Hoi, ik heb een eiken keukenblad gefabriceerd uit lamelparket vloerdelen en ik vraag mij af wat de volgende stap moet zijn. Ik weet dat tung olie de meest populaire afwerking is voor houten keukenbladen, maar ik zie hier op dit forum ook veel lof voor 2 componenten PU lak zoals Skylt op vloeren en tafels.
Ik weet niet precies wat de afwegingen zijn. Mijn plan is als volgt: het blanke eiken op kleur brengen middels een waterbeits (iets donker/warmer om de andere houtdelen in de keuken/kamer te matchen), dan afwerken met tung olie of skylt.
Welke voorkeuren hebben jullie? Wat zijn de afwegingen?
edit: nog een keer gegoogled in het engels, en 2 nice pagina's gevonden:
Als ik die punten volg, dan is het grote voordeel van tung olie dat je er op kan snijden, daar staat tegenover dat je het regelmatig bij moet houden. Dat je er op kan snijden is natuurlijk wel waardevol, maar ik zit er mee dat ik maar ~2mm eiken heb, dus als men daar echt flink op gaat lopen snijden dan blijft er niet veel over voor de integriteit in het beding komt. Dan leun ik nu toch meer naar Skylt, behalve dat het minder (geen?) onderhoud vergt, beschermt het hout ook sterker tegen water.
Ik weet niet precies wat de afwegingen zijn. Mijn plan is als volgt: het blanke eiken op kleur brengen middels een waterbeits (iets donker/warmer om de andere houtdelen in de keuken/kamer te matchen), dan afwerken met tung olie of skylt.
Welke voorkeuren hebben jullie? Wat zijn de afwegingen?
edit: nog een keer gegoogled in het engels, en 2 nice pagina's gevonden:
Choosing a Wood Countertop Sealer - J. Aaron
Choosing the right sealer for a wood countertop is dictated by what the surface will be used for. Wil it have a sink or will it be used for heavy chopping.
www.jaaronwoodcountertops.com
All About Wood Countertops
From types of wood to maintenance, our experts help you decide what’s the best choice for your wood kitchen countertop.
www.thisoldhouse.com
Als ik die punten volg, dan is het grote voordeel van tung olie dat je er op kan snijden, daar staat tegenover dat je het regelmatig bij moet houden. Dat je er op kan snijden is natuurlijk wel waardevol, maar ik zit er mee dat ik maar ~2mm eiken heb, dus als men daar echt flink op gaat lopen snijden dan blijft er niet veel over voor de integriteit in het beding komt. Dan leun ik nu toch meer naar Skylt, behalve dat het minder (geen?) onderhoud vergt, beschermt het hout ook sterker tegen water.
Bijlagen
Laatst bewerkt: