Eiken eettafel maken

Gilles26

Nieuw lid
6 jul 2020
2
0
Beste Woodworkers,

Ik ben van plan om een eikenhout tafel voor een vriendin van me te maken. Ik heb er al een aantal gemaakt maar dit was met Stijger- of vurenhout. Nu zit ik een beetje te twijfelen of het Eikenhout. De tafel moet 90x160cm worden en ongeveer 2cm dik. Ik vraag me alleen af of eikenhout sterk genoeg is en hoeveel het vervormd. Ik ben online op zoek naar goed hout en zie dat veel site zeggen dat hun eikenhout planken niet voor meubelbouw zijn bedoelt. Ik loop op het moment tegen de volgende vragen aan:

1. Wordt de tafel stevig genoeg als ik alleen deuvels en lijm gebruik of is het aan te raden om 2 of 3 latten overdwars aan de onderkant te plaatsen.
2. Zijn de eikenplanken die ik vind echt niet bruikbaar voor deze klus en waarom niet? Ik heb op dit moment deze planken in gedachten ( www.nubuiten.nl/eiken-plank-18-180 )
3. Weet iemand een goede plek waar ik mooie eikenhouten planken kan vinden die ik kan gebruiken. Ik zit in omgeving Utrecht.

Alvast bedankt voor jullie hulp, ik ben nog nieuw in het houtbewerken en het lijkt me leuk om dit soort dingen vaker te kunnen doen maar dat moet het wel lukken natuurlijk ;)

Vriendelijke groet,

Gilles
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
beste gilles,
vooreerst wens ik jou alle succes met dit projekt
de leverancier die je onder 2. vernoemt is zo eerlijk om te schrijven dat zijn planken niet voor meubels geschikt zijn
men plaatst altijd de mooiste foto's, maar waarschijnlijk is de eik van een mindere kwaliteit & met knoesten
voor buiten kan dat, ten minste als men van een rustiek zicht houdt
welk materiaal & machines je hebt, is onbekend
het ideale startpunt is ruw gezaagde eik van 1" dik (in praktijk is dat rond de 28 mm)
na vlakken + vandikte zal je tussen de 20 & 24 mm overhouden
die kan je met duvels + lijm tot een blad maken
als dat blad écht vlak moet zijn, dan ben je aan het bandschuren toe
een blad van 90 cm breed zal werken
een blad van 160 cm zal doorzakken
voorzie je een onderstel ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Gilles26 en bar3nd

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Kijk eens bij de plankencentrale.nl
Zeker goede ervaringen met dit bedrijf. Steevast mooi hout en als je bij bestelling aangeeft waar het voor is willen ze wel rekening houden met de te selecteren delen. (Ik heb geen belang in dit bedrijf trouwens)

Grt. Rene
 
  • Leuk
Waarderingen: Gilles26

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Inlands Hout in Burgum (Fr.) is een prima adres voor eiken. Hebben ook meubelkwaliteit — maar waarschuwing: dat is aardig aan de prijs. Beter een stapje lager, waar je dan wat selectief in uitzoekt welke delen je waar gebruikt, dan is het nog betaalbaar.

Twee cm voor een blad van die maat is problematisch. Dikker is beter. 28 mm is toch wel een minimum wat ik zou aanhouden. Ik heb twee (niet zelfgemaakte, want van Piet Hein Eek) eiken tafels, van resp. 1x2 meter en 1x3 meter en de bladen daarvan zijn 40 mm dik. Volgens de informatie Frans eiken (uit oude wagons). Bladdelen 7 tot 8 cm breed.

Constructie? Klassieke opbouw aanhouden. Even spieken bij een goede winkel of website.
 
  • Leuk
Waarderingen: Gilles26

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.