gaat verlijmen tot 1 paneel van 60cm wel.
Ik zou daarom elke plank in de lengte in 2 zagen.

Als de maatvoering van de rabatten niet perfect is kan je die niet goed lijmen (slechts 1 van de verticale zijdes zal goed contact maken, 2 planken zullen niet mooi in 1 vlak komen, …). Ik zou alle rabatten er af zagen. Zo worden het ook allemaal dezelfde planken ipv 1 zijde halfhouts rabat en 1 zijde recht en heb je volledige vrijheid bij het samenstellen.
Bij het verlijmen de richting van de groeiringen goed om en om leggen.
Lamellen helpen om alles vlak te positioneren. Ga wel eerder voor om de 25-30cm, die dingen kosten toch niks.
Dankje voor het meedenken Joris, goede adviezen, daar kan ik mee verder :)
 

JdBigg

Nieuw lid
2 dec 2021
16
1
Boxtel
op voorwaarde dat de profielen voldoende haaks zijn, heb je bij deze L-aansluiting het voordeel dat het lijmoppervlak minstens met de helft groter is dan wanneer je de sponning er af zaagt
Bekijk bijlage 112391




ik zou het er op wagen
tegenwoordig is de lijmnaad sterker dan het hout zelf
mislukt het toch, dan zaag je de profielen er uit
iets wat je anders toch gedaan zou hebben

dat schuine kantje moffelt de niet-strakke kant weg
moet het echt 1 ononderbroken vlak zijn, dan kan je niet anders dan er een rechte kant aan te zagen

succes bij het verlijmen !
Dankje voor het meedenken en je nuttige adviezen! Ik meld hier op het forum nog wel terug hoe het afloopt ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.