Eiken keukenblad afwerking tung olie of lak?

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Hoi, ik heb een eiken keukenblad gefabriceerd uit lamelparket vloerdelen en ik vraag mij af wat de volgende stap moet zijn. Ik weet dat tung olie de meest populaire afwerking is voor houten keukenbladen, maar ik zie hier op dit forum ook veel lof voor 2 componenten PU lak zoals Skylt op vloeren en tafels.

Ik weet niet precies wat de afwegingen zijn. Mijn plan is als volgt: het blanke eiken op kleur brengen middels een waterbeits (iets donker/warmer om de andere houtdelen in de keuken/kamer te matchen), dan afwerken met tung olie of skylt.

Welke voorkeuren hebben jullie? Wat zijn de afwegingen?

edit: nog een keer gegoogled in het engels, en 2 nice pagina's gevonden:


Als ik die punten volg, dan is het grote voordeel van tung olie dat je er op kan snijden, daar staat tegenover dat je het regelmatig bij moet houden. Dat je er op kan snijden is natuurlijk wel waardevol, maar ik zit er mee dat ik maar ~2mm eiken heb, dus als men daar echt flink op gaat lopen snijden dan blijft er niet veel over voor de integriteit in het beding komt. Dan leun ik nu toch meer naar Skylt, behalve dat het minder (geen?) onderhoud vergt, beschermt het hout ook sterker tegen water.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-09-27 at 18.33.44.jpeg
    WhatsApp Image 2020-09-27 at 18.33.44.jpeg
    98,9 KB · Weergaven: 23
  • WhatsApp Image 2020-09-27 at 18.55.33.jpeg
    WhatsApp Image 2020-09-27 at 18.55.33.jpeg
    114,8 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Snijden op zo'n mooi aanrechtblad zonder snijplank is voor beide afwerkingen een slecht idee, daar kun je nou juist een mooie snijplank voor maken. Ik zou op een blad wat (soms langduriger) nat is geen olie toepassen.;)
 
  • Leuk
Waarderingen: tinco

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.