Eiken tafelblad vullen vóór afwerking met twee componenten olie?

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Hallo,

Ik heb een oude eiken salontafel verzaagd en de planken in een andere verhouding weer aan elkaar gezet om als statafel/bartafel te kunnen dienen, is goed gelukt :)
Op twee plekken zit er toch nog een kiertje (0,3 mm) tussen de kopse kanten :-(

Die kleine kiertjes wil ik opvullen voordat de tafel behandeld wordt met Rubio MonoCoat olie.
Waarmee opvullen zodat ze door de olie niet extra geaccentueerd worden? Bijvoorbeeld witte houtlijm met schuurstof of Guppa of giethars?

Groet,
Kappie.
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Een kiertje van 0,3mm, daar ga je niks tussen krijgen. Mocht je een kier van 3mm bedoelen, dan zou ik gaan voor schuurstof met een beetje lijm, dat werkt prima.
Hallo Jan,
Dank je. Ik bedoel echt minder dan een mm ... Ik was bang dat gedroogd schuurstof met lijm meer olie zou opnemen dan de rest en dus na behandeling die plekjes juist zou laten opvallen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik permitteer me even de vrijheid om namens Jan te antwoorden... :p


Wat voor een product je ook gebruikt, het gaat een andere karakteristiek hebben dan het hout zelf en het opnemen van olie zal dus ook altijd anders zijn.
Maar zoals gezegd, ik denk niet dat je iets in die 0,3mm gaat krijgen. Wellicht dat als je het zo oliet, dat het al gevuld is, dat zou je op een hoekje kunnen proberen.
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
...
Maar zoals gezegd, ik denk niet dat je iets in die 0,3mm gaat krijgen.
...
Het was ongeveer 0,6 mm ...
Hoe ik het gedaan heb: In een injectiespuit met dikke naald waarvan de punt stomp geslepen is heb ik met water verdunde witte houtlijm gedaan. Hiermee de spleetjes gevuld en resten voorzichtig weggehaald met een vochtige doek.
Vervolgens heb ik het blad geschuurd (bandschuurmachine) terwijl de lijm nog vochtig was, het schuurstof is a.h.w. er in gewreven. Na drogen nogmaals schuren. Resultaat is dat de spleetjes nagenoeg onzichtbaar zijn, slechts de tekening van het hout verraadt een overgang.
Nu maar hopen dat het oliën e.e.a. niet teniet doet. Wordt vervolgd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.