Eiken paallamp als padverlichting, hoe zagen?

jweetje

Nieuw lid
1 aug 2019
2
0
Dag heren houbewerkers,

Ik ben een handige klusser (al zeg ik het zelf 😉) maar heb nog weinig ervaring met houtbewerken. Ik heb veel zitten lezen op dit mooie forum en al de nodige tips gevonden. Echter op een ding heb ik (nog) geen antwoord. Ik wil voor ons nieuwe huis pad verlichting maken welke eruit ziet als onderstaande foto en schets. De reden dat ik het zelf wil maken is dat ik er wat domotica in kwijt wil kunnen waarvoor ik een wat grotere uitsparing wil maken aan de achterkant van de paallamp.

Het plan is om eiken balken te gebruiken welke circa 60cm boven de grond komen. Of ik ze in een steun monteer of langer laat en ingraaf heb ik nog niet besloten. Ik ben van plan de gaten voor de spot en de draadvoorvoer vanaf de onderkant met een forstner boor te maken. Ik hoop dat als ik deze verleng met verlengstukken en de diameter niet te grap kies ik een kanaal kan boren door de balk.

Mijn plan kort samen gevat:

1)Eiken balk 15x15
2)Gaten voor spot circa 25mm diameter en draad doorvoer vanaf onderkant met verlengde forstner boor maken.
3)Uitsparing voor lasdoos aan de achterkant
4)De inkeping in de balk maken met een lintzaag

Denken jullie dat de inkeping te maken is met een lintzaag? Ik ben zelf een beetje bang dat als ik dit met de hand ga doen het scheef wordt. Een lintzaag zou ik moeten huren of van marktplaats moeten halen.

Bij voorbaat dank voor de tips! Ook als die zijn dat dit plan te ambitieus is .


paallamp_schets.jpgbuiten-lamp5-e1572723697539.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit model heb ik wel eens op Pinterest zien staan en bewaard. Zou bij ons thuis ook mooi tot zijn recht komen. Ook ik was nieuwsgierig hoe dit gemaakt is, het mooiste is om het onzichtbaar te doen. Dat zou met een Forstner boor op een verlengstuk kunnen. Maar in jouw geval moet er meer materiaal uit voor een kastje.
Mijn eerste ingeving is om het te frezen met de bovenfrees. Het eerste stuk wat breder zodat er een strak passende lat ingelijmd kan worden als het lampje en bekabeling gemonteerd zijn.

Maar er is vast iemand met een andere creatieve oplossing....

jaap
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.675
2.561
Gaanderen
Die inkeping kan prima met een goede lintzaag. Je kan dit ook prima met een handzaag doen
Grof opmaat zagen en dan twee klossen op het lijntje klemmen. Hierna met een scherpe beitel wegsteken
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
276
125
55
Luzy Saint Martin
Ik zou hem uit twee helften maken en met de bovenfrees een halfronde groef maken waar je bij het terug samen lijmen van de helften een pvc buis in meelijmt.
Echt goed recht boren op zo’n lengte is lastig!
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
462
637
47
Breda
Wanneer het niet lukt met de forstner boren kan je zo’n paal ook gewoon in de lengte doormiddenzagen, gleuf erin frezen en weer dichtplakken. Als je een beetje netjes zaagt zie je vrijwel niks meer van.

Edit: H@ns was me 2 seconden voor. 😄
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Het idee van H@ns en Mosseltje spreekt me zeer aan! En ik was de inkeping vergeten, maar Wim gelukkig niet.

Ipv zagen zou je de balk ook kunnen splitsen, geeft ook een mooie lijmnaad, wel wat lastiger frezen.

De houtzagerij in Akkrum heeft geschikt hout liggen, in Douglas en Eiken en kan het zaagwerk ook voor je doen.

jaap
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
444
Noord-Veluwe
Nog iets ter aanvulling/overweging. Ik heb precies dit model tuinverlichting gehad. De paaltjes waren gemaakt van lariks. Normaal toch redelijk duurzaam hout voor dit soort toepassingen. Toch hebben ze er maar 6 jaar gestaan, voordat ze zo rot waren dat ik ze echt moest vervangen. De onderkant die in de grond kwam, plus 15 cm daarboven, was goed behandeld en ik had bovenop de paaltjes RVS dekkapjes geplaatst, want kops hout blootstellen aan de elementen is natuurlijk vragen om problemen. Helaas heeft het niet mogen baten. De mieren hebben er goed van gegeten, want uiteindelijk waren de paaltjes zo goed als hol geworden.
 

jweetje

Nieuw lid
1 aug 2019
2
0
Wow, wat een reacties. Heerlijk zo'n actief forum. Dank voor alle reacties! Sorry voor de trage reactie van mijn kant, ziekte gooide roet in het eten.

Ik ben bang dat de gehele paal van circa 60cm lang doormidden zagen mij niet netjes gaat lukken. De uitsparing voor de lasdoos lukt denk ik wel met bovenfrees of gewoon veel gaten boren en wegsteken. Hoeft niet mooi te zijn, wil er toch een RVS oid deksel overheen zetten.

Ik ben aan het zoeken naar een hout werkplaats waar ik misschien tijd en tools kan huren. Mocht zoiets bestaan en iemand weet ervan dan houd ik mij aanbevolen.

De tip voor het uitfrezen en opvullen met een lat ga ik onthouden.

Heb ik nog een paar resterende vragen:

1)De boor om het diepe gat te boren. Ik heb ook zitten denken om het gat vanaf twee kanten te boren en er dan van bovenaf een prop in te doen of paalhoedje (minder mooi) op te doen. Is een slangenboor van 25mm of een forstner boor van 25mm hier handiger voor? Ik overweeg dit te doen met een kolomboor machine welke ik een beetje handig op stel zodat niet de gehele balk tussen voet boor en boorkop hoeft te passe. Grotere kans op recht boven 😉

2)Wat voor handzaag zouden jullie aanraden als ik de inkeping met de hand ga zagen? Japanse zaag?

3)Denken jullie dat eiken duurzaam genoeg is?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
zelf zou ik dit niet uit een eiken balk maken
dan voel ik me eerder een beeldhouwer
maw het alternatief is 4 planken te nemen, die in de gewenste vorm te zagen, en in 90° of 45° te verlijmen
waarbij de 45° mijn voorkeur heeft
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.