Eiken tafelblad

peveer

Nieuw lid
6 apr 2023
8
9
Haarlem
Ik ben van plan om een eiken houten tafel te maken uit 10 oude vloerdelen die 20 jaar in ons huis hebben gelegen. Dus als het goed is zijn ze goed gedroogd. Ik heb de groeven aan de onderkant er af gehaald met de vandiktebank. Het idee is om 2 planken op elkaar te lijmen en dan de 5 delen die overblijven met dominos en houtlijm aan elkaar te klemmen. Het blad wordt ongeveer 35mm dik en de afmeting van het blad is 90 x 190 cm. Waarschijnlijk komen er aan beide uiteinden stalen U profiel poten aan (rekening houdende met de werking van het hout).

Ik heb daar nog 2 vragen over:
1. Wat zou de voorkeur zijn qua hout werking om de vloerdelen op elkaar te lijmen? Zie bijgevoegde schets.
2. Is een blad van 35mm dik genoeg om doorzakken te voorkomen? Zo niet, wat zou de best manier zijn om versteviging aan te brengen? Ik heb nog vloerdelen over.

Bijlagen

• IMG_20250410_150609.jpg
    IMG_20250410_150609.jpg
    44,7 KB · Weergaven: 45
  • IMG_20250410_071002.jpg
    IMG_20250410_071002.jpg
    68,9 KB · Weergaven: 33
  • IMG_20250410_070951.jpg
    IMG_20250410_070951.jpg
    68,4 KB · Weergaven: 28

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.513
348
Torhout, België
Als het hout goed droog is, is de oriëntatie niet zo kritisch. Ik zou me meer laten leiden door wat mooi is qua tekening m.a.w. welke schikking lijkt er esthetisch het meest 1 geheel te vormen i.p.v. aparte planken? Dan krijg je vanzelf wel een willekeurige oriëntatie. Schikking A zou ik niet doen. Bij het minste schotelen zullen bovenste en onderste planken van elkaar weg bewegen. Om meer stijfheid te krijgen zou je onderaan 2 planken op hun kant kunnen bevestigen. Eventueel ietsje ingewerkt in een groef, en schuin gezaagd naar kopse kanten van tafel toe. Beste constructie is nog altijd via kader, waar ook poten aan bevestigd zijn met pen en gat. Een klassieke tafelconstructie dus. Kun je eens een tekening tonen van de constructie die je in gedachten had? Dan kunnen we gerichter advies geven.

peveer

Nieuw lid
6 apr 2023
8
9
Haarlem
Ik heb nog geen tekening gemaakt van het uiteindelijk ontwerp. Ik ben nog een beetje zoekende wat werkt en wat we mooi vinden (mijn vrouw heeft nog weleens andere voorkeuren 😉). Ik heb wel een foto bijgevoegd van wat we mooi vinden. Ik zou het liefst geen kader willen gebruiken om meer ruimte onder de tafel vrij te houden. 2 planken onder het blad is een goed idee. Zou je dan adviseren om ze los van elkaar op evenredige afstand te bevestigen of aan elkaar lijmen en in het midden plaatsen?

Bijlagen

• processed-735205F8-3A23-42E7-AF12-AA5DEE2FFFE2-e1718130629893.jpeg
    processed-735205F8-3A23-42E7-AF12-AA5DEE2FFFE2-e1718130629893.jpeg
    87,9 KB · Weergaven: 24

peveer

Nieuw lid
6 apr 2023
8
9
Haarlem
Hoe zou ik dat praktisch gezien het beste kunnen aanpakken? Eerste de bovenkant en onderkant los van elkaar fabriceren en dan op elkaar lijmen?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.859
2.473
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe zou ik dat praktisch gezien het beste kunnen aanpakken? Eerste de bovenkant en onderkant los van elkaar fabriceren en dan op elkaar lijmen?
ik heb een hersenbreker gebaard, vrees ik
op papier is het mooi om half om half te verlijmen
in praktijk kan je het 1 voor 1 opbouwen
de uitdaging is dat telkens een halve breedte uitsteekt + je zowel horizontaal als vertikaal moet persen
bij 2 aparte breedtes moet je uitgerust zijn om die tegen mekaar te persen
dat kan perfekt met een vlakpers van een paar ton
die zijn zeldzaam
ik laat de stok in het hoenderhok . . .

Ik heb mijn blad op deze manier gemaakt/gelijmd en dan nog een rand er onder zodat het een dik 3laags blad lijkt.
Als ik het goed hebt begrepen is dit ook hoe ZotVanHout het bedoelt.
Ik heb helaas geen foto hoe ik het hebt gemaakt/geklemd, maar het zijn heel wat balken en lijmklemmen geweest.
Ik heb eerst de eerste bovenste en de 2 onderste gedaan, en een dag later de volgende 2 en dan elke dag zo door.
Op deze manier heb ik het niet gehaast gedaan en het mooi onder controle kunnen houden.

_ 2025-04-10 om 23.29.49.jpg

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.513
348
Torhout, België
Zou je dan adviseren om ze los van elkaar op evenredige afstand te bevestigen of aan elkaar lijmen en in het midden plaatsen?
Zou ze op evenredige afstand plaatsen, en iets korter zagen dan de tafel, en ook schuine uiteinden, zodat ze niet goed zichtbaar zijn.

De geschrankte verlijming had ik ook aan gedacht. Zal een stabieler blad opleveren, maar wel complexere verlijming. Daarom wou ik het niet voorstellen 🙂

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.859
2.473
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb mijn blad op deze manier gemaakt/gelijmd en dan nog een rand er onder zodat het een dik 3laags blad lijkt.
Als ik het goed hebt begrepen is dit ook hoe ZotVanHout het bedoelt.
Ik heb helaas geen foto hoe ik het hebt gemaakt/geklemd, maar het zijn heel wat balken en lijmklemmen geweest.
Ik heb eerst de eerste bovenste en de 2 onderste gedaan, en een dag later de volgende 2 en dan elke dag zo door.
Op deze manier heb ik het niet gehaast gedaan en het mooi onder controle kunnen houden.

Bekijk bijlage 155702
mooi getekend
aan deze opbouw dacht ik inderdaad

jorisvh

Post veel
dat het hout goed droog is, is geen reden om geen rekening te houden met oriëntatie bij het verlijmen. ook droog hout werkt onder invloed van luchtvochtigheid die door de seizoenen varieert.

planken met 1/2 overlap zou ik niet doen. dat een stuk ingewikkelder en ik zie het voordeel niet. ik vind het beeld op de kopse kant dan ook niet mooi, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk.

door de planken per 2 te verdubbelen met het hart in tegenoverliggende richting worden ze heel stabiel en moet je minder rekening houden met oriëntatie in de volgende stap. maar de vraag is wel of die verlijming het houdt. een plank van 17,5mm die wil schotelen genereert enorme krachten.

ik zou ze per 2 met hart in dezelfde richting lijmen en dan, met hart om-en-om, tegen mekaar. eigenlijk alsof het 35mm planken waren die zo uit de boom gezaagd zijn.

als je iets van dwarsbalken of metalen profielen toevoegt, zeker zorgen dat er zijdelingse beweging mogelijk blijft (slobgaten, sliding dovetail, …).

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Handtools only
Even een paar foto's van het blad wat ik hebt gemaakt.
Kopse kant is persoonlijk, voor mij was het een bewuste keuze.
Het lijmen is verder geen drama, maar je moet het wel goed voorbereiden, genoeg balkjes gebruiken en klemmen.
De balken heb ik beplakt met plakband zodat ze niet gingen verlijmen met het blad door de lijm die er tussen uit loopt.

Het blad is geschroefd op het stalen frame, maar dat moet je niet te vast zetten en de gaten groter houden, daarom heb ik er en sluitring onder gedaan. Zo kan het hout nog wat werken.

Ik sta nu op het punt om een weekendje weg te gaan naar het land van ZotOpHout, maar ik kan volgende week wel even kijken of ik niet ergens foto's hebt, ik kan bijna niet geloven dat ik dat niet hebt gedaan.

_ 2025-04-11 om 09.50.39.jpg

_ 2025-04-11 om 09.50.22.jpg

_ 2025-04-11 om 09.50.59.jpg

peveer

Nieuw lid
6 apr 2023
8
9
Haarlem
Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik denk dat de overlappen verlijming voor mij iets teveel van het goede is.

Ik kan me wel vinden in het idee van @jorisvh door ze per 2 met hart in dezelfde richting te lijmen en dan, met hart om-en-om, tegen mekaar. Voor de stabiliteit aan de onderkant van het blad kan ik dan 2 planken maken die ik enigszins infrees. Zie bijgevoegde schets. Ik was niet van plan om over de breedte profielen of balken te bevestigen.

@Ambidexterity mooie tafel!

Bijlagen

• 1744377892369.jpg
    1744377892369.jpg
    38,8 KB · Weergaven: 18

jorisvh

Post veel
Kopse kant is persoonlijk, voor mij was het een bewuste keuze.
Ik stel mijn mening bij. Mooi! 👍
Voor de stabiliteit aan de onderkant van het blad kan ik dan 2 planken maken die ik enigszins infrees.
Structureel gezien (buigstijfheid) is het effect van over 1/10de? van de breedte de effectieve dikte verhogen met 1/3 redelijk verwaarloosbaar. Met 35mm dikte en 1m90 lengte (en de poten wellicht niet helemaal op het einde (overspanning 1m50?) komt het wel goed.
Als de tafel als dansvloer voor meerdere personen moet kunnen dienen, zou ik wel wat voorzien maar dan meer dan dit.

• Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

peveer

Nieuw lid
6 apr 2023
8
9
Haarlem
De tafel is niet bedoeld als dansvloer, al weet je het met jonge kinderen maar nooit natuurlijk 😄 ik vermoed dat de overspan iets van 1,60/1,70m wordt. Als het blad in elkaar gelijmd is zal ik is testen hoe belastbaar het is.

Deel 1 zit in de klemmen.

Bijlagen

• IMG_20250411_203515.jpg
    IMG_20250411_203515.jpg
    95,4 KB · Weergaven: 19

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.