Eiken tafel gekocht

dirkkampen

Nieuw lid
5 aug 2024
2
1
Nederland
Twee jaar geleden heb ik een eettafel gekocht van zeer oud eikenhout bij dit bedrijf bedrijf. De tafel was duur en zag er prachtig uit; ik was er erg blij mee. Nu, na twee jaar, merk ik dat de kleur van de tafel langzaam verandert en minder mooi wordt.

Heeft iemand tips om de originele kleur terug te krijgen en hoe ik de tafel goed kan onderhouden zodat de kleur niet verder verandert? Ik hoor graag jullie mening!

Alvast bedankt!

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.373
698
Moordrecht
Foto's zouden helpen. Weet je wat de afwerking van de tafel is? geolied of gelakt? Het zou goed kunnen dat de afwerking van de tafel wat slijt.

Edit: ik zie het al, matte lak, naar alle waarschijnlijkheid Skylt of iets soortgelijks. Dat slijt, zeker bij veelvuldig gebruik, maar kan gewoon opnieuw aangebracht worden. Heel licht opschuren en een nieuwe laag aanbrengen.

Heb je het bedrijf zelf al gecontact? Ze kunnen je wellicht adviseren hoe dit aan te pakken. Je moet toch eerst weten wat ze precies gebruikt hebben

• Leuk
Waarderingen: dirkkampen

dirkkampen

Nieuw lid
5 aug 2024
2
1
Nederland
Foto's zouden helpen. Weet je wat de afwerking van de tafel is? geolied of gelakt? Het zou goed kunnen dat de afwerking van de tafel wat slijt.

Edit: ik zie het al, matte lak, naar alle waarschijnlijkheid Skylt of iets soortgelijks. Dat slijt, zeker bij veelvuldig gebruik, maar kan gewoon opnieuw aangebracht worden. Heel licht opschuren en een nieuwe laag aanbrengen.

Heb je het bedrijf zelf al gecontact? Ze kunnen je wellicht adviseren hoe dit aan te pakken. Je moet toch eerst weten wat ze precies gebruikt hebben
ohh ja inderdaad, klopt wat je zegt ik had ze net aan de lijn en ze gaven aan dat het een van de meeste voorkomende problemen bij eik hout, ik heb met ze een afspraak gemaakt ze zullen bij mij thuis komen fixen wel voor een paar honderd euro maar its okay zolang ik van mijn eettafel blijf houden geen probleem

maar toch bedankt voor u advies

• Haha
Waarderingen: 48rmc

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
463
202
Dat zijn goede zaken voor ze.
Over twee jaar is de tafel weer verkleurd, kan je ze weer laten komen. En over 10 jaar hebben ze de tafel dubbel verkocht.

Elke transparante afwerking verkleurt over tijd, of het nou Skylt, hardwax of olie is. En elke afwerking slijt en heeft op zijn tijd onderhoud nodig, olie wellicht wat vaker dan 2k afwerking. Maar onderhoud draait de verkleuring niet terug. Volgens mij kan dat alleen door de afwerking geheel te verwijderen, inclusief de bovenste laag van het hout, en opnieuw af te werken.

Tenzij de fabrikant anders heeft voorgespiegeld (in welk geval de rekening niet bij jou zou moeten liggen), zou ik proberen te accepteren dat hout verkleurt, want is het vechten tegen de bierkaai.
Maar jouw geld natuurlijk.

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
279
52
Zeewolde
mijn eiken tafel met skylt is nog als nieuw. 6 jaar oud nu. Maar uiteraard moeilijk te beoordelen of die niet in zijn geheel is verkleurd. Dit gaat dusdanig geleidelijk dat het moeilijk te zien zou zijn denk ik.

Maar de laklaag zelf is nog in nieuwstaat.

• Leuk
Waarderingen: Count Chocula

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
641
216
Middelburg
ohh ja inderdaad, klopt wat je zegt ik had ze net aan de lijn en ze gaven aan dat het een van de meeste voorkomende problemen bij eik hout, ik heb met ze een afspraak gemaakt ze zullen bij mij thuis komen fixen wel voor een paar honderd euro maar its okay zolang ik van mijn eettafel blijf houden geen probleem

maar toch bedankt voor u advies
Zo is dat!!!!,.... de tafel heeft toch al een dikke €3000 euro gekost, wat kan jou het bommen die paar honderd euro, zolang jij maar weer van je tafeltje kan vreten, niet zo moeilijk doen, wie het breed heeft laat ze breed hangen😆

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.