Eiken met walnoot look afwerking?

rik

Post veel
8 nov 2010
775
144
Mede forum gebruikers,

Ik wil graag uit jullie ervaring putten. Een klant wil een bankje voor binnengebruik uit eiken met een afwerking die in de buurt komt van Amerikaans walnoten.
Welke merken en typen afwerking hebben jullie ervaring mee? Prijs is minder belangrijk, duurzaamheid en kwaliteit zijn belangrijker.

Ik hoor graag jullie ervaringen!

gr,
Rik
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.649
1.161
Fryslân
Waarom niet Amerikaans walnoot gebruiken om het bankje te maken? Dat lijkt mij de kortste klap.

Of het moet een bestaand bankje zijn natuurlijk.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.275
404
Etten-Leur
Trae lyx is het eerste wat mij te binnen schiet om te kleuren; daarna vernis of houtolie.(afh glansgraad).

NB ik vraag mij ook wel af waarom je voor deze route kiest maar eig is dat minder belangrijk
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
91
50
Venlo
Trae lyx is het eerste wat mij te binnen schiet om te kleuren; daarna vernis of houtolie.(afh glansgraad).

NB ik vraag mij ook wel af waarom je voor deze route kiest maar eig is dat minder belangrijk
Toevallig heb ik vorige week nog een eiken plank met trae lyx noten gekleurd en afgelakt met de trae lyx matte aflak.

Dan heb je een idee hoe het eruit ziet!
 

Bijlagen

  • 93def460-f13d-4241-a3ab-67e5e769b316.JPG
    93def460-f13d-4241-a3ab-67e5e769b316.JPG
    94 KB · Weergaven: 19
  • Leuk
Waarderingen: rik en hansth

rik

Post veel
8 nov 2010
775
144
Toevallig heb ik vorige week nog een eiken plank met trae lyx noten gekleurd en afgelakt met de trae lyx matte aflak.

Dan heb je een idee hoe het eruit ziet!
Thanks dat is erg helpend.
Toevallig heb ik vorige week nog een eiken plank met trae lyx noten gekleurd en afgelakt met de trae lyx matte aflak.

Dan heb je een idee hoe het eruit ziet!
thanks dit helpt. Is het resultaat donker als chocolade? Of is het lichte van eiken er nog door heen te zien? Op de foto is het niet 100 procent duidelijk,
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.275
404
Etten-Leur
Thanks dat is erg helpend.

thanks dit helpt. Is het resultaat donker als chocolade? Of is het lichte van eiken er nog door heen te zien? Op de foto is het niet 100 procent duidelijk,
afhankelijk van de ondergrond..en het aantal lagen. uitproberen lijkt me aan te raden.
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
91
50
Venlo
klopt, dit was 1 laag opgezet met kwast en dan gelijk met een stuk keukenpapier na gewreven, het wordt snel donker als chocolade.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.278
969
Ulvenhout
Kijk anders eens naar thermisch verduurzaamd frake.
Ziet er veel meer uit als noten dan gekeurd eik.
Zie oa mijn profielfoto voor het resultaat.

Edit: foto toegevoegd voor de duidelijkheid:

20230105_140259.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en wijk0983

jorisvh

Post veel
ik ging er automatisch van uit dat het bankje al bestond.
indien niet: am. walnoot is toch niet (veel) duurder dan eur.eiken?
ik verwacht max 1.000€/m3 verschil en bij “een bankje“ denk ik aan max 0,05m3 hout?
als je 1u spendeert om eiken op noten te laten lijken, zou het je klant al meer moeten kosten.
 

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.502
422
Dordrecht
Als alternatief kun je kijken naar Mansonia, komt behoorlijk overeen met noten en is betaalbaarder. Masave heeft het eerder ook gehad, dus mogelijk nog steeds.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.