Beste woodworkers,
Zoals de naam van dit topic al doet vermoeden ben ik aan het avontuur begonnen om in onze achtertuin een eiken timber frame te bouwen. Omdat ik al erg veel geleerd heb van alles wat hier gepost wordt, leek het me leuk om mijn klus te delen. Sinds een aantal jaren is houtbewerken (en metaal met mate) mijn grote hobby geworden. Ik ben 30 jaar en woon sinds vorig jaar in Hattem. Het huis heb ik eerst grondig gerenoveerd, nu is de achtertuin aan de beurt. Toestemming van de vrouw is reeds binnen. In het dagelijkse leven ben ik werkzaam bij Rabobank Nederland.
Mijn kennis en ervaring rondom houtbewerken komt voornamelijk door doen, doen en doen (meubels, kasten etc). Daarnaast lees ik veel op internet (dit forum o.a.) en zijn boeken makkelijk te krijgen. Het boek Learn to Timber Frame: Craftsmanship, Simplicity, Timeless Beauty van Will Beemer heb ik als leidraad voor mijn project aangeschaft.
Nu dan het project. De basis van de constructie wil ik maken van eiken balken (15 x 15cm). Met pen en gat verbindingen. Het geheel krijgt een sporenkap, die ik vanwege het budget van vuren hout ga maken (4,5 x 12cm). Dat wil ik wit gronden en bij overstek aflakken. Op het dak komen gebakken dakpannen (oranje). De constructie wordt rond de 8 x 3 meter. Nokhoogte net onder de 4 meter. Om een beeld te krijgen van de basis constructie heb ik een tekening toegevoegd met alle labels.
De funderingssleuf heeft een omtrek van 8 x 3 meter en is 40cm diep en 20cm breed. Daar bovenop komt een funderingsplaat van 100 mm hoog met onderin bewapeningsnetten van diameter 6 mm.
Hierop metsel ik rondom een halfsteens muurtje van 45cm hoog. Over de lengte van 8 meter is twee/derde bedoelt voor een overdekt terras de rest voor een tuinschuur. Zie hieronder het resultaat.
Iemand met een achtergrond in civiele techniek heeft geholpen met de berekeningen voor de fundering. Zoals (hopelijk) op de foto's te zien heb ik draadeinden op 8 plekken mee gestort. In totaal 10cm in de fundering en 45cm mee in het metselwerk. Het zijn RVS m16 draadeinden. Deze wil ik 20cm in de staanders verbinden. Onderop de staanders schroef ik een 14 x 14 x 0,5 cm RVS plaat met een gat van diameter 1,7 centimeter. Daaronder draai ik twee m16 RVS moeren en tussen de bovenste moer en de RVS plaat een RVS ring om de krachten wat beter over te brengen. De reden dat ik twee moeren gebruik is vanwege de stelmogelijkheden.
Weer terug naar de basis eik constructie. Ik heb in totaal 8 staanders. Bovenop de staander zit een pen van 9 x 3,5 x 9cm. Daarop komt de muurplaat (met gat verbinding). Wat niet juist op tekening is aangegeven is de afstand van de ankerbalk verbinding tov de muurplaat. Die heb ik 17cm onder de muurplaat bedacht. De schouder? waarop de ankerbalk komt te liggen is 3cm diep en loopt schuin terug. Hieronder wat krabbels.
De bovenkant van de staander heeft dus een pen van 9 x 3,5 x 9 cm. Die is aan de A-zijde 5 cm vanaf de zichtkant gepositioneerd. Aan de B-zijde vijf centimeter gezien vanaf de achterkant van de schuur. Hopelijk hieronder duidelijk genoeg een krabbel voor een visueel plaatje.
Voor de muurplaat heb ik de volgende verbinding in gedachten. De andere variant nog niet getekend...
Het geheel wil ik met toognagels vastzetten. Ik denk nu aan toognagels 8-kantig 20-25mm (taps dus). Is dit voldoende?
Ik wil de gaten 2mm laten verspringen, maar welke diameter van het gat moet ik aanhouden?
Daarnaast gebruik ik eiken schoren van 6 x 15cm. Die ga wil ik vastzetten met RVS schroeven. Welke maat schroef raden jullie aan?
Dat ik de korbelen met schroeven vastzet is misschien gek, aangezien ik de rest allemaal met verbindingen maak. Echter, ik heb een aantal argumenten die me doen besluiten om dit toch met schroeven te doen. Vakantie is bijna op en ik vind een schuur die af is belangrijker. Over een aantal jaar ga ik zeker spijt krijgen
Goed, ik laat het hier nu even bij. Ik probeer zeker wat foto's toe te voegen van de balken en verbindingen. Advies, kritische noten en tips zijn van harte welkom!
Groet,
Rienk
Zoals de naam van dit topic al doet vermoeden ben ik aan het avontuur begonnen om in onze achtertuin een eiken timber frame te bouwen. Omdat ik al erg veel geleerd heb van alles wat hier gepost wordt, leek het me leuk om mijn klus te delen. Sinds een aantal jaren is houtbewerken (en metaal met mate) mijn grote hobby geworden. Ik ben 30 jaar en woon sinds vorig jaar in Hattem. Het huis heb ik eerst grondig gerenoveerd, nu is de achtertuin aan de beurt. Toestemming van de vrouw is reeds binnen. In het dagelijkse leven ben ik werkzaam bij Rabobank Nederland.
Mijn kennis en ervaring rondom houtbewerken komt voornamelijk door doen, doen en doen (meubels, kasten etc). Daarnaast lees ik veel op internet (dit forum o.a.) en zijn boeken makkelijk te krijgen. Het boek Learn to Timber Frame: Craftsmanship, Simplicity, Timeless Beauty van Will Beemer heb ik als leidraad voor mijn project aangeschaft.
Nu dan het project. De basis van de constructie wil ik maken van eiken balken (15 x 15cm). Met pen en gat verbindingen. Het geheel krijgt een sporenkap, die ik vanwege het budget van vuren hout ga maken (4,5 x 12cm). Dat wil ik wit gronden en bij overstek aflakken. Op het dak komen gebakken dakpannen (oranje). De constructie wordt rond de 8 x 3 meter. Nokhoogte net onder de 4 meter. Om een beeld te krijgen van de basis constructie heb ik een tekening toegevoegd met alle labels.
De funderingssleuf heeft een omtrek van 8 x 3 meter en is 40cm diep en 20cm breed. Daar bovenop komt een funderingsplaat van 100 mm hoog met onderin bewapeningsnetten van diameter 6 mm.
Hierop metsel ik rondom een halfsteens muurtje van 45cm hoog. Over de lengte van 8 meter is twee/derde bedoelt voor een overdekt terras de rest voor een tuinschuur. Zie hieronder het resultaat.
Iemand met een achtergrond in civiele techniek heeft geholpen met de berekeningen voor de fundering. Zoals (hopelijk) op de foto's te zien heb ik draadeinden op 8 plekken mee gestort. In totaal 10cm in de fundering en 45cm mee in het metselwerk. Het zijn RVS m16 draadeinden. Deze wil ik 20cm in de staanders verbinden. Onderop de staanders schroef ik een 14 x 14 x 0,5 cm RVS plaat met een gat van diameter 1,7 centimeter. Daaronder draai ik twee m16 RVS moeren en tussen de bovenste moer en de RVS plaat een RVS ring om de krachten wat beter over te brengen. De reden dat ik twee moeren gebruik is vanwege de stelmogelijkheden.
Weer terug naar de basis eik constructie. Ik heb in totaal 8 staanders. Bovenop de staander zit een pen van 9 x 3,5 x 9cm. Daarop komt de muurplaat (met gat verbinding). Wat niet juist op tekening is aangegeven is de afstand van de ankerbalk verbinding tov de muurplaat. Die heb ik 17cm onder de muurplaat bedacht. De schouder? waarop de ankerbalk komt te liggen is 3cm diep en loopt schuin terug. Hieronder wat krabbels.
De bovenkant van de staander heeft dus een pen van 9 x 3,5 x 9 cm. Die is aan de A-zijde 5 cm vanaf de zichtkant gepositioneerd. Aan de B-zijde vijf centimeter gezien vanaf de achterkant van de schuur. Hopelijk hieronder duidelijk genoeg een krabbel voor een visueel plaatje.
Voor de muurplaat heb ik de volgende verbinding in gedachten. De andere variant nog niet getekend...
Het geheel wil ik met toognagels vastzetten. Ik denk nu aan toognagels 8-kantig 20-25mm (taps dus). Is dit voldoende?
Ik wil de gaten 2mm laten verspringen, maar welke diameter van het gat moet ik aanhouden?
Daarnaast gebruik ik eiken schoren van 6 x 15cm. Die ga wil ik vastzetten met RVS schroeven. Welke maat schroef raden jullie aan?
Dat ik de korbelen met schroeven vastzet is misschien gek, aangezien ik de rest allemaal met verbindingen maak. Echter, ik heb een aantal argumenten die me doen besluiten om dit toch met schroeven te doen. Vakantie is bijna op en ik vind een schuur die af is belangrijker. Over een aantal jaar ga ik zeker spijt krijgen
Goed, ik laat het hier nu even bij. Ik probeer zeker wat foto's toe te voegen van de balken en verbindingen. Advies, kritische noten en tips zijn van harte welkom!
Groet,
Rienk
Bijlagen
Laatst bewerkt: