Eiken buitentafel

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
72
0
Hotton
Beste forummers,

Tijd om nog eens gebruik te maken van jullie kennis. Ik heb de zoekfunctie gebruikt en vele soortgelijke topics doorgelezen, maar ik ben er toch nog niet uit.

Bij de plaatselijke boomzagerij heb ik een eiken blad gekocht. De afmetingen zijn 285 cm lang en 85-95 cm breed. De dikte van het blad is 6,5 cm. Het onderstel is van gepoedercoat koudgewalst staal en zou 400 kg moeten kunnen dragen, wat in principe voldoende is.

Reeds uitgevoerde behandelingen:
- Schors eraf (Spinthout zit er wel nog voor een deel aan, maar ik zou het jammer vinden moest ik dit ervan moeten doen)
- opschuren van rand en blad (Korrels 40-120-240)
- Olie erop

Dit hout is luchtgedroogd, maar ik weet niet voor hoe lang en welk vochtgehalte het nu nog heeft (de olie werd wel zeer goed opgenomen en na enkele minuten voelde het hout al quasi droog aan). Het is bedoeld als buitentafel en enige scheuren en knoesten storen me zeker niet.

Hout werkt natuurlijk en ik weet dat het nog verder kan scheuren, maar ik wil wel proberen om het hout het liefst zo vlak mogelijk houden. Het staat ook nog eens in weer en wind, dus dat wordt waarschijnlijk een uitdaging. Doodzagen zou ik persoonlijk zonde vinden en is voor mij een laatste hulpmiddel indien het echt de spuigaten uitloopt.

Ik lees verschillende meningen over wat ik nu het beste kan doen. Het meest voorkomende is ofwel 'u-profielen eronder steken', ofwel 'zonde van tijd en geld, dat gaat toch niet veel uitdoen'. Ik meen wel te begrijpen dat dit laatste enkel het geval is voor ofwel extreem dunne tafels ofwel smalle, gelijmde tafelbladen.

Wat zouden jullie in dit geval doen?

Bijkomende vraag: Ik zou graag geen opvulproducten gebruiken, maar er is één 'gat' waarvan ik bang ben dat het toch wel zal gaan rotten door invallende regen. Wat zouden jullie hier mee doen? (zie foto 2)

Alvast bedankt!

(Op de tweede foto komt de kleur wel heel donker over, dit is niet zo in het echt.)
 

Bijlagen

  • Naamloos.png
    Naamloos.png
    870,1 KB · Weergaven: 36
  • Naamloos1.jpg
    Naamloos1.jpg
    102,1 KB · Weergaven: 35
  • Naamloos3.jpg
    Naamloos3.jpg
    130 KB · Weergaven: 34
  • Screenshot 2024-07-15 at 11-09-26 Nieuw bericht.png
    Screenshot 2024-07-15 at 11-09-26 Nieuw bericht.png
    138 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
230
60
Wat ik zou doen? Blad op het onderstel monteren en buiten zetten. Indien er geen sleufgaten in het onderstel zitten deze erin maken en met schroeven/boutjes en een ring monteren.
En dan kijken wat deze plak hout door het jaar heen gaat doen. Mocht je bang zijn voor houtrot op deze plek kun je het stuk eruit hakken/zagen/frezen en er een goed stukje hout inzetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: K-Wood

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
157
63
Utrecht
Geen antwoord, wel een vraag uit nieuwsgierigheid, wat kost zo'n blad nou?

Om toch wat input te leveren, wat denk je van een losse zwaluwstaart op de kopse kant in de scheur? Je ziet het dan niet van boven, en de scheur wordt bij elkaar gehouden. Zelf nooit geprobeerd, is enkel een idee.

Deels smaak natuurlijk, maar ik zou voor een onderstel gaan in onderstaande trant. Het 'enige' relevante van dit plaatje is de dwarsbalk tussen de poten. Gebruik makende van de sleuven die Houtmoet vermeldt zou dit ook meehelpen het vlak te houden. Het onderstel dat jij toont biedt deze steun iets minder. Nu geef ik wel meteen toe dat ik echt van het 'over-engineeren' ben... Mijn bankje voor 3 personen kan waarschijnlijk het gewicht van 8 mensen houden... IK heb alleen nog geen 8 mensen gevonden die het aandurven te proberen.

1721038201452.png
 
  • Leuk
Waarderingen: K-Wood

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
72
0
Hotton
Beiden bedankt voor de input, dat waardeer ik echt!

Ik heb ook aan de mogelijkheid gedacht om het gewoon te proberen, maar ik dacht 'beter voorkomen dan genezen'. Langs de andere kant vind ik het ook zonde om zomaar vezels door te snijden indien het niet nodig is. Zelf heb ik nul ervaring hierin dus luister ik liever naar jullie.

Ik zou er inderdaad voor zorgen dat het hout kan werken op het onderstel, in beide richtingen (juist liefst niet verticaal). Mijn vrouw vind dan weer dat zo'n dwarsbalk erg 'klassiek' oogt en wou absoluuut een moderner onderstel. Het is geleverd en willen of niet, het moet eronder. :rolleyes:;)

Meestal overengineer ik ook (of toch volgens diezelfde vrouw), maar in deze combinatie vind ik dat een moeilijke.

Om te antwoorden op je vraag. Ik heb dit blad kunnen aanschaffen voor 320 euro. Geen ervaring ermee, ik vind dat gevoelsmatig goedkoop voor deze dikte. Indien dit echt zo is, ik zit wel bij de bron (woon in de Ardennen).
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.711
746
Antwerpen
Ik zou de scheur vastzetten op een paar plaatsen met vlinders (hout of inox) om de scheur een beetje in toom te houden, eventueel kun je daarna de scheur opvullen met (bv zwarte) epoxy
de kleine scheuren zou ik zowiezo opvullen om te vermijden dat door ijsvorming alles uit elkaar barst
 
  • Leuk
Waarderingen: K-Wood

K-Wood

Actieve deelnemer
1 sep 2013
72
0
Hotton
Zwaluwstaarten zijn inderdaad een goed idee. Van bovenaf vind ik dat ietsje minder natuurlijk eruit zien. Ik heb het ook nog nooit gedaan en heb wat schrik voor prutswerk, dat wordt dus eerst oefenen. Zou ik dit juist aan de onderkant kunnen doen, zodat het niet zichtbaar is van bovenaf?

Aan epoxy hebben we ook gedacht, maar opnieuw, minder natuurlijk. Ik dacht dat het hout daar goed droog voor moest zijn, wat nu hoogstwaarschijnlijk niet het geval is.

Bedankt voor het meedenken!
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
157
63
Utrecht
Ik zou de scheur vastzetten op een paar plaatsen met vlinders (hout of inox) om de scheur een beetje in toom te houden, eventueel kun je daarna de scheur opvullen met (bv zwarte) epoxy
de kleine scheuren zou ik zowiezo opvullen om te vermijden dat door ijsvorming alles uit elkaar barst
Toen ik zei zwaluwstaart.. moest ik zeggen vlinders!! En ja, onderkant kan natuurlijk ook, waarschijnlijk nog beter. En gezien de lengte van de scheur kan je meerdere vlinders overwegen.
Je kan op YT wel videos vinden van mensen die een mal maken, met de bovenfrees hier het merendeel van het hout mee weghalen en daarna de hoekjes mooi afwerken met een beitel. Even een video die als een van de eerste naar boven kwam (van iemand die niet super irritant is... maar ook niet niet-irritant, hah!)
.
 
  • Leuk
Waarderingen: K-Wood

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
87
53
Hoofddorp
k-wood,

Ik heb vorig jaar een een bank gebouwd voor buiten (ook eiken, ook olie). Ik heb rustiek eiken gebruikt, dus met de nodige .. interessante punten.

Ik heb grote en kleine scheurtjes zoveel mogelijk opgevuld met (helder) epoxy. Na een jaar kan je wel zien dat het hout en de epoxy wat gewerkt hebben ten opzichte van elkaar. Het heeft me wel wat tijd gekost (eigen keuze) om het dit jaar weer netjes te krijgen. Maar het epoxy houdt wel goed en ziet er nog niet uit als of het last heeft gehad van zon en wind (wel een opxy met uv bestendige component)

Van de andere kant, zo'n dikke brede plank, in het ergste geval haal je er een schaaf over en zet je het opnieuw in de olie.

Heb je een plan om de tafel 's winters binnen te zetten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.