Eiken (dik)fineer tafel opnieuw behandelen

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
143
29
Antwerpen
Om te beginnen; sla me niet dood voor wat ik hier dadelijk ga typen 😀

Mijn vrouw heeft op 2e hands een Ikea tafel gekocht (MÖCKELBY Tafel, eiken - IKEA België)

Nu vindt dat deze nogal geel uitgeslagen is en vraagt ze aan mij of ik hier niets aan kan doen.

Als ik het goed kan zien bestaat het blad uit een samenstelling van out met daarop een eiken fineerlaag van een 5mm schat ik.

Volgens de Ikea website is deze behandeld met een hardwax laag.

Mijn vraag is:
Zou ik deze er af kunnen schuren om vervolgens de tafel opnieuw te behandelen met; Rubio Monocoat Oil Plus 2C - Cotton White.

Of denken jullie dat ik snel door de fineer geeft zal zitten.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Hij is af fabriek gewoon met een transparante lak afgewerkt… niks hardwax aan, die algemene tekst klopt gewoon niet. De echte waarheid staat in de materiaalomschrijving.

Schuren kan altijd maar het is nogal een klus om op alle plekken de lak er af te krijgen en niet door het (3mm dik is waarschijnlijk alleen voor de bovenkant van het blad!) fineer heen te gaan, bijvoorbeeld op de kanten.

Gewoon geen (goedkope) tafel tweedehands kopen als het uiterlijk je niet aanstaat zou ik zeggen. Verkoop ‘m door en koop iets met een donkerder/lichter uitstraling als dat is wat je zoekt….
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
143
29
Antwerpen
Ik vreesde er inderdaad al voor dat het een lastige/onhaalbare klus zou zijn.

Ik zal het wel iets genuanceerder moeten aanbrengen bij de baas des huizes. Anders zal dit mijn laatste post geweest zijn 😉

Op zich is ze zeer blij met haar tafel hoor. Het is gewoon aanpassen. Heb haar al gezegd dat ze er maar wat lichte decoratieve spullen moet opzetten.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Fineer van deze dikte kan je zonder problemen schuren, ook met een machine. Begin met p100
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
voor de technische kant akkoord met @GH1
het is 3 mm fineer waarop een blanke acryllak staat
lak op waterbasis vergeelt minder dan die met solventen
sneu dat ze pas nu vindt dat de tafel te geel is
eik is van nature geelbruin, dus dit is geen verrassing
zo'n voorwerp reserveer je, en pas nadat je het gezien hebt, koop je het echt
nieuwprijs 799 euro
nog betaalbaar
heb je die voor een prikje gekocht, dan kan je je aan schuren wagen
probeer het aan de onderkant
durf je het niet aan, dan is verkopen de beste keuze
vraag aan de verkoper of er nog andere gegadigden waren
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
143
29
Antwerpen
Ja de prijs viel goed mee. We hebben er minder dan de helft voor betaald en de tafel is echt in zéér goede staat.

Heb eens gekeken en het is inderdaad 3mm dik fineer. Het zit op het eerste zicht echt wel gewoon rondom het hele blad hoor de 3mm.

Ja we zijn gaan kijken en bij de mensen thuis was het ons niet opgevallen. Maar nu staat ze bij ons in de woonkamer met veel natuurlijke lichtinval en dan valt het gewoon harder op.
Maar nogmaals, het was eerder een 'nice-to-have'je' om de tafel wat witter te kunnen maken het is niet dat we met afschuw op de tafel zitten te kijken ;)
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Fineer van deze dikte kan je zonder problemen schuren, ook met een machine. Begin met p100
Het is twijfelachtig of het fineer van de gehele tafel (uitgezonderd bovenkant tafelblad) ook 3mm is. Dat zou erg ongebruikelijk zijn.....

En doe je alleen het blad dan wordt het er zeker niet fraaier op.
 

3xtr3m3

Actieve deelnemer
19 sep 2020
143
29
Antwerpen
Ik heb hoegenaamd geen ervaring met fineer etc maar als ik de zijkant bekijk lijkt het erop dat het rondomrond dezelfde afwerking heeft:
 

Bijlagen

  • 20220517_104314.jpg
    20220517_104314.jpg
    131,3 KB · Weergaven: 20

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dat is een goeie imitatie van massief hout, met dat kops fineer. Enkel dat randje laat uitschijnen dat het niet massief is, maar vanop een afstand zou ik ook bedot zijn.
Ziet er inderdaad dik genoeg uit om te schuren. Ik zou er wel geen bandschuurmachine voor gebruiken als je niet gewoon bent hiermee te werken. Wat eigenlijk nog beter werkt dan schuren, is een schraapstaal. Maar dat vereist een speciale slijptechniek. Demonstratie vanaf 8:36:
Ik heb zelf al heel vaak oude vernislagen afgeschraapt hiermee. De vernis zal je schraapstaal wel sneller bot maken dan onbehandeld hout, dus voor een oppervlak zoals je tafel zal je toch een 5-tal keer opnieuw moeten slijpen gok ik.
Om opnieuw te behandelen zou ik kiezen voor Skylt original. Deze lak is haast onzichtbaar. Je krijgt dus het uiterlijk zoals net na schuren/schrapen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.